סגור
מטוס אל על בואינג 777
מטוס אל על (צילום: Rebius / Shutterstock)

אל על נגד הפעלתה בשבת: "שיעור התפוסה בטיסות הנכנסות עומד על 73% בלבד"

בעדכון לבג"ץ בנוגע לעתירה הדורשת מהמדינה לכפות עליה להפעיל טיסות בשבת, טוענת אל על כי הביקוש לטיסות לארץ נמצא במגמת ירידה ולכן אין בכך צורך. אל על מתנגדת לטענת העותר כי מניית הזהב של המדינה מאפשרת לה לנהל את החברה וטוענת כי לא מדובר ב"שרביט קסם אותה רשאית המדינה להניף כדי לשוות סמכות חוקית לכל בקשה או פעולה"

"מניית המדינה המיוחדת אינה שרביט קסם אותה רשאית המדינה להניף כדי לשוות סמכות חוקית לכל בקשה או פעולה שתיעשה בקשר עם החברה" – כך מדגישה אל על בעדכון לבג"ץ בנוגע לעתירה הדורשת מהמדינה לכפות עליה להפעיל טיסות בשבת.
נזכיר כי לפני כשבועיים עתר עו"ד מאיר הלר לבג"ץ בדרישה שיוציא צו ביניים שיורה על הפעלה מלאה ומידית של אל על בשבת. אל על השיבה כי אין צורך בטיסות נוספות היות שהביקוש לטיסות לארץ נמצא במגמת ירידה, והוסיפה כי אם המדינה תכפה עליה לפעול בשבת - היא תיעתר לכך. המדינה השיבה לבג"ץ כי אין צורך שאל על תפעל בשבת בתקופת המלחמה. לאור כך, בשבוע שעבר דחה השופט נועם סולברג את העתירה וביקש מהמדינה ומאל על להגיש עדכון תוך שבוע כדי לוודא שמגמת הירידה בביקוש לטיסות נמשכת.
בעדכון שהגישה אל על לבית המשפט באמצעות עורכי הדין דוד תדמור, עדי וייצמן ועידן ארנון, מפרטת חברת התעופה את היקפי הטיסות במלחמה כדי להמחיש כי אין צורך בטיסות בשבת. לפי אל על, בשבוע הקרוב מציעה החברה יותר מ-23 אלף מושבים זמינים בטיסותיה – כ-9,000 מהם לטיסות יוצאות וכ-14 אלף לטיסות יוצאות, אך שיעור התפוסה בטיסות הנכנסות עומד על 73% בלבד. לפי אל על, בטיסות בין ניו יורק לישראל למשל יש כעת 934 מושבים פנויים, ובטיסות מבנגקוק לישראל יש 1,252 מושבים פנויים.
לטענת אל על, העתירה "רצופה שגיאות עובדתיות ומשפטיות". החברה מתנגדת לטענת העותר כי מניית הזהב של המדינה באל על מאפשרת לה לכפות על החברה לפעול בשבת וכי "מניית הזהב תכליתה לנהל את אל על על צי מטוסיה באופן אורגני". אל על מציינת כי מניית הזהב נועדה "לאפשר איזון סביר בין הצורך לשמור על העניינים החיוניים של המדינה בחברה ובין הצורך והחובה של בעלי המניות של החברה להמשיך ולנהל את עסקיה בהתאם לשיקול דעתם". עוד טוענת אל על כי מניה זו מעניקה למדינה "סל זכויות סגור ומתוחם שנועד להגן על העניינים החיוניים של המדינה בחברה", והיא אינה "שרביט קסם" שמאפשר למדינה לכפות על החברה איזו פעולה שתרצה ללא מקור סמכות. מסיבה זו טוענת החברה כי דין העתירה להידחות וכי יש לחייב את העותר בהוצאות המשפט.
נזכיר כי כשבוע לאחר פרוץ המלחמה התברר כי פרט לארבע טיסות אשר מומנו על ידי גורמים בקהילה העסקית, אל על בחרה שלא לטוס בשבת כדי להביא לארץ אנשי מילואים וציוד. שרת התחבורה מירי רגב הודיעה בשעתו לחברות התעופה הישראליות כי היא מבקשת מהן לפעול בשבת – אך מבחינת אל על לשון "בקשה" אינה כלשון ציווי, כלומר מדינת ישראל צריכה להורות לה לטוס בשבת.