סגור
מטוס אל על בואינג 777
מטוס אל על. "עובדים מסביב לשעון כדי להשיב לארץ עשרות אלפי ישראלים" (צילום: Rebius / Shutterstock)

הכי בבית בעולם? אל על לא טסה בשבת, למרות המלחמה

בחברה הקפידו לשמור על השבת והוציאו רק 4 "טיסות חירום" בסוף השבוע ומפנים אצבע מאשימה למדינה שלא הפעילה את מניית הזהב שלה

בסוף השבוע גדל מספרן של חברות התעופה הזרות שהודיעו על הפסקת הטיסות לישראל, האחרונה שבהן היא TUS הקפריסאית, שהצטרפה לטורקיש איירליינס, סוויס ולופטהנזה, שהודיעו מוקדם יותר כי יחדלו לטוס לישראל בצל המלחמה. החלטות מותירות את שמי ישראל ואת הבאים והיוצאים ממנה בידי חברות התעופה הישראליות ובראשן מי שכונתה בעבר "חברת התעופה הלאומית" אל על.
אל על, הנמצאת בשליטת איש העסקים קני רוזנברג, הודיעה בשבוע שחלף כי תפעיל טיסות להחזרת אזרחים ישראלים שנתקעו בחו"ל וכן להבאת ציוד עבור צה"ל והעורף הישראלי. טיסות אלו זכו למימון על ידי גורמים חיצוניים. בסוף השבוע האחרון התברר כי למרות הביקושים הגבוהים והצורך שהתעורר במלחמה – יש טאבו אחד שלא נשבר והוא טיסות החברה בשבת.
בעבר, בהיותה חברה ממשלתית, אל על נמנעה מטיסות בשבת כחלק ממדיניות הממשלות השונות לא להפר את הסטטוס קוו מול החרדים ולא לחלל את השבת, כפי שניתן לראות היום גם בתחבורה הציבורית (אוטובוסים, רכבות והרכבת הקלה). מדיניות זו נשמרה גם אחרי הפרטת החברה. אלא שבסוף השבוע האחרון, בזמן שישראל נמצאת במלחמה, מדיניות זו זכתה לביקורת ציבורית רבה. , באל על ביצעו במהלך השבת רק ארבע טיסות שהוגדרו "חירום".
הניסיון להבין מדוע החברה לא פעלה בסוף השבוע העלה בעיקר חילופי האשמות בין החברה לבין משרד התחבורה והעומדת בראשו, השרה מירי רגב.
באל על טענו כי החברה צריכה הנחיה של המדינה כבעלת מניית זהב כדי להפעיל את הטיסות בשבת. מניית הזהב של המדינה באל על, כמו בחברות ממשלתיות אחרות שהופרטו ואחראיות על שירותים חיוניים, מאפשרת למדינה להכתיב את הפעילות של החברה. עד היום לא נעשה שימוש במניית זהב של המדינה.
עוד טענו באל על, כי כדי שהחברה תטוס בשבת מעבר למתכונת טיסות חילוץ נדרשת הפעלה של חוק רישום ציוד וגיוסו לצבא ההגנה לישראל 1987. לפי סעיף 8 לחוק, שר הביטחון שרשאי לגייס ציוד בצו - לרבות מטוסים. אישור זה מושג רק בצו המובא לפני הכנסת על ידי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת.
לדברי החברה, היא "עובדת מסביב לשעון כדי להשיב ארצה עשרות אלפי ישראלים. הוספנו למעלה מ־30 טיסות חילוץ". השאלה מדוע החברה לא פועלת על דעת עצמה להגביר את השירות בשבת לא זכתה לתשובה.
ברשות שדות התעופה דווקא טוענים כי ניתנה הנחיה לחברה לפעול בשבת. דוברות הרשות מסרה כי "שרת התחבורה אישרה ביום שלישי לחברות התעופה הישראליות לבצע טיסות בשבת". על פי הרשות, ההנחיה הועברה לחברות באמצעותה. רגב עצמה מסרה באמצעות דוברות הליכוד, כי ביקשה מחברות התעופה לפעול בשבת אך גם היא לא התייחס לאפשרות של שימוש במניית הזהב של אל על.
אחד המבקרים החריפים של החברה הוא איש העסקים נועם לניר, שמטיס בימים אלה על חשבונו לישראל ציוד ולוחמים מחו"ל שגויסו בצו 8. לדברי לניר, "אני עובד מול הצבא ומול אל על ויודע היטב שאין טיסות. לאל על יש 46 מטוסים שיכולים לעבוד אך המנכ"לית טענה בפני שאין ביקוש לטיסות, מניסיוני הסיבה לכך היא שהן לא מתפרסמות כראוי. עובדתית הוצאתי 300 אלף דולר להפעלת טיסה, יש ביקוש". עוד לדבריו: "רגב צריכה לתת הוראה לאל על לפעול. מה שרגב נתנה הוא אישור. לבעלי אל על יש לתת הוראה. מבדיקתי, אפילו הרב הראשי אישר זאת, רק לא מירי רגב".