סגור
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות חיות לצד השופטים עוזי פוגלמן ו יצחק עמית בבית המשפט

בג"ץ דן בחוק הנבצרות, השופטים: "טביעות האצבע ברורות, החוק פרסונלי"

העליון דן בעתירות המבקשות לפסול את התיקון לחוק שמאפשר לנתניהו להפר את ניגוד העניינים שלו, והדיון מועבר בשידור חי. הנשיאה חיות: "חוסם אפשרות להוציא ראש ממשלה מסוים מאוד לנבצרות", השופט עמית: "חייבת להיות ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד". נציג היועמ"שית אמר ש"הכנסת הפכה למשאב שמסלק בעיות פרסונליות שנובעות ממשפט רה"מ", הייעוץ המשפטי של הכנסת: "המניע בבסיסו של החוק מטריד - אבל לא כל פגם מוביל לסעד שיפוטי"

בג"ץ דן בעתירות המבקשות לפסול את התיקון לחוק יסוד: הממשלה - שמאפשר לנתניהו להפר את ניגוד העניינים שלו מבלי לחשוש מנבצרות. הדיון, שמתקיים בפני שלושה שופטים - הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן והשופט יצחק עמית - מועבר בשידור ישיר
14:20 - עורך דינו של רה"מ "נתניהו לא יזם את החוק, זכותה של הכנסת שמוסד ראש הממשלה לא יהיה תחת עננה"
עורך דינו של נתניהו, עו"ד מיכאל ראבילו, אמר כי "זכותה של הכנסת שמוסד ראש הממשלה לא יהיה תחת עננה. יציבות שלטונית? דווקא היא תומכת במה שהכנסת עשתה, שאפשר להביע אמון בממשלה בדרכים הקבועות בחוק, כמו אי אמון והקדמת הבחירות שמופיעים בחוק יסוד: הכנסת, ולא באמצעות הנבצרות. אף אחד לא אומר שהכנסת מוגבלת אם היא רוצה לשנות משהו שבית המשפט פסק".
עו"ד ראבילו אמר ש"נתניהו לא יזם את החוק", וחיות השיבה לו: "אבל היה גיבוי של ועדת שרים לענייני חקיקה". ראבילו אמר: "כל פעם שהתנועה לאיכות השלטון תגיש עתירה לא ניתן יהיה לחוקק חוקים? בית המשפט עמוס, כולנו יודעים, אז כולנו נעמוד ונחכה?". השופט פוגלמן אמר: "זה לא התחיל מעתירה, זה התחיל מהסדר ניגוד עניינים של נתניהו".
14:02 - עורך דינו של נתניהו: "החוק לחלוטין לא פרסונלי, הח"כים רצו להבהיר את המצב המשפטי"
נשיאת העליון חיות אמרה לעו"ד ראבילו כי "כל התכלית של התיקון הזה היא פרסונלית ומיועדת ליצור אינטרסים של אדם אחד מסוים. אדוני צריך להתמודד עם כך". הוא השיב: "תכלית החקיקה היא לחלוטין לא פרסונלית, אלא קובעת שאין דבר כזה לקבוע נבצרות משפטית. פקיד בכיר ככל שיהיה שיעשה חילוף שלטון - אין לזה אח ורע בעולם. חוק יסוד הממשלה קובע מפורשות שאם ראש ממשלה חלילה מורשע וזה לא פסק דין חלוט - צריך 61 ח"כים להעבירו מתפקידו. איך זה מתכתב עם האפשרות להוציא ראש ממשלה לנבצרות על ידי היועצת? אז הח"כים רצו להבהיר את המצב המשפטי שלא קשור לראש ממשלה ספציפי, אלא כמוסד. לא בנימין נתניהו האדם, אלא ראש ממשלה".
"טובת הציבור היא דווקא שיהיה ברור מה זה נבצרות ומי יכול להוציא לכך. הכנסת עומדת מאחורי הדבר הזה, גם אם יש מניע פוליטי אבל לא פרסונלי, שלא כל אחד יוכל להוציא ראש ממשלה לנבצרות", הוסיף עורך דינו של נתניהו. "אין פה תיקון פרסנולי צר. זה לא עוסק במר נתניהו הספציפי אלא בכהונה של הממשלה הספציפית".
13:56 - חיות לעו"ד של נתניהו: "כתבת בתגובה שאין יסוד לחובה לציית להחלטות בג"ץ"
נשיאת העליון חיות שאלה את עורך דינו של נתניהו, עו"ד ראבילו: "קראתי את התגובה שלך לעתירות, ולא הבנתי מה כתבתם בסעיף 19 - אדוני אמר 'אם אנחנו חורגים מההירככיה אז לא צריך לציית לפסקי הדין". הוא השיב: "גברתי, אני לא כתבתי את זה". חיות אמרה: "כתבת שאין יסוד לחובה לציית". עו"ד ראבילו השיב: "היסוד נובע כולו מחוק היסוד שמקנה לכם את האפשרות לבוא, לבחון ולפרש אם אין סמכות בחוק יסוד. אם בית המשפט סוטה מהלכה ברורה שהוא עצמו קבע - הוא כורת את הענף עליו הוא יושב והוא פוגע במהפכה החוקתית שהוא חוקק".
השופט פוגלמן אמר: "יש הלכות ברורות בהרכב מורחב בעניין השימוש לרעה בסמכות, אז אדוני לא יכול להתעלם מכך". עו"ד ראבילו השיב: "יש הבדל גדול בין הקביעה שהייתה בעבר ולא לחוק יסוד שקבעה הכנסת. בשום מדינה בעולם לא ראיתי שימוש בדוקטרינה של השימוש לרעה בסמכות מכוננת, ושבאמצעותה באים להתערב ללא שום סמכות בחוק יסוד. בית המשפט אמר שאני מבטל חוק רגיל מכורח חוק יסוד. בית משפט העלה את חוקי היסוד למדרגה הזאת. לא ניתן לאחוז במקל בשתי קצוות".
13:42 - עורך דינו של נתניהו: "נשיאי עליון לשעבר אמרו ש'הכנסת היא עליונה ורק היא יכולה לשנות את כללי המשחק'"
הדיון חודש, ועורך דינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד מיכאל ראבילו, מציג את טענותיו: "נשיאת העליון לשעבר דורית בייניש אמרה 'כולנו חייבים לפעול לפי כללי המשחק, הכנסת ורק היא יכולה לשנות את כללי המשחק. אין הם יכולים להעניק לעצמם סמכויות ורק לקבלן. במובן זה הכנסת היא עליונה'. הדברים הללו שימשו את בית המשפט בפסק דין המזרחי - כשבית המשפט החליט שניתן לבטל חוק. אז נאמר שניתן לבטל חוק 'לא בגלל שאנחנו עליונים על הכנסת - אלא אנחנו בודקים את החוק ומביאים לידי ביטוי את הרצון האמיתי של העם'. לא ניתן להתעלם מהקביעות האלו של בית המשפט, גם אם נקבעו הלכות אחרות שונות. אני מצטט ענקים - נשיאי בית המשפט".
השופט יצחק עמית שאל: "לשיטת אדוני, אם יהיה 'חוק יסוד היטל ניקוז' ידינו כבולות?", ועו"ד ראבילו השיב: "אני חושש שכן".
12:58 - הייעוץ המשפטי של הכנסת: "המניע בבסיסו של החוק מטריד - אבל לא כל פגם מוביל לסעד שיפוטי"
עו"ד ברט מהייעוץ המשפטי של הכנסת אמר כי "יש קשיים בחוק היסוד, הם התגלו לפני שבוע בצורה ויזואלית. חוק היסוד לא שלם והמניע בבסיסו מטריד. אני יכול להבין את הטענה שלא לכך נועדו חוקי יסוד, אבל לא כל פגם בחוק יסוד מוביל למתן סעד שיפוטי".
חיות אמרה: "השאלה היא שהרושם נופל על אזניים ערלות. מה לגבי התחולה של החלת התיקון בכנסת הבאה?". עו"ד ברט השיב: "תפקידי לטעון על תוקף לחוק, אין לכנסת עמדה ביחס לפרשנות. העמדה של הייעוץ היא שלכנסת יש סמכות לקבוע הסדרים חוקתיים, גם כשזה נוגע לכנסת הזו עצמה". השופט עמית אמר: "לא כל תחולה בכנסת הנוכחית פסולה. אפשר לחשוב על מצבי משבר שצריך תחולה מיידית".
12:54 - חיות: החוק - הליך חפוז שבא לשים מחסומים בפני האפשרות להוציא ראש ממשלה מסוים מאוד לנבצרות
נשיאת העליון חיות אמרה בדיון: "השאלה אם הליך חפוז מתוך מניע ברור מאוד, שלא בא לתקן לקונות אלא בא לשים מחסומים בפני האפשורת להוציא ראש ממשלה מסוים מאד לנבצרות - האם הפרסונליות לא מגיעה לכדי שימוש לרעה של הכנסת בחוק יסוד?".
השופט פוגלמן אמר: "הקושי פה הוא הביטוי לפרסונליות. רצו להגיע להסדר שלא משרת את טובת הציבור, אלא תכליות פרסנוליות מסוימות".
12:49 - הנשיאה חיות: "אנו מתעקשים להיות א-פוליטיים"; השופט עמית: "חייבת להיות ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד"
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אמרה בדיון: "על זה שאנחנו לא יורדים למגרש הפוליטי חטפנו הרבה ביקורת, בכל פעם שפסקנו פסיקה שלא תואמת לעמדת צד אחד או אחר. אנחנו מתעקשים להיות א-פוליטיים". השופט יצחק עמית אמר: "בית המשפט מרסן את עצמו כשמדובר בחוקי יסוד, אבל הדחיפות וה'פלסטלינה' שעושים בהם מאששים את הטענה שחייבת להיות ביקורת שיפוטית".
12:40 - היועץ המשפטי של הכנסת: "היה מניע פרסונלי, אבל ההסדר לא חריג"; חיות: "דבריך מנותקים מהמציאות"
נציג הייעוץ המשפטי של הכנסת, עו"ד יצחק ברט, אמר כי "אם כל מגמתה של הרשות המכוננת הייתה רק למנוע את השימוש בכלי הנבצרות לראש הממשלה - היה אפשר למחוק. נכון שהיה מניע פרסונלי, אבל רצו לקבוע הסדר בתנאים לא חריגים. ההסדר לא שלם ולא מושלם".
הנשיאה חיות השיבה לו: "התיאור של אדוני מנותק מהמציאות, מדברים מפורשים שנאמרו תוך כדי החקיקה. אתה מתאר מצב שבאו לתקן לקונה (חוסר) בחוק. אדוני אומר שהחליפו לקונה באחרות? הוא צריך להתייחס למה שקרה בתהליך החקיקה? לא הייתה שם כוונה לתקן בהירות של הנוסח הקיים, כל הכוונה הייתה אחרת לגמרי. זה נאמר בפה מלא".
עו"ד ברט המשיך: "אין מקום לעמדתנו לעריכת ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. אנחנו יודעים שבית המשפט כבר דן בנושא, והטענות הללו נדחו. התוכן של חוק היסוד לא פרסונלי, אבל חל רק על אדם אחד - ראש הממשלה. שימוש לרעה בסמכות מכוננת לא נבחן לפי המניעים של הח"כים, את זה קבעו השופטים בעבר. בית המשפט קבע שבחינת חוקתיות חוק היא לפי התוכן ומטרתו - ולא לפי המניעים".
12:33 - היועץ המשפטי של הכנסת: "העילות של הנבצרות היו חסרות והחוק מגדיר אותן"
היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד יצחק ברט, מציג את טענותיו כעת. לדבריו, "לגבי הרוב הדרוש להוציא לנבצרות - אנחנו חושבים שלא מדובר ברוב חריג. היו הצעות שעלו בעבר שדרשו רוב גדול יותר. העילות של הנבצרות היו חסרות והחוק מגדיר אותן. הח"כים החליטו להרחיב בריאותיות לנבצרות פיזית. המחוקק נדרש לעניין, חשב על הסיבות וקבע בריאותיות".
12:21 - נציג היועמ"שית: "היא הבהירה שלדעתה לא צריך להוציא את נתניהו לנבצרות"
נציג היועמ"שית עו"ד ענר הלמן אמר כי "היועצת הבהירה שהיא לא חושבת שצריך להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. לפני חודש וחצי כתבנו לבית המשפט אותו דבר בתיק הבקשה להוציא את נתניהו לנבצרות. כתבנו שהעברת ראש ממשלה מתפקידו בגלל הפרה של הסדר ניגוד העניינים היא מרחיקת לכת. היועצת אמרה שלא עסקה בנושא הנבצרות".
הוא הוסיף: "בשום מקום היועצת לא מכריזה על נבצרות, גם לא לפני התיקון, אלא מ-2006 היא מעבירה למזכיר הממשלה בהתאם לחוק לכנס את הממשלה, שתמלא מקום לראש הממשלה כי נבצר ממנו למלא את תפקידו. זה המצב המשפטי. ככה היה במקרה של אריאל שרון, כי חייבת להיות רציפות".
12:20 - חיות: לפי החוק החדש - כמעט בלתי אפשרי להוציא ראש ממשלה לנבצרות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אמרה בדיון: "אם מה שקרה מבחינת תוכן לא יאפשר רציפות שלטונית, אז אי אפשר להחליף אף ראש ממשלה לפי המנגנון הזה שנפגע. הפרסונליות פה היא החוק, שאומר בפירוש כי רק מסיבות בריאותיות או נפשיות אפשר לצאת לנבצרות, ולא עילות אחרות, וגם קובע מי בדיוק יכול להודיע על נבצרות. הדבר הזה מוציא את האפשרות שהוזכרה בפסיקה ומוציא את היועץ המשפטי לממשלה מהתמונה. ראש הממשלה המסוים הזה מעוניין בחוק הזה והעילות לנבצרות מצומצמות. המנגנון להוציא לנבצרות בחוק החדש כמעט בלתי אפשרי".
12:03 - השופט פוגלמן: "החוק פרסונלי"; הנשיאה חיות: "טביעות האצבע ברורות"
השופט עוזי פוגלמן אמר בדיון כי "הנתון הוא שהחוק פרסונלי, קשה להגיע למסקנה אחרת". הנשיאה אסתר חיות אמרה: "הדברים מפורשים, טביעות האצבע מאוד ברורות".
11:59 - נציג היועמ"שית: שינויי חוקי היסוד - דפוס פעולה שחותר תחת שלטון החוק
עו"ד ענר הלמן, שמציג את עמדתה על היועצת המשפטית לממשלה באשר לחוק הנבצרות, אמר כי "ברור מאליו שלהתערב בחוק יסוד הוא לא יותר קל מחוק רגיל, זו שמורה למקרים קיצוניים ביותר". הוא התייחס לשינויים בחוקי היסוד שנעשו כדי להיטיב עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, ואמר כי "בתיקון דרעי הולך ומתפתח דפוס פעולה שחותר תחת שלטון החוק במדינה. הכותרת 'חוק יסוד' אינה יכולה להיות עילה להפרת דין".
11:46 - נציג היועמ"שית: "הכנסת הפכה למשאב שמסלק בעיות פרסונליות שנובעות ממשפט רה"מ"
עו"ד ענר הלמן ממחלקת הבג"צים בפרקליטות מציג את עמדתה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. "נקודת המוצא שלנו מראש היא שבקשת העותרים חריגה, אבל הנסיבות הן קיצוניות ביותר", אמר. "אין דרך להציג אחרת את הדבר - הסמכות המכוננת הפכה למעין משאב לצרכים פרסונליים לסילוק מהדרך של בעיות פרסונליות במשפט פלילי של ראש הממשלה".
לדבריו, "הכותרת 'חוק יסוד' אינה יכולה להיות עילה להפרת דין. לחוק תכלית פרסונלית, אנחנו לא מדברים על המניעים של חברי הכנסת - הם אינדיקציה נוספת שמדובר בתיקון פרסונלי".
11:37 - המשנה לנשיאה חיות: "בית המשפט מוסמך לבקר חוקי יסוד"
המשנה לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, השופט עוזי פוגלמן, אמר בדיון: "מבחינת המשפט הפוזיטיבי, בית משפט מוסמך לבקר חוקי יסוד - גם אם מבקשים לשנות את זה. בסדר, נשמע את הבקשות, אבל צריך להתחיל מהמשפט הפוזיטיבי ולא כאילו אנחנו בוואקום".
11:33 - עורך דינו של ח"כ פורר שהגיש את אחת העתירות: "במקום לעצב חוקה - מעקמים אותה בגלל אינטרס פוליטי"
עו"ד אורי הברמן, עורך דינו של ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו שהגיש את אחת העתירות נגד חוק הנבצרות, הציג את טענותיו ואמר: "אנחנו עדים לאחרונה לתיקנים תכופים בחוקי היסוד שהפכו פרסונליים. אנחנו מדברים על חקיקה פרסונלית אישית. בכנסת ה-25 היו שני תיקונים פרסונליים בחוק יסוד. זה לא שאנחנו בפני מדרון חלקלק - אנחנו במורד המדרון".
לדבריו, "במקום לעצב חוקה, מעקמים אותה בגלל אינטרס רגעי פוליטי. ככה לא מכוננים חוקה. בהתערבות על פי דוקרטינת 'שימוש לרעה בכנסת' לא צריך להחליף את דעתו של המחוקק, הוא הריבון - רק שצריך לראות שהתהליך שבו עבד הוא הליך נכון, ושלנגד עיניו ניצבו האינטרסים הנכונים".
11:13 - השרה דיסטל: "קבוצת אנשים מצומצמת שלא נבחרה על ידי אף אחד דנה אם כדאי לבטל את תוצאת הבחירות"
שרת ההסברה גלית דיסטל אטרביאן כתבה בטוויטר: "בדקות אלה ממש, קבוצת אנשים מצומצמת שלא נבחרה על ידי אף אחד בקלפי דנה בשאלה האם כדאי לבטל את תוצאת הבחירות של מליוני אנשים, מבלי שאף אחד נתן לה את הסמכות לעשות את זה. אם יש לכם בעיה עם הקונספט אז אתם אויבי הדמוקרטיה. ישראל 2023".
11:08 - עו"ד שרגא: "ב-5 השנים האחרונות שינו את חוקי היסוד יותר מ-30 פעם"; חיות: "אין מה להשוות לחוקה האמריקנית"
יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא, אמר כי "בחמש השנים האחרונות שינו את חוקי היסוד של המדינה יותר מ-30 פעם. צריך לראות את האלסטיות של חוקי היסוד, את כל היער השחור. אנחנו רואים שכל העצים עשויים מפלסטלינה כי מכופפים את העצים כל בוקר".
הנשיאה אסתר חיות הסבירה שאין מה להשוות בין חוקי היסוד בישראל לחוקת ארצות הברית: "השוואה מול תיקונים בחוקה האמריקנית מעוררת קושי מובנה כי הדרך שם לתקן עוברת מסוכות מאוד מאוד גבוהות. כאן אין חוקה שלמה, וכל ההבדל בין הכנסת בהיותה גורם מכוננן שמחוקק חוקי יסוד למחוקק רגיל שמחוקק רגיל היא רק בהחלפת הכובע ובמיתוג. למעשה אין לנו 'חוק יסוד: חקיקה' שקובע איך מחוקקים חוקי יסוד. בכל רוב רגיל אפשר להתקיף או לבטל חוקי יסוד, לכן ההשוואה לחוקה האמריקנית אינה מן העניין".
עו"ד שרגא סיכם את דבריו: "שמו פה מסוכה בלתי אפשרית לנבצרות. פתאום מבהירים שהתיקון 'נועד לעשות סדר במוסד הנבצרות'. כל המבחנים מראים שאין פה צידוק אמיתי, ולכן לסיכום נבקש לבטל את התיקון לחוק ולהרחיב את ההרכב".
1 צפייה בגלריה
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות חיות לצד השופטים עוזי פוגלמן ו יצחק עמית בבית המשפט
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות חיות לצד השופטים עוזי פוגלמן ו יצחק עמית בבית המשפט
השופטים פוגלמן, חיות ועמית
(שלו שלום)
11:00 - גנץ: "אם הממשלה לא תכבד פסק דין של בית המשפט - ישראל לא תהיה דמוקרטיה"
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כתב בטוויטר: "אם הממשלה לא תכבד פסק דין של בית המשפט - ישראל לא תהיה דמוקרטיה. האחריות על ראש הממשלה".
10:53 - עו"ד שרגא: "הוגשה עתירה להוציא את רה"מ לנבצרות - וכמה ימים אחרי התחילו לקדם את התיקון לחוק"
עו"ד אליעד שרגא המשיך בטיעוניו ואמר: "ברגע שהוגשה עתירה להוציא את ראש הממשלה לנבצרות, השופטת דפנה ברק ארז ביקשה תגובות לעתירה - וכמה ימים אחרי הגשת העתירה הקואליציה התחילה במחול שדים היסטורי ומקדמת את חוק הנבצרות. 10 ימים בלבד אחרי אותה החלטה של בית המשפט הונחה הצעת החוק לתיקון הנבצרות. זו הצעת חוק פרטית - חקיקת יסוד שכל מטרתה פרסונלית ונוגעת לנתניהו, ושינתה את כללי המשחק תוך כדי תנועה. ב-26 בפברואר ההצעה עלתה לוועדת שרים לחקיקה, כינסו אותה במהירות ואישרו קידום מהיר שלה בניגוד לעמדת היועצת המשפטית".
"ש פה אירוע שכל כולו פרסונלי. הכנסת לכן עושה שימוש לרעה בסמכותה לבצר מעמדו של הנאשם בפלילים תוך ניגוד עניינים מוסדי", הוסיף שרגא. "היה ברור שמנסים להקדים את התגובה לבג"ץ בחקיקה. כמה שעות אחרי שהחוק עבר משיב 2 נתניהו הודיע שיפר את הסכם ניגוד העניינים שלו. הוא התחייב בפני 11 שופטים לקבל על עצמו הסדר ניגוד עניינים וסידר לעצמו דרך מילוט. חקיקה זו נעשתה אך ורק לטובתו האישית של ראש הממשלה, לא יכול להיות ספק שמדובר בשימוש לרעה בסמכות המכוננת בצורה הקיצונית ביותר".


10:34 - אדם באולם התפרץ לדבריו של עו"ד שרגא - והוצא מהאולם על ידי המאבטחים
אדם שנכח באולם בית המשפט העליון התפרץ לדבריו של עו"ד אליעד שרגא ושאל: "מה העילה שאתה רוצה לבטל?". הנשיאה חיות אמרה לו: "לא מדברים פה בלי רשות" - והוא הוצא מהאולם על ידי המאבטחים.
10:30 - לפיד נגד איומי השרים: "ממשלה שלא תציית לחוק ולבית המשפט היא ממשלה לא חוקית"
בצל איומי השרים ודבריהם נגד פסילה אפשרית של חוק הנבצרות על ידי בג"ץ, ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף בטוויטר: "שר שמצהיר שלא יקבל פסיקה של בית המשפט העליון לא יכול להמשיך לכהן כשר אפילו דקה. ממשלה שלא תציית לחוק ולבית המשפט היא ממשלה לא חוקית".
ממטה המאבק נגד המהפכה המשפטית נמסר: "ממשלת החורבן לא מפסיקה להפגיז את מדינת ישראל. כשהשר עמיחי אליהו אומר שהממשלה לא צריכה לכבד את פסיקת בג״ץ וכשהשרה אורית סטרוק מאיימת על בית המשפט כמו במאפיה, כל אזרח חייב להבין שאנחנו מצויים בעיצומה של מלחמת העצמאות השנייה. חבורה של קיצונים חשוכים השתלטה על המדינה שלנו, בניצוחו של נאשם בפלילים. את מורשת הרפש של נתניהו אף אחד כבר לא יוכל לנקות, את מדינת ישראל יצילו האזרחים".


10:22 - יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "רה"מ רוצה להפוך אותנו למדינת סף דיקטטורית"; חיות: "יש לך גם טיעון משפטי?"
עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון שהגישה את אחת העתירות, הציג את טענותיו נגד "חוק הנבצרות" ואמר כי "השחיתות היא מחלה שמהווה איום אסטרטגי קיומי על מדינת ישראל. אנחנו רואים לאחרונה שהיא פוגעת אנושות גם בביטחון המשטרי של המדינה. לצערי הרב כל מה שיגורתי בא לנו, כל מה שהזהרתי קורה. ראש הממשלה נושא באישומים סופר חמורים - שוחד, מרמה והפרת אמונים - והוא לא כשיר להיות ראש ממשלה נורמטיבית, פונקציונלית ומשפטית. ראש ממשלה עושה הכול להימלט מאימת הדין באמצעות שר המשפטים - הזהרנו שזה יקרה. באמצעות שליח הוא החליט לפרק את הפרקליטות, המשטרה וכל שומר סף - ולהפוך אותנו למדינת סף דיקטטורית".
הנשיאה חיות העירה לעו"ד שרגא ואמרה לו: "אדוני מוכן לטעון טיעון משפטי או רק אנקטודות זעם? יש לאדוני גם טיעון משפטי?". עו"ד שרגא הוסיף: "צריך לראות את התיקון כחלק מאותה הפיכה שלטונית. ראש ממשלה סידר לו כלוב זהב והוא יכול לעשות את ההפיכה השלטונית בלי שאף אחד יזיז אותו מתפקידו". חיות שוב העירה לו: "אדוני אנחנו בבית משפט, בואו נתקדם".

10:11 - חיות: "העותרים מדגישים שנועד לשרת אינטרסים אישיים של נתניהו"
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות פתחה את הדיון ואמרה כי "הדגש בעתירה של התנועה לאיכות השלטון הוא על טענה של שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת - תיקון פרסונלי שמיועד לשרת אינטרסים אישיים של ראש הממשלה המכהן כעת. בעתירה הנוספת של עו"ד פורר, הדגש הוא יותר על פגמים בכל הנוגע להליך החקיקה".
עוד אמרה חיות: "הסעד שמתבקש הוא ביטול התיקון. הכנסת מנגד סבורה לדחות את העתירות ומעלה טיעונים שמדובר בסעד חסר תקדים של ביטול חוק יסוד. לשיטת הכנסת, זה איננו אחד מאותם מצבי קיצון שמצדיקים ביטול חוק יסוד. יש טענות לסמכותו של בית משפט להידרש לסעדים כאלו, וגישה דומה מציג כמובן גם ראש הממשלה. היועצת המשפטית לממשלה סבורה שיש טעם בטענות בעתירות ומצטרפת לעמדתם שדין החוק בטלות. עולה גם סעד חלופי כדי לנטרל אלמנט פרסונלי שנטען לגביו, אפשרות חלופית שעלתה גם בדיוני הכנסת - דחיית מועד התחולה של התיקון לחוק לכנסת הבאה".


9:39 - ח"כ קרויזר: "אם החוק ייפסל - זה אומר שבג"ץ פועל בניגוד לחוק"
ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית אמר בריאיון ל-ynet Live כי "אם החוק ייפסל זה אומר שבג"ץ פועל בניגוד לחוק". הוא האשים כי "בבית המשפט יושבים פוליטיקאים בחליפות", כינה את הדיון הבוקר על חוק הנבצרות "כינוס תמוה", והסביר: "לכן אנחנו מקדמים את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שיישבו שם אחרים. יש כאן שופטים שלוקחים לעצמם סמכות שאין להם ומובילים אותנו לאירוע חמור מאוד. הם הולכים להשתמש בכוח שלהם בניגוד לחוק".
9:26 - פורר: "בכנסת הבאה יבטלו את החוק המטומטם והמסוכן הזה", אלקין: "לא אתפלא אם ייפסל"
חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו) הגיב בריאיון ל-ynet Live לדבריה של סטרוק וכינה אותם "מערכת איומים מאפיוזית". לדבריו, אלו "שיטות שנהוגות ממדינות אחרות, זה מראה לאן הידרדרנו. מוטב לאורית סטרוק שתבחן איך חוקק החוק הזה, בג"ץ חייב להחזיר את החוק הזה לכנסת. זה חוק שחוקק בחטא, בכנסת הבאה יבטלו את החוק המטומטם הזה שמסוכן למדינת ישראל". ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) הוסיף כי "פרנויה בסביבת נתניהו הובילה לחוקק חוק נבצרות הזוי. לא אתפלא אם ייפסל".
9:14 - השרה סטרוק: "חוק הנבצרות ייפסל? בג"ץ מוביל עצמו בדהרה מטורפת לתהום"
השרה להתיישבות ומשימות לאומיות אורית סטרוק מהציונות הדתית איימה בריאיון ל-ynet Live כי "אם בג"ץ יפסול את חוק הנבצרות, הוא מוביל את עצמו בדהרה מטורפת לתהום. זה ישפיע ביתר שאת על החובה שלנו לתקן את מערכת המשפט". היא סירבה להתחייב שתציית לפסיקה במקרה של פסילת החוק.