סגור

מבקר המדינה: "ישראל הפכה את הדרום לפח אשפה"

מתניהו אנגלמן, הידוע בדרך כלל במתינות התבטאויותיו, מבקר בחריפות את העובדה ש-70% מהאשפה בישראל נקברת בדרום. עם זאת, הוא לא סימן אחראים. עוד הזהיר: "אסונות אקלים יגיעו לישראל הרבה יותר מהר ממה שנדמה לנו"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן אומר ש"ממשלות ישראל הפכו את הדרום לפח האשפה של ישראל". בביקורת נמצא כי כ- 70% מהפסולת המיוצרת בישראל מוטמנת בדרום הארץ. בשנת 2020 הוטמנו בדרום הארץ 3.15 מיליון טונות אשפה מתוך 4.66 מיליון טונות בכל הארץ.
אנגלמן הידוע בהתנגדותו לביקורת בוטה, דיבר בוועידה השנתית ה-50 למדע ולסביבה במתחם אקספו בתל אביב. זוהי ככל הידוע ההתבטאות הציבורית החריפה ביותר שלו מאז נכנס לתפקיד לפני 3 שנים, אם כי גם בה לא נקב בשמות אחרים. אנגלמן ציין כי מלבד העוול לדרום, הדבר גורם לכך שמשאיות אשפה נוסעות מאות ק"מ ביום בכבישים על כל ההשלכות הקשות הכרוכות בכך לסביבה, לעומס בכבישים ולבטיחות בדרכים.
כמו כן, התייחס המבקר לפעולות הממשלה לשמירה על האקלים ומתח ביקורת על כך שהממשלה הסירה מסדר היום הצעה להקמת מרכז אקלימי לאומי. לדבריו, "בביקורת שפרסמנו ב-2021 עלה כי יש במשרד להגנת הסביבה 4 עובדים בלבד שעוסקים בהערכות למשבר העולמי הגדול ביותר וגם זה בנוסף על תפקידם. משבר האקלים הוא מציאות קיימת והרבה יותר מהר משנדמה לנו האסונות יפקדו גם אותנו בישראל".

1 צפייה בגלריה
אתר הטמנת ה אשפה הגדול בארץ אפעה ש ב דרום
אתר הטמנת ה אשפה הגדול בארץ אפעה ש ב דרום
אתר הטמנת האשפה הגדול בארץ, אפעה שבדרום
(צילום: חיים הורנשטיין)

הוא ציין ש"חווינו השבוע אסון בהרי האלפים באיטליה, בו קיפדו את חייהם אנשים כתוצאה ממשבר האקלים. אנחנו חווים בימים אלו נחילי מדוזות המגיעים אלינו כתוצאה מהתחממות מי הים ועלולים לפגוע במי השתיה של כל אזרחי ישראל אשר מרביתם מופקים ממתקני התפלה. עם זאת, השבוע הוסרה מסדר היום של הממשלה הצעה להקמת מרכז אקלימי לאומי – אחת ההמלצות מדו"ח המבקר. ואני שואל: למה"? לדבריו, "מדינת ישראל פועלת להקמת ועדות חקירה אחרי אסונות. אני מבקש לשאול: מדוע לא למנוע את האסונות מראש"?