סגור

היועמ"שית על מתווה חוק ההשתמטות: לא נוכל להגן עליו בנוסח הנוכחי

גלי בהרב-מיארה הבהירה כי הנוסח הנוכחי של טיוטת החלטת הממשלה, המעלה את גיל הפטור מגיוס לחרדים ל-35, לא יאפשר לממשלה לטעון מול בית המשפט העליון כי יש צורך בדחייה נוספת של הטיפול בנושא

היועצת המשפטית לממשלה, גלי ביהרב-מיארה, סבורה כי לא ניתן להגן על טיוטת החלטת הממשלה הנוכחית בנוגע להשתמטות חרדים. על פי עמדתה, הנוסח הנוכחי של ההחלטה לא מאפשר למדינה לטעון מול בית המשפט העליון כי יש צורך בדחייה נוספת בנושא.
נזכיר, כי המטרה העיקרית של הממשלה בקידום "מתווה גיוס" לחרדים היא בכדי להשיג דחייה נוספת מבג"ץ, וכדי לוודא שבטווח הקצר יוכל שר הביטחון לא להפעיל את סמכותו לגייס בני ישיבות. ולכן, העובדה שהיועצת המשפטית הממשלה לא מוכנה להגן על נוסח החלטת הממשלה היא מכה קשה לממשלה.
הביקורת של ביהרב-מיארה על נוסח החלטת הממשלה קשור ל'מקצועיות' של ההחלטה. לדעתה, ההחלטה הנוכחית דלילה מאוד ואינה ראויה להיקרא 'מתווה גיוס'. נזכיר, כי נוסח החלטת הממשלה הנוכחי אינו כולל יעדים ברורים לגיוס, לא מגדיר בצורה בהירה מה יהיו הסנקציות הכלכליות על אי גיוס ואיך יוטלו, לא מטפל בצעדים האופרטיביים הדרושים להקמת יחידות ייעודיות בצה"ל, לוחות הזמנים שנקבעו בו אינם נוקשים וחדים ועוד. לכן, מבחינת הגורמים המשפטיים בממשלה, "אין בהחלטה מספיק בשר", והיא לא מגיעה לרף שמאפשר ליועצת לבקש דחיה מבית המשפט העליון.
ראוי להדגיש, כי ביהרב-מיארה והגורמים המשפטיים בממשלה לא מסתייגים מהעלאת גיל הפטור ל-35 באותה חריפות שהכלכלנים בממשלה מסתייגים מהעלאה זו. מבחינת המשפטנים בממשלה, ייתכן כי העלאת גיל הפטור יכולה להיות טיעון משפטי שיאפשר לבקש דחייה מבית המשפט העליון.
עם זאת, חשוב להזכיר, כי רבים מעריכים כי גם היועמ"שית תסבור כי 'העלאת גיל הפטור לגיל 35' מהווה מעין 'צמצום אי שיוויון', הרי שבית המשפט העליון עשוי לדחות עמדה זו. אמש, הפקידות הכלכלית הבכירה בממשלה, בהובלת יוגב גרדוס ראש אגף תקציבים, הוציאה מכתב חריף שבו נאמר כי "העלאת גיל הפטור שקולה להטלת איסור בחקיקה על 150 אלף גברים חרדים לעבוד".
ההתנגדות של ביהרב-מיארה מכניסה למבוכה את הפוליטיקאים החרדיים ואת הממשלה שזקוקה להסדר סוגיית הגיוס בשביל יציבותה, לכלכליסט נודע כי הפוליטיקאים עמלים לשפר את נוסח הטיוטה כך שהוא יגיע לפחות לרמת בשלות שתאפשר ליועצת המשפטית לעמוד מאחריו ולדרוש בשמו דחייה מבג"ץ.
במשרד האוצר אומרים, כי אפילו כעת - אחרי המכתב של גרדוס ואחרי העובדה שהמתווה המקורי לא מספק את הסחורה המשפטית - הם עדיין לא מעורבים בתהליך ובעיצוב מתווה הגיוס.