סגור
איתי לוטן
איתי לוטן

דעה
קריירה טכנולוגית לא חייבת להיות בהיי-טק

לפי מחקר של רשות החדשנות, מספר העובדים בתפקידי טכנולוגיה מחוץ לתעשיית הטק גדל בעשור האחרון ביותר מ-30%. חברות רבות מבינות כי הטכנולוגיה קריטית עבור התפתחותן והישרדותן, כמו הענקיות הפיננסיות, שפתחו בשנים האחרונות בישראל מרכזי מחקר ופיתוח

מחקר שפרסמה בחודש שעבר חברת ההשמה האמריקאית Handshake הצביע על מגמה חדשה בקרב בוגרי לימודים טכנולוגיים באוניברסיטאות בארצות הברית: בשנתיים האחרונות, כמות קורות החיים המוגשים לחברות אינטרנט ותוכנה ירדה מ-40% ל-25%. זה לא רק בקרב בוגרים טריים - רוח דומה נושבת בקרב עובדי היי-טק ותיקים יותר. מחקר של BCG מיוני 2023 מצא כי 60% מעובדי הטכנולוגיה שפוטרו ומצאו עבודה חדשה מוכנים לשקול הזדמנויות מחוץ לענף ההיי-טק.
השאלה החשובה שעולה היא: מה עומד מאחורי השינוי הטרנספורמטיבי הזה, ולהיכן פניהם של הטאלנטים הטכנולוגים מועדות?
לפי הדו"ח שפרסמה חברת Handshake, בעוד שחברות האינטרנט והתוכנה חוו ירידה במספר הגשות המועמדות, נרשמה עלייה במספר קורות החיים של אנשי טכנולוגיה בקרב תעשיות אחרות, כאשר הבולטות ביותר היו חברות טכנולוגיה שאינן חברות תוכנה (למשל IT ושבבים) וענף הפיננסים.
כאיש טכנולוגיה שעבד במשך יותר מעשור בחברות פיננסים, המגמה הזו איננה מפתיעה. במילניום, למשל, מספר המועמדים שעברו מענקיות הטק לחברה גדל ב-300% בין שנת 2022 לשנת 2023. למעשה, חלק מהחברות החדשניות ביותר שאני מכיר נמצאות בצומת שבין פיננסים לטכנולוגיה. השווקים הפיננסים פועלים בתנאים המשתנים כל העת, ומנהלי השקעות נדרשים לשימוש בכלים וטכנולוגיות מתוחכמות כדי לנווט בתנאי השטח המורכבים הללו. אני מאמין שכלים טכנולוגים אלו יכולים לספק דרכים חדשות להסתכל על השווקים הפיננסים, ולאפשר למנהלי תיקי השקעות להתמקד מצד אחד במיקרו-מבנים של השוק, ומצד שני להסתכל על התמונה הגדולה על מנת לחשוף קשרים שלא ניתן היה לראות קודם.
לפי דעתי, חלק מהיישומים העתידיים המבטיחים ביותר של בינה מלאכותית הם בתחום ניהול ההשקעות. בעוד שסטארט-אפים נתפסים לעיתים כמנוע החדשנות, ניתן למצוא את אותה דינמיקה ותרבות חדשנית באזורים מסוימים של תעשיית הפיננסים, אך לעתים קרובות עם משאבים משמעותיים של חברות גלובליות ויכולתם לפתח רעיונות חדשים. בדרך זו, קריירה בתחום הפיננסים יכולה להציע את הטוב משני העולמות.
המגמה הזו - של אנשי טכנולוגיה שמחפשים הזדמנות תעסוקתית מחוץ למובן המסורתי של תעשיית הטק - רלוונטית גם לישראל. לפי מחקר של רשות החדשנות, מספר העובדים בתפקידי טכנולוגיה מחוץ לתעשיית הטק גדל בעשור האחרון ביותר מ-30%. אמנם הפיטורים בענף ההייטק החריפו מגמה זו, אך היא החלה הרבה לפני כן. ארגונים ברחבי העולם עוברים טרנספורמציה דיגיטלית, שבמסגרתה הטכנולוגיה הפכה לחלק מרכזי במודל העסקי שלהם וככוח מניע ליעילות וצמיחה.
ארגונים רבים מבינים שטכנולוגיה איננה רק דבר לנופף בו, אלא מצרך קריטי להישרדותם. די להסתכל על הנתונים; מחקר של גרטנר צפה שחברות פיננסיות ברחבי העולם ישקיעו למעלה מ-650 מיליארד דולר ביכולות הטכנולוגיות שלהם בשנת 2023. ככל שההשקעה בטכנולוגיה עולה בקרב החברות הפיננסיות, כך גם גובר הביקוש לעובדים טכנולוגיים כישרוניים. לא מפתיע שאנחנו רואים בשנים האחרונות ענקיות פיננסים פותחות בישראל מרכזי חדשנות ומו"פ. מילניום היא אחת מהן, אך ביניהן נכללות גם חברות אשראי, בנקים בינלאומיים וחברות נוספות המחפשות אחר טאלנט טכנולוגי.
על אף שהייתה זו שנה קשה עבור מועמדים רבים שחיפשו קריירה בענף ההייטק, נותרו עדיין נקודות אור - ובהן הביקוש לטאלנט טכנולוגי, שנותר גבוה. מבחינת חלק מהמועמדים, אני מאמין שהדבר ידרוש שינוי תפיסתי והגדרה מחודשת מה המשמעות של עבודה בשדה הטכנולוגיה, כך שיוכלו להיחשף למגוון ההזדמנויות בתעשיות אחרות כגון תעשיית הפיננסים. רבים כבר עשו, כולל אנחנו במילניום: רבע מהעובדים שלנו בעולם מגיעים מתחום הטכנולוגיה. זו אחת הסיבות הרבות שמרגש לפעול כאן בישראל, ושאנחנו ממשיכים להגדיל את הצוותים הטכנולוגיים כאן.

איתי לוטן הוא ראש המרכז הטכנולוגי של מילניום בישראל