סגור
 רכבת הקלה עבודות רכבת קלה תחנת אלנבי תל אביב
עבודות רכבת קלה ברחוב אלנבי (צילום: אוראל כהן)

בגלל העירייה: בנת"ע חוששים מעיכובים גם בקו הסגול של הרכבת הקלה בת"א

לפי נת"ע, העירייה "חזרה בה מהסיכומים" ולא מאפשרת לה לבצע עבודות חיוניות ברחוב אלנבי, שנמצא בנתיב קריטי, וכל יום איחור יוביל לעיכובים ולנזק כלכלי ותחבורתי משמעותי לגוש דן. הבוקר פורסם בכלכליסט כי בשל תקלות צפויה דחייה נוספת בתאריך פתיחת הקו האדום שתוכנן ל־30 בנובמבר

בכירי משרד האוצר קיימו היום (ב') סיור בקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, ביניהם היה גם מנכ"ל האוצר רם בלינקוב שהיה עד לפני שנה וחצי יו"ר חברת נת"ע (החברה הממשלתית שאחראית על בניית הרכבות הקלות והמטרו בגוש דן). במהלך הסיור, אמר מנכ"ל נת"ע חיים גליק לבלינקוב כי עיריית תל אביב מקשה עליהם בביצוע עבודות התשתית לקו הסגול באופן שעלול ליצור עיכובים משמעותיים.
הבוקר פורסם בכלכליסט כי פתיחת הקו האדום צפויה להידחות עקב תקלה של בלימות חירום. וכך, דווקא במהלך נסיעת ההדגמה היום, התרחשה בלימת חירום פתאומית, וגליק הודה כי מדובר בבעיה חוזרת שבשלב זה הם מתקשים לפתור.
הטענה שעיריית תל אביב מעכבת את פרויקט הקו הסגול עלתה גם בישיבה משותפת של חברת נת"ע עם משרדי התחבורה והאוצר שהתקיימה בתחילת השבוע. במהלך הישיבה שאותה הוביל שי קדם, ראש מנהל התשתיות החדש במשרד התחבורה, הועלו טענות על כך שעיריית תל אביב מערימה קשיים על נת"ע ומונעת מהחברה לבצע עבודות תשתית חיוניות לטובת הקו הסגול.
מי שהעלה את הטענות כלפי העירייה הוא דן ארי, משנה למנכ"ל נת"ע ומנהל פרויקט הקו הסגול, שטען בישיבה כי עיריית תל אביב "חזרה בה מהסיכומים" ולא מוכנה לאפשר לנת"ע לבצע עבודות חיוניות ברחוב אלנבי, גם לא באופן חלקי. עוד נטען, כי העבודות באלנבי נמצאות בנתיב קריטי, וכל יום איחור יוביל ליום איחור בפתיחת הקו – מה שיוביל בהמשך לנזק כלכלי ותחבורתי משמעותי לגוש דן ולכלל המשק. במשרד התחבורה הנחו את נת"ע לבצע עוד מספר בדיקות מול עיריית תל אביב לפני שיתערבו באירוע באופן רשמי.
לפני מספר שבועות התרחש חיכוך נוסף בין נת"ע לבין עיריית תל אביב, כאשר בעירייה זעמו על כך שאתרי הבנייה של החברה סובלים ממפגעים, ואיימו לעצור את עבודתם של קבלני החברה.
אחת הטענות שהועלו היא שהסיבה לעיכובים היא הבחירות המקומיות המתקרבות. לפני כשלושה שבועות פורסם ב"כלכליסט" כי תושבי לב העיר בתל אביב מבקשים לעצור את עבודות הקו הסגול ועתרו על כך לבית המשפט המחוזי. במשרד התחבורה עוקבים בדאגה אחר הבחירות, מתוך חשש שאלו עלולות לעכב את כלל הפרויקטים הארציים.
העבודות המעוכבות הן "אינפרא 1", עבודות התשתית המוקדמות שנעשות לפני פריסת המסילות ומבוצעות על ידי קבלנים של חברת נת"ע. נת"ע עוד לא עדכנה את הזוכות במכרז הקו הסגול, חברת שפיר הנדסה וחברת הרכבות הספרדית CAF על העיכובים הצפויים. נכון לעכשיו, עבודות "אינפרא 2" של החברות הזוכות, שכוללות הנחת מסילות ומערכות איתות, צפויות להתבצע קודם כל בחלק המזרחי של הקו הסגול ולא בתל אביב.
הקו הסגול אמור לפעול מסחרית בסוף 2026, והוא צפוי לקשר בין קריית אונו, יהוד, אור יהודה ורמת גן למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא ושוק הכרמל. אורך הקו כ-27 ק"מ במפלס הקרקע, והוא יכלול 45 תחנות. עלות הקמת שני קווי הרכבת הקלה הסגול והירוק מוערכת בכ־30 מיליארד שקל.
מנת"ע נמסר כי "בין נת"ע לבין עיריית ת"א מתקיים שיתוף פעולה הדוק ופורה לקידום רשת קווי הרכבת הקלה. מפעם לפעם מתעוררות מחלוקות בין הצדדים אשר נפתרות בהסכמות, וכך גם בסוגיית אלנבי, וזאת ללא קשר לתקופת הבחירות. אנו מצרים על סילוף הדברים בהדלפה בלתי אחראית ומגמתית מתוך ישיבת עבודה סגורה".
מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "אין עוד עיר בישראל שמתקיים בה היקף עבודות מאסיבי שכזה, עבור פרויקט לאומי שישרת את כלל אזרחי ישראל כמו העיר תל אביב-יפו, ולכן מגוחך לטעון כי העירייה מונעת משיקולים הקשורים לבחירות. כידוע, בימים אלה עובדים על שלושה קווי רכבת קלה בו זמנית ברחבי העיר, עם מעל ל-30 ק"מ של רחובות שנמצאים תחת עבודות. עיריית תל-אביב-יפו עושה מאמץ אדיר לצמצם את לוחות זמנים, כך שההפרעה לציבור ולתנועה תהיה מינימלית עד כמה שאפשר.
"העבודות על הקו הסגול דורשות את סגירת הרחוב במקטע המרכזי של אלנבי בין קינג ג'ורג' לרחוב לוינסקי, שהינו ציר תחבורה ציבורית מטרופוליני מהחשובים בארץ. לכן כל הגורמים סבורים כי יש לאחר ככל האפשר את פרק הזמן בין מועד ההסטה של אלנבי לבין הפעלתו בפועל של הקו הסגול. עמדת העירייה הייתה ונותרה כי פרויקט הרכבת הקלה הינו פרויקט לאומי וחשיבותו למטרופולין ולעיר בפרט אדירה, ולכן עמידה בלוח הזמנים להפעלת הקו הינה בעלת חשיבות עליונה".