סגור
הפגנת מתמחים תל אביב
הפגנת מתמחים בתל אביב. המתווה ייכנס לתוקף מיידי (צילום: מוטי קמחי)

בלעדי
בניגוד לעמדת האוצר והר"י: רה"מ לפיד מקדם את קיצור תורנויות המתמחים ל-16 שעות

רה"מ הקצה לתוכנית קיצור התורנויות 66 מיליון שקל והכריע שתיכנס לתוקף מיידית. ההכרעה התקבלה למרות שבספטמבר חתמה שרת הכלכלה ברביבאי על היתר העסקה, שאינו כולל את קיצור התורנויות ודוחה אותו ל-2023. לפיד מסרב לפגוש את נציגי ההסתדרות: "פועל על מנת לפתור את משבר המתמחים. הגיע הזמן לשים סוף לעוול הזה"

ראש הממשלה יאיר לפיד החליט ליישם את מתווה קיצור התורנויות ל-16 שעות ולהקצות לו 66 מיליון שקל - זאת בניגוד מוחלט להמלצות של מנהלי בתי החולים, ההסתדרות הרפואית (הר"י) ומשרד האוצר שהתריעו בפניו כי המתווה במתכונת הנוכחית אינו ישים על רקע מחסור ברופאים וגם הסכום שהוקצה הוא בערך כמחצית מזה שנדרש כדי לצאת לדרך. כך נודע ל"כלכליסט".
בלשכת ראש הממשלה לא הכחישו את הדברים ומסרו בתגובה: "ראש הממשלה לפיד פועל על מנת לפתור את משבר המתמחים ולוודא שקיצור התורנויות כפי שהובטח ונחתם יתממש. הגיע הזמן לשים סוף לעוול הזה".
כבר לפני שבוע הגיעו ל"כלכליסט" פניות לפיהן, לפיד בעצמו מגשש ו"בודק את השטח" כדי ליישם את המתווה - שעדיין סובל מבעיות רבות, לרבות סוגיית סופי השבוע (אם המתווה ייושם ברמה העקרונית המתמחים יצטרכו לעבוד כל סוף שבוע כדי לעמוד במכסת השעות), מה יקרה עם אורך ההתמחות ובעיקר, מה יקרה עם השכר של אותם מתמחים. במערכת הבריאות התייחסו לזה כ"ספין" של לפני הבחירות וראו בו כמהלך פוליטי כדי להרוויח כמה נקודות.
אתמול נערך דיון דחוף בהנהלת הר"י עם מנהלי בתי החולים שבו הם עודכנו במצב הדברים ובמה שכונה שם "צעדים חד-צדדיים של לפיד". נציגי הר"י ומנהלי בתי החולים ביקשו לפגוש את לפיד כדי להסביר לו את הבעיות הקיימות במתווה והתריעו בפניו כי המערכת איננה ערוכה לשינוי הזה – אך לפיד סירב לפגוש אותם כל עוד הם "לא באים עם ויתורים". בהר"י נדהמו מהתגובה ומסרו כי הם לא מוכנים להגיע לפגישה עם תנאים מוקדמים מראש.
גם במשרד האוצר לא הכירו את הפרטים ולא עודכנו בנושא ובכירים במשרד מסרו כאשר שמעו על היוזמה: "שיהיה בהצלחה". גורמים בלשכת שר האוצר - שאף הם לא שמעו על המהלך - הסבירו כי הכסף למתווה הוקצה, קיים ומוכן לביצוע, אך הבעיה היא "איננה בעיה כספית בכלל, אלא בעיה משפטית".
המתווה אמור להתחיל בבתי החולים של הפריפריה -ובכמה מקצועות - והחשש הוא כי דווקא האוכלוסיות שסובלות ממחסור קבוע וחמור ברפואים הן אלו שישלמו את המחיר. עם זאת, הערכה היא כי גם כמה בתי חולים מהמרכז ישתתפו בקיצור התורנויות (מחלקות מסוימות). תומכי המתווה סבורים כי "חייבים להתחיל" ביישומו, ובמידת הצורך להתאים אותו למציאות.
בתחילת ספטמבר חתמה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (יש עתיד) על היתר העסקה שאינו כולל את קיצור התורנויות ולמעשה דוחה אותו ל-1 לספטמבר 2023 - זאת על אף שהוא אמור היה להיכנס לתוקף באפריל השנה.
"זו החלטה שמסכנת את החולים, את הפריפריה והתקבלה ללא התייעצות עם הגורמים המקצועיים. זה יפגע בהשתכרות של המתמחים בשיעור של עד 40% כי אין הסכם קיבוצי. מי שמוביל את המהלך הזה אלו גורמים מ'מדינת תל אביב' שמשפיעים על לפיד והם לא ישלמו מחיר בכלל", מסר בכיר במערכת הבריאות. "ההחלטה תגדיל את הפערים בין הפריפריה למרכז ותפגע בה קשות. לא בכדי הוועדה של משרד הבריאות שהיתה אמורה ליישם את המתווה לא קיבלה אותו, על רקע המחסור ברופאים. כדאי ללפיד ללמוד את הסוגיה לפני שהוא מסמן וי".