סגור
מטוס בואינג דרימליינר של אל על
מטוס בואינג דרימליינר של אל על (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

אל על לבג"ץ: "לרשויות המדינה הסמכות להורות לנו אם לטוס בשבת"

כך עולה מתגובה מקדמית של החברה לעתירה למתן צו על תנאי שהוגשה בשבוע שעבר בדרישה להפעלת טיסות של החברה בשבת, נוכח המצב. לדברי החברה, "הביקוש לטיסות נמצא במגמת ירידה. כרגע נראה כי אין צורך בטיסות נוספות - בוודאי לא בשבתות אך גם לא בימי חול"

"אל על היא חברה שאינה טסה בשבת ובמועדי ישראל", כך על פי תגובה מקדמית שהגישה אל על לעתירה למתן צו על תנאי אשר הוגשה ביום שישי האחרון על ידי עו"ד מאיר הלר, בדרישה להפעלת טיסות אל על בשבת נוכח המצב הביטחוני, ועל רקע הביקורת על תפקודה של החברה.
במכתב מסבירה אל על באמצעות באי כוחה עו"ד דוד תדמור, עו"ד עדי וייצמן ועו"ד עידן ארנון כי החברה ביצעה מאות טיסות במלחמה הנוכחית והקלה על לקוחותיה. עם זאת החברה "אינה טסה בשבת ובמועדי ישראל". עוד נכתב כי החברה הפעילה ארבע טיסות באמצעות תורמים.
באשר לנסיבות בהן אל על כן תטוס בשבת – החברה מגלגלת את הכדור לפתחה של המדינה וקובעת כי "רשויות המדינה מחזיקות בידע, הסמכה וסמכות לקבוע האם ומתי מתקיימות אותן נסיבות חריגות הקבועות בדין בהן רשאית המדינה ליתן לאל על הוראות מחייבות מכוח סמכותה על פי הדין" – הוראות שבפועל לא ניתנו.
עוד טוענת אל על כי הטיסות היוצאות בשבת בכל מקרה אינן מאוישות. "בחלק מהטיסות המיוחדות שהפעילה אל על בשבת האחרונה עליהן הודיעה ברבים ומראש לא הגיע שיעור התפוסה לרמה המרבית", טיסות שלפי עו"ד הלר כלל לא פורסמו כראוי. בנוסף טוענת אל על כי: "מסתמן שהביקוש לטיסות נמצא כרגע במגמת ירידה ברורה. כרגע נראה כי אין כלל צורך בטיסות נוספות - בוודאי לא בשבתות אך גם לא בימי חול".
כאמור עד היום אל על לא קיבלה צו מהרשויות לבצע טיסות בשבת. שרת התחבורה מירי רגב אמרה השבוע: "בעקבות מצב החירום, כבר בתחילת השבוע ניתנה הוראה להפעיל טיסות בשבת של שלוש חברות התעופה להמשך הסיוע במאמץ הלאומי – כל דיוח אחר אינו נכון". אלא שהמכתב ששלחה רגב לחברות התעופה אינו כולל הוראה כזאת אלא לכל היותר בקשה. וכך נכתב, "אבקשכם להפעיל את חברות התעופה במהלך כל ימות השבוע כולל ביום שבת וזאת כאמור כחלק מהמאמץ הלאומי".
אפשרות נוספת שאינה מיושמת לעת עתה היא הפעלה של חוק רישום ציוד וגיוסו לצבא ההגנה לישראל 1987. לפי סעיף 8 לחוק, שר הביטחון שרשאי לגייס ציוד בצו - לרבות מטוסים. אישור זה מושג רק בצו המובא לפני הכנסת על ידי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת.