סגור
מימין ראש הלשכה הזמני עו"ד עמית בכר וראש הלשכה לשעבר עו"ד אפי נוה
עו"ד עמית בכר ועו"ד אפי נוה. סביר שבקרב השכירים יימצאו תומכים רבים לנוה, ואילו בקרב השותפים – הזוטרים והבכירים – התמיכה תהיה בבכר (צילומים: דנה קופל, עמית שעל)

רגע ההכרעה בלשכת עוה"ד: מורשע פלילי בשירות ההפיכה או שמירה על הדמוקרטיה

האיום על הדמוקרטיה מגיע היום לידיהם של 77 אלף עורכי דין שיצביעו לראשות הלשכה. הקואליציה התגייסה למען אפי נוה כדי להשיג רוב בוועדה לבחירת שופטים, מנגד עמית בכר יוכל לספק רוח גבית למחאה אם ינצח

היום תעצור שוב האומה את נשימתה: עמית בכר או אפי נוה? ה"רפורמה" או המחאה? מי תנצח בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין. וחשוב יותר – איך תיראה המועצה הארצית שבוחרת את נציגי הלשכה לוועדה לבחירת שופטים? דרמה רודפת דרמה לאחר שבשבוע שעבר אמורה היתה הכנסת לבחור את נציגיה. בסוף נעשתה רק חצי עבודה וגם החצי הזה (קארין אלהרר) הספיק להבעיר מחדש את היחסים הרעועים שבין ממשלת ישראל לחצי העם.
לבכר כמה יתרונות שאמורים להבטיח את ניצחונו כבר בסיבוב הראשון. מתנגדיו מהמרכז־ימין מפוצלים בין נוה, דורון ברזילי וארקדי אליגולאשוילי. לצדו ניצבת ההערכה ש־%70 מעורכי הדין מתנגדים ל"רפורמה". ולצדו גם הסיוע הלוגיסטי והפיננסי שמספקים המשרדים הגדולים ותנועת המחאה שיודעת להזיז דברים והיום נראה אותה מזיזה גם בוחרים.
בימים האחרונים התגייסה הקואליציה ובמלוא העוצמה לצדו של נוה ולצדן של רשימות הימין שרצות למועצה. בצלאל סמוטריץ' ושמחה רוטמן תומכים בסיעת הציונות המשפטית וראשיה יצחק נטוביץ וערן בן ארי. גם איילת שקד פרסמה סרטון תמיכה בהם, כדי לתמוך בבני בריתה לשעבר אפי נוה ויריב לוין שיחד עמם, בימים עברו, מינתה שופטים ויזמה חוקים, למשל את הפיכת היועמ"שים למשרות אמון.
יו"ר הכנסת עו"ד אמיר אוחנה תומך ב"הדור החדש" בראשות יועצו לשעבר עו"ד אביב סבג. ש"ס הודיעה על תמיכה פומבית בנוה. "על דעת יו"ר התנועה אריה דרעי", כתב ח״כ עו"ד ארז מלול, "אלו בחירות גורליות, ומי שינצח בהן ישפיע השפעה מכרעת על מינוי השופטים במדינת ישראל ועל זהותה היהודית של המדינה". נוה, אין ספק, הוא המודל האולטימטיבי לזהות יהודית. חלקים מהזהות הזו מוסלקים בניידים שלו שמוגנים בצווי איסור פרסום וצנעת הפרט. שלשום התראיין החוקר הפרטי יולי רוזנברג שפיצח לבקשתה של הדס שטייף את הניידים של נוה. "היו שישה, ארגון פשע קטן", מיסגר רוזנברג את הכמות. לגבי איכות התכנים הסתפק ב"אתי כרייף לא לבד" ופיזר רמזים לשחיתות שכללה שופטות ומינויים נוספים. "כרייף בהחלט יכולה להתלונן על אכיפה בררנית כלפיה", אמר.
נוה יכול רק להתנחם בעובדה שאילו היה בצד השני של המתרס ואנשי נתניהו היו שולטים על התכנים, גורלו היה דומה לנחדר סלולרי אחר, בני גנץ. ועדיין הראיון עם רוזנברג העצים את הדימוי הקרימינלי שלו. על כתף אחת שלו יושב רוזנברג ועל השניה עו"ד ברק כהן שמלווה אותו לאחרונה בגידופים מצולמים בכל אשר יילך. מחר, יש להניח, ניתן יהיה לצפות בצמד הזה במטה הבחירות ברחוב דניאל פריש. יולי רוזנברג וברק כהן הם סוג של הוצאה להורג מילולית־פומבית.
בכר לעומת זאת מתבוסס בסביבה רגועה ואנינה יותר. שתי נשים בולטות לצדו, הסניגורית הציבורית לשעבר ענבל רובינשטיין ותמי אולמן שחברה אליו לאחר שהסירה את מועמדותה לראשות הלשכה. המשרדים הגדולים לצדו. הוא עצמו בוגר פרקליטות מיסוי וכלכלה (היה בצוות התביעה של נוחי דנקנר) וכיום במשרד ש. הורוביץ. לצדו ברשימה עו"ד נדב ויסמן ממיתר, ליטיגטור מסחרי־אזרחי מוערך שבמילואים היה התובע של אלאור אזריה ונחשב לדמות מקובלת שבכוחה לגייס את המגדלים שמאכלסים את הפירמות הגדולות של הסיטי בתל אביב. אבל כשההצבעה חשאית אין לצפות למשמעת טוטאלית. סביר שבקרב השכירים יימצאו תומכים רבים לנוה, ואילו בקרב השותפים – הזוטרים ובוודאי הבכירים – התמיכה תהיה בבכר. בכר נתמך היטב גם גם כספית. מורי ארקין וזאב מוזס תרמו לו חצי מיליון שקל כל אחד.
נוה בונה על הפריפריה. על המסות הגדולות של בוגרי המכללות. החלוקה הזו מתלבשת היטב על החלוקות שמגדירות את השסע החברתי סביב ה"רפורמה": אליטה נגד "עמך", מרכז נגד פריפריה, ימין נגד שמאל. וכאן, גם שותפים נגד שכירים. ועדיין צריך לזכור: כשמדובר בעורכי דין הסטנדרט האתי/פלילי אמור להיות גבוה יותר. נוה, בהרשעתו הפלילית ושאר מעלליו, הגלויים ואלה הצפונים עדיין בניידים, רחוק מלגלם את המודל הראוי להנהגת המקצוע, גם אם הוא עומד ברף הציפיות של הזהות היהודית לפי מלול ודרעי.
לא רק כרייף לא לבד, גם נוה לא לבד. ועדת הבחירות פירסמה את ההרשעות הקודמות כפי שנמסרו בידי המועמדים שמבקשים את אמון הציבור. ואלה שמות המורשעים הנוספים. עו"ד אייל שטייניץ, מועמד "אחדות בלשכה" לוועד מחוז חיפה ועו"ד ח׳ליל זאהר מועמד בסיעת "איכות המקצוע וזכויות האדם" למחוז ירושלים – שניהם הורשעו בנהיגה תחת השפעת אלכוהול. עו"ד יוני ג׳ורנו מועמד בסיעתה של רומי קנבל לוועד מחוז מרכז צבר הרשעות נהיגה ובטיחות. וכמובן נוה, ליגה אחרת – קבלת דבר במרמה בפרשת גניבת הגבול.
המתמטיקה של הוועדה לבחירת שופטים
ואיך כל זה משפיע על הוועדה לבחירת שופטים? נתחיל במתמטיקה הפשוטה ונעבור למסובכת יותר. כרגע יש למתנגדי הרפורמה ארבעה נציגים בוועדה. שלושת שופטי העליון וקארין אלהרר. ליו"ר הוועדה יריב לוין יש שלושה: הוא עצמו, השר הנוסף וח"כ מהקואליציה (אלא אם הליכודניקים יצביעו שוב לנציג האופוזיציה). ולכן הבחירות היום הן דרמטיות. מתנגדי ה"רפורמה" זקוקים רק לנציג לשכה אחד כדי להגיע לרוב של חמישה. יריב לוין זקוק לשני הנציגים. ברוב של חמישה ניתן למנות שופטים לשלום ולמחוזי. ברוב של חמישה ניתן לבטל או לשמר את שיטת הסניוריטי בבחירת הנשיא הבא לעליון. אם לוין יהפוך למיעוט בוועדה הוא עלול לשבור את הכלים. למשל, להפעיל את סעיף 10ג לחוק לשכת עורכי הדין שמאפשר לו להכריז על בחירות חדשות. למשל, לא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. שני המהלכים יאותגרו בבג"ץ, אבל בג"ץ כידוע לא ממש מרסן את לוין, הוא רק מבעיר אותו יותר.
ועכשיו למתמטיקה המסובכת יותר – איך יתחלקו הקולות במועצה שבוחרת את הנציגים לוועדה לבחירת שופטים. למועצה רצות 18 רשימות. ההערכה היא ששבע נכנסות בוודאות והיתר מתנדנדות. במועצה 44 חברים ולבחירת נציג לוועדה צריך 23 קולות. לא בכר ולא נוה יגיעו למספר הזה ולכך יידרשו קואליציות והסכמים מורכבים יותר. ייתכן אפילו מצב שבכר ייבחר אבל המועצה תהיה לעומתית, כלומר בשליטת נוה. בכל מקרה, בחירת נציגי הלשכה היא חשאית וכבר ראינו את ההפתעות שעשויות לבקוע מאחורי הפרגוד.
כ־77 אלף עורכי דין יצביעו היום ב־106 אתרי הצבעה. שיעור ההצבעה הרגיל, המנומנם, של 30% ייפרץ ויתקרב ל־40%. ככל שהשיעור יגדל, יגדלו סיכוייו של בכר לנצח בסיבוב הראשון. המחאה וגם הקואליציה תופפו אתמול בכל תופי המלחמה שנועדו לגייס את כל מי שאכפת לו מהמדינה ומהדמוקרטיה. כמובן, כל צד והמדינה והדמוקרטיה שלו. הבחירות ללשכה הן ניסוי הכלים המשמעותי הראשון שנועד להשיב לאן אנחנו הולכים.