סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסיבת עיתונאים
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל)

בלעדי
15 מיליארד שקל: התספורת שמתכנן האוצר להסכמים הקואליציוניים

במסגרת חוק ההסדרים מתכוון האוצר לדאוג לכך שהמפלגות יקבלו 5 מיליארד שקל בלבד מתוך 20 מיליארד שקל שהובטחו להן בהסכמים הקואליציוניים

משרד האוצר שם לעצמו יעד של הקצבת בין 5־6 מיליארד שקל למימון ההסכמים הקואליציוניים, בניגוד לסכום של כ־20 מיליארד שקל שהובטח להן, כך נודע ל"כלכליסט". עלות זו מתייחסת לכספים הנכללים בהסכמים הקואליציוניים עם המפלגות ולא לתוספות תקצוב למשרדים. לפי גורמים באוצר אין בתקציב המדינה לשנים 2023־2024 את המקורות הכספיים למימון כל ההבטחות הקואליציוניות המוערכות כיום בעשרות מיליארדי שקלים, ועל כן כל מפלגה תאלץ להסתפק בחלק מזערי מהכספים שהובטחו לה.
ליהדות התורה וש"ס הובטחו מיליארדי שקלים להגדלת תקציבי הישיבות והתמיכה באברכים. ש"ס דרשה להקצות 1 מיליארד שקל לחלוקת תלושי מזון לנזקקים. לציונות הדתית, בראשה עומד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הובטחו מאות מליוני שקלים למוסדות הציונות הדתית ולזהות יהודית ולסגן השר אבי מעוז (נועם) הובטחו כ־200 מיליון שקל לרשות לזהות יהודית. האוצר יציע לפרוס את הגידול בתקציבים ליעדים הסקטוריאליים הללו על פני כמה שנים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' סיכמו בשבוע שעבר על "גידור ההסכמים הקואליציוניים" כלומר לקבוע מסגרת הוצאה נמוכה ממה שסוכם בהסכמים.
מקורות פוליטיים מעריכים כי במו"מ הקואליציוני הסכים נתניהו לדרישות התקציביות הסקטוריאליות של המפלגות כי רצה להקים את הממשלה. אבל ברור שלא ניתן ליישמן מיידית. בשל הבטחת נתניהו בקמפיין הבחירות הוכנס להסכם הקואליציוני סעיף להנהגת חוק חינוך חינם מגיל אפס. העלות לכך נאמדת בכ 20 מיליארד שקל. לפיכך יישום הבטחה זו ייפרס על פני כמה שנים כשבתקציב הנוכחי תהיה רק התחלה של המהלך. הממשלה תקיים ישיבה מרתונית בתקציב ועוד קודם לאישורו הסופי בכנסת מבקשת הקואליציה לאשר עד סוף מרץ 2023 את חוק רפורמת המשילות שמוביל שר המשפטים יריב לוין.