סגור

הממשלה אישרה: עוד 1,700 עובדים זרים למלונאות

לפי החלטת הממשלה, מדובר בתוספת של 1,200 עובדים מהפיליפינים ו־500 עובדים מירדן שיעבדו במלונות באיזור אילת ויעברו מדי יום את הגבול. אלו יצטרפו לכ־1,500 ירדנים שמועסקים באילת

בעקבות המחסור בכוח אדם בענף המלונאות אישרה אתמול הממשלה להגדיל את מספר העובדים הזרים המורשים לעבוד בענף המלונאות ב־1,200 עובדים מהפיליפינים וב־500 עובדים מירדן. העובדים מהפיליפינים יתווספו ל־800 עובדים מהפיליפינים שכבר מועסקים בארץ. העובדים מירדן יתווספו ל־1,500 עובדים ירדנים שמועסקים כיום במלונות באילת ועוברים מדי יום את הגבול. מלבדם מועסקים כיום גם כ־2,000 עובדים פלסטינים ברחבי הארץ.
הסיבה להגדלת מכסות העובדים הזרים נובעת ממחסור קיצוני של כוח אדם בתעשיית המלונאות, שמיוחס בחלקו למשבר הקורונה אך במידה רבה היה קיים גם לפניו. לפי משרד התיירות, חסרים כ־10,000 עובדים בתעשיית המלונאות בישראל, כ־4,000 מתוכם עובדי חדרנות וניקיון.
בהחלטת הממשלה נכתב כי כוח האדם במתקני אכסון מלונאי מהווה כ־40% מהוצאות התפעול וכי "היעדר כוח אדם בתפקידי החדרנות והניקיון מהווה את אחת הבעיות החמורות המכבידות על תפעול מלונות. תחלופת כוח אדם וחוסר מקצועיותו בעקבות כך פוגעים גם באיכות המוצר התיירותי המסופק ובתחושת יחס־תמורה נמוכים".
בהחלטת הממשלה צוין כי נעשו ניסיונות שונים לגייס עובדים ישראלים למקצועות אלו, אך אלו לא צלחו. בין השאר, צוינו ניסיונות עבר כמו "מבצע עובדה" משנת 2006 שבמסגרתו ניסו לגייס עובדים ישראלים למקצוע על ידי מתן מענקים, אך לתוכנית זו נרשמו בודדים בלבד. כמו כן, במהלך השנים הממשלה ניסתה לייצר תמריצים שונים כמו שיתופי פעולה עם מכינות קדם־צבאיות, מתן אפשרות של לינה מוזלת במלון לחדרנים ישראלים, העלאת שכר הבסיס ותוכניות מענקים שונות.
משבר כוח האדם בתעשיית המלונאות חמור יותר מזה של תעשיית התעופה ודומה לזה שקיים בשוק המסעדנות, וזאת בין השאר כי מדובר בתפקידים שדורשים עבודה פיזית ממושכת שניתן עליהן שכר נמוך. כמו כן, מחירי המלונות בישראל גבוהים גם כך בהשוואה בינלאומית, ואי־הבאתם של עובדים זרים תחייב את המלונות להעלות את המחיר לצרכן בקצה.
לאחר אישור ההחלטה, שר התיירות יואל רזבוזוב אמר ל"כלכליסט" כי "הגדלת מכסות העובדים זה הדבר המתבקש. אירוח תיירים ושירות טוב לישראל ולתיירים המגיעים מחו"ל יביאו רווח גדול יותר למשק הישראלי. הרבה פעמים שמעתי תלונות על חוסר ניקיון וחוסר שירותיות, אך כעת, בזכות החלטה זו ועוד פתרונות שיצרנו, אני מצפה שבעיות אלו ייפתרו".
אבי ניסנקורן, נשיא התאחדות המלונות, אמר כי "הגעתם של העובדים הזרים לקראת תקופת השיא בקיץ נותנת פתרון מסוים למחסור כוח האדם החמור שהקשה על התאוששות הענף מאז משבר הקורונה. במקביל נפעל לגיוס ולהעסקת עובדים ישראלים נוספים בענף בנוסף לעשרות האלפים המועסקים כיום".