סגור

הקו הכחול בירושלים לקראת עוד עיכוב - בגלל הרעש

הקמת הקו, שכבר סובלת מעיכובים בגלל הפגנות החרדים, תתעכב עוד מאחר שהמשרד להגנת הסביבה מתנגד לביצוע עבודות רועשות בלילה

בימים אלו מתבצעות עבודות בירושלים על שלושה קווי רכבת קלה שונים. העבודות על הארכת הקו האדום, שכבר פועל בעיר, עד להדסה עין כרם מדרום ועד לנווה יעקב מצפון מתקדמות והן צפויות להסתיים באמצע 2023.
התוואי הירוק מוקם בימים בין שכונת גילה בדרום העיר עד לגבעה הצרפתית שבצפונה, עם שלוחות למלחה ולגבעת שאול, וההפעלה המלאה שלו צפויה להתרחש ב־2025. הקו השלישי שמקודם בעיר הוא הקו הכחול, שנמצא כעת בתהליך מכרז לביצוע תשתית. בשלב הנוכחי חברת הביצוע העירונית של ירושלים "מוריה" מבצעת את עבודות ההכנה הראשוניות של הקו, ובמקביל מתנהל הליך מכרזי בו מתמודדות חמש קבוצות.
אף על פי שהעבודות הראשוניות על הקו הכחול בירושלים רק החלו, הקו כבר מתחיל לצבור תקלות ועיכובים. בחודשים האחרונים חרדים מהפלג הירושלמי החלו להתנגד באופן אקטיבי להקמתו ומספר פעמים בשבוע מתנהלות הפגנות בתוואי העבודות בשכונות החרדיות הצפוניות של ירושלים, הסמוכות לצומת בר אילן. חלק מההפגנות אף התדרדרו לאלימות ולמעצרים, והמפגינים אף גרמו לנזק ממשי לעבודות הרכבת, כולל פגיעה בכלי עבודה בשווי של מאות אלפי שקלים. כמו כן, כפי שנחשף בכלכליסט, נגד התוואי הכחול הוגשו לאחרונה תביעות ענק של מוסדות ועסקים בבעלות חרדים לוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים שמסתכמות ב־160 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנת חרדים נגד עבודות רכבת הקלה ירושלים
הפגנה הפגנת חרדים נגד עבודות רכבת הקלה ירושלים
הפגנת חרדים נגד עבודות רכבת הקלה ירושלים
(צילום: יואב דודקביץ)
עם זאת, הפגנות החרדים אינן המכשול העיקרי שאיתו מתמודד הקו הכחול העתידי. התוואי המתוכנן של הקו כולל מקטע תת־קרקעי של כ־2.5 קילומטר, שאמור לחבר בין רחוב יפו שבמרכז העיר ירושלים לרחוב גולדה מאיר שבשכונות החרדיות הצפוניות ויהיו בו שלוש תחנות תת קרקעיות. לאחרונה גילו גורמים בממשלה, כי העבודות על המקטע התת־קרקעי צפויות להיות ממושכות במיוחד, וזאת בעקבות התנגדות המשרד להגנת הסביבה לביצוע עבודות ליליות מטעמי רעש. עבודות אלו קריטיות במיוחד בירושלים מפני שלא ניתן לעבוד במהלך סופי שבוע בעיר. אי מתן האפשרות לעבוד בלילות תוביל לעיכוב של כשנה וחצי בפרויקט.
הקו הכחול צפוי לחבר את שכונת גאולה, רמת אשכול ורמות שבצפון ירושלים לשכונות גילה ומלחה שבדרום העיר, הקו יהיה באורך של כ־31 ק"מ ויכלול 53 תחנות.
חמש קבוצות עמדו בדרישות הסף למכרז ומתמודדות עליו כעת: אגד ושיכון ובינוי; אלסטום, אלקטרה, מנרב ואלייד; שפיר, CAF, וקרן נוי; דן, JSC Transmashholding, LLC Northern Capital Tram ולפידות; ג'נריישן קפיטל והפניקס. על פי התכנון הנוכחי, שלא כולל את העיכובים האפשריים, הקו צפוי לפעול בשנת 2029.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד רואה בתחבורה הציבורית פתרון מרכזי להפחתת זיהום האוויר, הפוגע בבריאות הציבור ובסביבה, עם זאת המשרד לא יאפשר מפגע רעש החורג מהתקנות לתושבים הרבים המתגוררים בסמיכות לעבודות התשתית. על פי התקנות חל איסור על ביצוע עבודות חפירה, בנייה וכדומה לאחר השעה 19:00 ועד 07:00 למחרת. המשרד ימשיך לקדם פיתוח והקמת תשתיות תחבורה ציבורית, לצד שמירה על החוק ועל איכות החיים של הציבור".