סגור

פרסום ראשון
המדינה מגבה את שפיר: יכולה להשתתף במכרז הרכבת הקלה בירושלים

ועדת המכרזים ורשות התחרות קבעו שאין מניעה שגורמים ריכוזיים ישתתפו במכרז הקו הכחול; אגד ושיכון ובינוי הגישו עתירה נגד השתתפות שפיר במכרז, בטענה שהיא החברה היחידה שמפעילה כיום קו רכבת קלה בישראל

ועדת המכרזים הבין משרדית לרכבת הקלה בירושלים קיבלה אתמול (שני) את עמדת חטיבת הריכוזיות של רשות התחרות הקובעת כי אין מניעה שגורמים ריכוזיים ישתתפו במכרז "הקו הכחול" בירושלים.
עמדת ועדת המכרזים תשפיע באופן ישיר על עתירת אגד ושיכון ובינוי נגד השתתפות שפיר במכרז, וסביר להניח שזו תשמש בתור עמדת המדינה בבית המשפט.
1 צפייה בגלריה
הדמייה הקו הכחול הרכבת הקלה
הדמייה הקו הכחול הרכבת הקלה
הדמיית הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים
עמדת רשות התחרות, שהתקבלה על ידי וועדת המכרזים, שוללת את טענותיהן השונות של אגד ושיכון ובינוי. אגד ושיכון ובינוי טוענים כי התמודדות שפיר תוביל לפגיעה ב"תחרות השוואתית" וזאת מפני ששפיר היא החברה היחידה שמפעילה היום קו רכבת קלה בישראל. רשות התחרות שללה טענה זו מפני שעד המכרז יהיו עוד גופים שיפעילו ויקימו רכבת קלה בישראל וביניהם חברת אגד עצמה בקו האדום.
רשות התחרות גם דוחה את הטענה שהתחרות צפויה להיפגע מפני שלשפיר יש מחצבות באיזור ירושלים.
בנוסף, רשות התחרות יוצאת נגד העתירה עצמה וטוענת שמדובר בפרקטיקה אנטי-תחרותית, מפני שעמדתן של אגד ושיכון ובינוי היא עמדה של מתמודד במכרז שהוא בעל אינטרס להפחית את "הלחץ התחרותי" באמצעות פסילת מתמודד מולו. לא רק זה, אלא שרשות התחרות אף תוקפת בחוות הדעת את שיכון ובינוי וטוענת כי יתכן שהיא עצמה תיכלל בקרוב ברשימת הגורמים הריכוזיים במשק.
דרישת אגד ושיכון ובינוי נולדה בעקבות ההכרזה על שפיר כגוף ריכוזי במרץ 2021 על ידי הוועדה לצמצום הריכוזיות. הקבוצה נכנסה לרשימה מאחר שהיא מחזיקה ביותר מ־10 זכויות בתחומי תשתית חיוניים במשק, בהם חיפושי נפט וגז טבעי, פצלי שמן, חציבת חצץ, גיר, דולומיט ואגרגט, חלוקת גז טבעי, הקמת מסילות ברזל וסלילת כבישים.
למרות ששפיר הוגדרה כגוף ריכוזי, לפני כחודש החליטה הוועדה לצמצום ריכוזיות כי שפיר, כמו גם אלקטרה, הפניקס ואלייד, יוכלו להשתתף במכרז הקו הכחול. ועדת הריכוזיות סברה כי אם שפיר, אלקטרה או הפניקס יזכו במכרז, הדבר צפוי להגדיל את הריכוזיות במשק, אך פסילתן עלולה להביא ל"פגיעה משמעותית ברווחת הצרכנים". הוועדה טענה כי לשפיר יש ניסיון ממוקד בתחום הרכבות הקלות בירושלים, והשתתפותה במכרז צפויה "לשפר את התחרות במכרז".
במכתב ששלחו שיכון ובינוי ואגד לסגן החשב הכללי יובל רז לפני כשלושה חודשים נטען כי שפיר היא ריכוזית במיוחד בכל הקשור לרכבות קלות בירושלים, מאחר שיחד עם חברת CAF הספרדית היא מקימה את הקו הירוק של הרכבת הקלה בבירה ומפעילה ומאריכה את הקו האדום הפעיל. שיכון ובינוי ואגד מדגישות גם כי לשפיר יש "קשרים רבים אצל מקבלי החלטות בעיריית ירושלים ובמשרד התחבורה", וכי החברה מפעילה מחצבות רבות באזור ירושלים – שהחברות המתמודדות יהיו תלויות בהן אם יזכו במכרז. מאז אותו מכתב, שפיר ו-CAF זכו גם במכרז הקו הסגול של נת"ע בגוש דן. שפיר ו-CAF מתמודדות גם במכרז הרכבת הקלה "נופית" שתחבר בין חיפה ונצרת.
שיכון ובינוי הוגדרה כגוף ריכוזי עד 2018 כשהיתה בשליטת שרי אריסון שהחזיקה גם במניות בנק הפועלים. לאחר שאריסון מכרה את החברה לנתי סיידוף, רשות ההגבלים העסקיים החליטה להחריגה מרשימת הגופים הריכוזיים. שיכון ובינוי מתמודדת בימים אלו במכרז לרכישת אגד. כמו כן, אגד צפויה להפעיל בעוד כשנה את הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן.
הקו הכחול צפוי לכלול מסילות באורך 31 ק"מ, והוא נמתח בין שכונות גילה ותלפיות בדרום העיר עד לשכונות הצפוניות רמת אשכול ורמות. עלות הפרויקט היא כ־10 מיליארד שקל. מועד ההשקה המשוער הוא סוף 2027 או במהלך 2028. שלוש הקבוצות האחרות המתמודדות במכרז זה הן אלסטום, אלקטרה, מנרב ואלייד; דן, JSC Transmashholding LLC ,Northern Capital Tram, ולפידות; ג'נריישן קפיטל והפניקס.
משיכון ובינוי נמסר כי "מדינת ישראל מקימה במו ידיה מונופול חדש בתחבורה הציבורית בירושלים, דבר אשר ישפיע יוקר המחייה. מיליוני משתמשי התחבורה הציבורית יאלצו לקבל שירות ירוד במחיר מופקע על חשבון הקופה הציבורית".