סגור
מוסף שבועי 21.1.21 מוטי בבצ'יק עוזרו השר יעקב ליצמן
שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן (מימין) ו"יד ימינו" מוטי בבצ'יק (צילום: שלו שלום)

פרשת השחיתות במשרד הבריאות: המשטרה מצאה ראיות נגד עוזריו לשעבר של ליצמן ומנכ"ל רוש

המשטרה סיימה את החקירה בפרשה, במסגרתה עלה חשד כי חברת התרופות רוש שילמה שוחד למנחם גשייד, יועצו לשעבר של שר הבריאות דאז יעקב ליצמן, כדי ש"יניע" את מוטי בבצ'יק, מי שנחשב ליד ימינו. המטרה: להשפיע על סל התרופות והרכב הוועדה לפי האינטרסים העסקיים של רוש. כעת עוברת ההכרעה לפרקליטות

החשד לניסיון השפעה פסול על הרכב סל התרופות באמצעות מתן שוחד עולה שלב עם סיום חקירת המשטרה בפרשה והעברתו להחלטת הפרקליטות: המשטרה סיימה את חקירת השחיתות שבמרכזה עומדים שני עוזרים בכירים לשעבר של שר הבריאות יעקב ליצמן - מוטי בבצ'יק ומנחם גשייד – וחברת התרופות רוש פרמצבטיקה והמנכ"ל שלה אבי דנציגר.
במהלך החקירה המשטרה מצאה תשתית ראייתית מספקת להעמיד את השלושה לדין בעבירות שונות, ובראשן עבירת השוחד. בעקבות זאת הודיעה היום (א') המשטרה על העברת התיק למחלקה הכלכלית בפרקליטות לעיון והחלטה אם להגיש כתב אישום בפרשה.
אמנם כיום המשטרה אינה נוהגת לפרסם את המלצותיה בתום חקירות, אולם עצם העברת התיק לפרקליטות מגובה בראיות לכאורה שנמצאו בחקירה מעיד כי היא מצאה אישוש לחשדות כלפי המעורבים.
מדובר בחקירה סמויה שנוהלה ביאח"ה (היחידה לחקירות הונאה) שבלהב 433 החל משנת 2017, והפכה לגלויה ביוני 2021 עם גל מעצרים נרחב וזימונם של עשרות אנשים לחקירות ומתן עדויות.
אחת הפרשות המרכזיות שנחקרו במסגרת החקירה המקיפה נוגעת לחשד לפיו חברת רוש שילמה מה שמוגדר בידי המשטרה כ"שוחד הנעה" – לאסטרטג והלוביסט מנחם גשייד, שבעבר ייעץ לליצמן, והוגדר בפרשה זו כמעין מאכער. התשלום הזה נועד, כך החשד, כדי שגשייד "יניע" באופן מפלה ופסול את מי שנחשב כל השנים לאיש אמונו ויד ימינו של ליצמן, היועץ הצמוד מוטי בבצי'ק, כדי שזה יפעיל את קשריו הענפים במסדרונות הפוליטיקה והפקידות לסייע בקידום האינטרסים העסקיים של רוש.
החשד הוא כי "שוחד ההנעה" הזה ניתן באמצעות התקשרות של רוש בהסכם למתן שירותי ייעוץ ושתדלנות בשווי מאות אלפי שקלים עם גשייד, מה שהיה למעשה כסות לקידום פסול של אינטרסים עסקיים שלה, בין השאר באמצעות בבצי'ק, מקורבו.
גשייד, כך החשד שעלה בחקירה, התנהל מול בבצ'יק כדי לקדם את האינטרסים העסקים של חברת רוש, בין השאר בכל הנוגע לניסיון להכניס תרופות וטכנולוגיות של החברה לסל התרופות וניסיונות להשפיע על הרכב ועדת הסל.
1 צפייה בגלריה
מנחם גשייד אסטרטג חרדי איש יחסי ציבור ופובלציסט חרדי הוא חסיד גור ובער היה יועצו של ליצמן
מנחם גשייד אסטרטג חרדי איש יחסי ציבור ופובלציסט חרדי הוא חסיד גור ובער היה יועצו של ליצמן
יוצעו לשעבר של ליצמן, מנחם גשייד. חברים בוועדת סל התרופות העידו על לחצים פסולים
(צילום מסך: Youtube - כיכר השבת)
המשטרה חושדת כי התוכנית הזו אכן הצליחה, ובהמשך בבצ'יק ניצל את מעמדו ופעל במספר הזדמנויות "במשוא פנים ובניגוד לאינטרס הציבורי, ביחד עם מעורבים נוספים, ממניעים של בצע כסף, לקידום ושימור האינטרסים" של חברת רוש.
במהלך החקירה, כפי שפורסם בעבר ב"כלכליסט", העידו חברים בוועדת סל התרופות שנשאלו על אודות לחצים פסולים לכאורה שהופעלו עליהם במהלך התהליך על ידי גשייד ובבצ'יק.
התמורה, כך חשד המשטרה, ניתנה באמצעות אותו "הסכם למתן שירותי ייעוץ ושתדלנות" בסכומי עתק שקיבל גשייד מרוש, כאשר בין השאר נבדקו במהלך החקירה הדרכים לכאורה שבהן הועברו טובות הנאה גם לבבצ'יק – באמצעות מתן כספים לגורמים הקשורים לחסידות גור, ממנה מגיעים בבצ'יק וליצמן. כך למשל נחקר החשד לפיו רוש פרסמה מודעות בעיתון "המודיע", המזוהה עם מפלגת אגודת ישראל של ליצמן ובבצ'יק, כדרך למתן טובות ההנאה, וכמו כן נבדק מסלול התרומות שהועברו לעמותות שונות הקשורות לחסידות גור.
במקביל להעברת ממצאי החקירה בנוגע לחשדות לגבי חברת רוש ובבצ'יק לפרקליטות, המשטרה, כך לפי גורמים המעורים בחקירה, ממשיכה בחקירת התיק בו נבדקים חשדות סביב הקשרים שבן חברת המזון תנובה ובכירים בה לבין בבצ'יק.
החשד בפרשה זו היה שחברת המזון העבירה תרומות לעמותות המזוהות עם חסידות גור ונתנה חסויות לכנסים של עיתון "המודיע" כחלק ממהלך שנועד לבלום את רפורמת סימון המוצרים שקודמה אז במשרד הבריאות ועתידה היתה לפגוע בתנובה. העובדה כי המשטרה סיימה את החקירה בעניין רוש, אין משמעותה, נכון לעכשיו, סגירת התיק בעניין תנובה.
המשטרה מסרה היום, עם סיום החקירה בתיק הקשור לחברת רוש, כי במסגרת החקירה "נחקרו חשדות לביצוע עבירות הנוגעות לטוהר המידות במשרד הבריאות, במעורבותם של עובד ציבור בכיר, חברה מסחרית גדולה, המנכ"ל של אותה חברה ונוספים", וציינה כי העבירה את התיק למחלקה הכלכלית בפרקליטות, "אשר ליוותה את התיק, לשם עיון והחלטה".
היא הוסיפה כי "תמשיך לפעול בכל מקום שבו יעלה חשד לשחיתות ציבורית הפוגעת בסדרי שלטון, במטרה לחשוף תהליכים פסולים, להגיע לחקר האמת ולהעמיד לדין את העבריינים".