סגור

בלעדי
מתווה קיצור התורנויות בבתי החולים יידחה לדיון מחודש

המתווה לקיצור תורנויות המתמחים אמור היה להיכנס לתוקף מחר אך יידחה ל-11.4 בעקבות תשובת המדינה לבג"ץ, ולפיה יש להמתין לדיון מכריע בעניין במשרד רה"מ; את העתירה הגישה קופ"ח כללית בטענה כי קיימת סכנה לבריאות הציבור אם לא תהיה דחייה שכן התנאים ליישומו טרם הבשילו

מתווה קיצור תורנויות המתמחים נדחה ולא ייכנס לתוקף מחר (ו') כמתוכנן, כולל הצו האוסר עבודה רצופה של מעל 24 שעות. יישומו נדחה עד ל-11.4, התאריך בו המדינה צריכה לעדכן את בג"ץ האם המתווה הוחל או לא. כך עולה מתשובת המדינה באמצעות הפרקליטות, המייצגת את משרדי האוצר, הבריאות והכלכלה, לעתירה שהגישה "כללית" שביקשה לדחות את יישום המתווה.


לפי תשובת המדינה שהגיעה לכלכליסט, יש להמתין לישיבה מכרעת בנוגע למתווה שתתקיים ביום ראשון במשרדו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יאיר פינס (שכיהן בעבר כסגן הממונה על תקציבי הבריאות) ובה ישתתפו נציגים ממשרדי הבריאות, האוצר, הכלכלה וגם נציגי ההסתדרות הרפואית שמתנגדים למתווה ומבקשים ליישם מתווה חלופי.

3 צפייה בגלריה
הפגנת מתמחים תל אביב
הפגנת מתמחים תל אביב
הפגנת מתמחים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)

אתמול הגישה קופת חולים כללית, המבטחת 52% מאזרחי ישראל ושולטת בשליש ממערך האשפוז, עתירה לבג״ץ ובקשה להוצאת צו ביניים על מנת לדחות את יישום מתווה "עד להבשלת התנאים הנדרשים ליישומו". המשיבות הם משרדי הבריאות, האוצר, הכלכלה וההסתדרות הרפואית.

"פגיעה בחולים"

הקופה מתריעה כי יש סכנה לבריאות הציבור במידה שלא תהיה דחייה. מנכ"לית הכללית רות רלבג פנתה אתמול הישר לראש הממשלה, נפתלי בנט, והתריעה כי במצב הנוכחי היא צריכה לבחור בין הפרת צו (הפרת חוק) או "לסכן חיים" (פגיעה בשירותי בריאות).
אתמול התקיים פורום מנהלי בתי החולים, המאחד את כלל בתי החולים בישראל, ששיגר מכתב חריף לשר האוצר אביגדור ליברמן, לשר הבריאות ניצן הורוביץ ולראשונה גם לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי, ובו הודיעו כי אין אפשרות ליישם את מתווה קיצור התורנויות במתכונת של הורוביץ.

3 צפייה בגלריה
שר הבריאות ניצן הורוביץ
שר הבריאות ניצן הורוביץ
שר הבריאות ניצן הורוביץ
(דנה קופל)

"לא נאפשר פגיעה בחולים או במי ממנהלי בתי החולים פריפריה באמצעות צו בלתי ישים מחד או מהיעדר משאבים מאידך", כתבו כלל מנהלי בתי החולים של ישראל, כאשר הכוונה היא שיש לבטל את הצו שאמור להיכנס לתוקף ב-1 לאפריל כפי שהחליטה שרת הכלכלה ברביבאי ומאז החלטתה נעלמה והודיעה כי היא "לא חותמת" ואת האחריות הטילה על משרדי האוצר והבריאות.
מנהלי בתי החולים מזכירים כי כבר ב-21 לחודש הם התריעו, כי לצורך יישום המתווה יש צורך לקבל את "האמצעים ליישום". הכוונה היא לתקנים חדשים ולרופאים שיהיו מוכנים לעבור להתגורר בפריפריה, כאשר המערכת סובלת ממחסור חמור בשני המקרים.

"אין מספיק תקנים ואין מספיק רופאים כדי ליישם את זה"

"אני ממש בהלם שמשרד הבריאות מקדם מתווה כזה. אין מספיק תקנים ואין מספיק רופאים כדי ליישם את זה. זה מתווה לא ישים. לא ברור מדוע צריכים לצאת לדרך עם מתווה שכבר אנו יודעים עכשיו שאין מספיק רואפים כדי לקיים אותו ולא חושבים על מתווה חלופי. יש ממש סכנה שלא יהיו מספיק רופאים בפריפריה", מסביר ד''ר מיקי הלברטל, מנהל בית החולים רמב"ם, שמבהיר כי כלל מנהלי בתי החולים מסכימי לרעיון ולעקרון של קיצור התורנויות, אך לא במתכונת הנוכחית. הלברטל מסביר כי יש דבר אחד שקדם לתנאי העבודה של הרופאים: בריאות הציבור והרפואה הציבורית בישראל.
"כל מנהלי בתי החולים הכללים מאוחדים עם חברינו מנהלי בתי החולים בפריפריה למען קידום מערכת האשפוז בארץ", כך כתבו מנהלי בתי החולים, הן הממשלתיים, הן של הכללית והן בתי החולים עצמאיים. זאת למרות כי המתווה ייכנס לתוקף רק בפריפריה כאשר הוא יהיה רלוונטי, ובשלב זה כולל רק 300 מתוך 8,500 המתמחים בישראל.

3 צפייה בגלריה
ח"כ עידית סילמן
ח"כ עידית סילמן
ח"כ עידית סילמן. פועלת לקדם פתרונות אחרים
(צילום: איליה מלינקוב)

מי שגם הביעה התנגדות למתווה היא יו''ר ועדת הבריאות, ח"כ עידית סילמן, שמנסה לקדם פתרונות "מבניים" שיאפשרו בעתיד כן לבצע קיצור תורנויות בכל בתי החולים, וזאת מבלי לפגוע באזרחים. אתמול שבה סילמן בביקור בארה"ב יחד עם ד"ר ספי מנדלוביץ, משנה למנכ"ל משרד הבריאות ומי שעמד בראש הוועדה ליישום אותו מתווה.
השניים השתתפו בכנס עלייה המיועד ליהודים רופאים ואנשי מקצועות הבריאות, כדי לחשוף את מערכת הבריאות הישראלית. השניים גם הסבירו והנגישו את תהליכי הרישום (המהווה מכשול רציני בקרב רופאים עולים) וכן ההתאקלמות בארץ ומציאת עבודה הלכה למעשה.
העלאת רופאים עולים סומנה כאחד הפתרונות למצוקת הרופאים שעלולה להחריף החל משנת 2026, לנוכח רפורמת יציב (שתפסול חלק מבתי הספר בחו"ל), ומצד שני לנוכח יציאתם לפנסיה של רופאים יוצאי ברית המועצות לשעבר.