סגור
הרס בקיבוץ ניר עוז עוטף עזה מלחמה בעזה חרבות ברזל
הרס בקיבוץ ניר עוז (צילום: שי סלינס)

החל מהחודש: נפגעי המלחמה ייאלצו להגיש תביעה פרטנית לביטוח הלאומי

בחודשיים הראשונים למלחמה הביטוח הלאומי שילם מקדמות לאזרחים שנפגעו ללא הוכחת נזק. כעת יהיה צריך להגיש מסמכים על פגיעה רפואית ונכות. מ"מ מנכ"לית הביטוח הלאומי ירונה שלום קוראת לחוקק חוק אסונות לאומיים שיאפשר לפצות בלי הצהרה על נכות או נזק נפשי

אזרחים שנפגעו בשבת השחורה ובמלחמה שאחריה יידרשו מעתה להגיש לביטוח הלאומי תביעות פרטניות כדי לקבל פיצוי על נכות ואובדן כושר עבודה. זאת, בניגוד לחודשיים הראשונים של המלחמה שבהם ניתנו מקדמות אוטומטיות לתושבי היישובים שנפגעו במתקפה ולמי שהצהירו על השתתפות במסיבות שהותקפו ללא מסמכים רפואיים. מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי ירונה שלום קוראת להעביר חוק אסונות לאומיים שיאפשר לפצות אנשים ללא הוכחת נזק רפואי ונכות.
לצפייה בנתונים ובהסברים של הביטוח הלאומי לחצו כאן
שלום אמרה היום (שני) בתדרוך עיתונאים כי "הביטוח הלאומי יכול לפעול רק במסגרת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה". אבל לדבריה, "פעולות איבה זה אירוע נקודתי. פה מדובר במלחמה שבה הותקף העורף. אי אפשר להתייחס אל זה כפעולת איבה. קהילות שלמות נפגעו. נכון היה לקדם חוק אסונות לאומיים, שיאפשר פיצוי לנפגעים".
לדבריה, "אני מבינה את הרצון של אנשים לקבל פיצוי על האסון שלא רוצים להיחשב כמי שעברו פגיעה נפשית או להוכיח נכות. אלה אנשים שנקרעו מבתיהם. חלקם איבדו קרובי משפחה או מחכים שקרובים יחזרו. הם אומרים שזה לא משהו שקרה לנו אלא המדינה הביאה עלינו".
מתחילת המלחמה שילם הביטוח הלאומי 650 מיליון שקל ל-45 אלף איש ללא הוכחת נזק. בין השאר - הוכרו לצורך כך יישובים שלמים. מקום המדינה שילם הביטוח הלאומי פיצויים לכ-9,000 נפגעי פעולות איבה.
ב-15 בדצמבר שולמו תגמולים רפואיים על פגיעה בכושר השתכרות עבור נובמבר. כדי לקבל תשלום נוסף יהיה צריך לעבור את הליך ההכרה הפרטני. מקדמות ששולמו עד עכשיו בלא מסמכים רפואיים לא יוחזרו אלא אם יתברר שהתקבלו בשל הונאה ושלא בתום לב (למשל, אדם שהצהיר על השתתפות במסיבה בלי שיהיה לו כל קשר אליה).
שלום התחייבה כי "נעשה העל כדי שתהליך ההגשה יהיה פשוט קל ומקוצר". בין היתר יונהג טופס מקוצר. לדבריה, הביטוח הלאומי נערך להגשת הבקשות, אבל אנשים צריכים להבין שהם יצטרכו על פי חוק לעבור בדיקה פרטנית. נעשה הכל להקטין את החיכוך ולהבטיח שמי שיגיע לוט יקבל בצורה מכבדת וראויה".