סגור
בצלאל סמוטריץ שר ה אוצר

סמוטריץ' מעכב העברת 314 מיליון שקל ממשרד הפנים לרשויות הערביות

הכספים הובטחו לרשויות הערביות במסגרת תוכנית הפיתוח, ואלה כבר התקשרו בחוזים לגביהם, כך שההחלטה צפויה להכניס אותן לחובות. שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "התחייבויות קואליציוניות של שקד". השרה לשוויון חברתי לשעבר ח"כ מירב כהן: "מנסה לשחק אותה ימני"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מקפיא העברת 314 מיליון שקל לרשויות הערביות בטענה שהוא בודק התחייבויות קואליציוניות של הממשלה הקודמת. כך עולה ממכתב ששלח לו שר הפנים משה ארבל ובו בקשה להפשיר את הכספים. השרה לשוויון חברתי לשעבר, ח"כ מירב כהן מיש עתיד, מאשימה שמדובר ב"עשיית שרירים כדי להראות שהוא ימני".
התקציבים בסך 200 מיליון שקל מיועדים להוצאות השוטפות של הרשויות המקומיות, 100 מיליון שקל לפרויקטים לפיתוח כלכלי, 10 מיליון שקל להנגשה ו-4 מיליון שקל להערכות חירום. כהן מסבירה לגבי הסכום העיקרי שבמסגרת גיבוש תוכנית הפיתוח הכלכלי-חברתי של החברה הערבית תקאדום כי התברר שנוסחת מענקי האיזון לרשויות המקומיות מפלה לרעה את הרשויות הערביות. כיוון שלא הושגה הסכמה על נוסחה חודשה הוחלט שהן יקבלו 200 מיליון שקל תוספת תקציב השוטף.
ארבל מציין במכתבו לסמוטריץ' כי בשורת ישיבות שנערכו במשרדו עלה ש"ההמלצה המקצועית הגורפת היא לשחרר את התקציבים תוך כדי השגחה הדוקה מצד אנשי המשרד על השימוש בתקציבים ועידוד ותמרוץ הרשויות להשתמש במנגנונים על-רשותיים דוגמת החברה למשק וכלכלה של מרכז השלטון המקומי או אשכולות יישובים כדי לנצל אותם". לדברי כהן, "סמוטריץ' מנסה לשחק אותה ימני שלא נותן כסף לערבים. זה הרבה דיבורים כדי לעשות שרירים, אבל אני לא יודעת מה הקווים האדומים שלו".
ארבל מבקש לשחרר את התקציבים. הוא מציין כי כיוון שכבר ניתן אישור ממשלה לתקציבים אלה, "תקציבי הרשויות תוכננו בהתאם והיעדרם עלול לפגוע באיזון התקציבי של הרשויות באופן משמעותי". גם כהן אומרת ש"הרשויות ערכו הסכמים על סמך הכסף הזה ונכנסו לחובות". היא מביעה חשש מפעולות מחאה של הרשויות הערביות, כולל השבתות.
מלשכת סמוטריץ' נמסר: "מדובר על הבטחה קואליציונית של איילת שקד למנסור עבאס, אלו תקציבים עודפים מעבר לתקציבי האיזון שמתעדפים רשויות ערביות בלא הצדקה מקצועית. בשלב זה התקציב מוקפא עד בחינת סדרי העדיפויות ובחינת דרכי פיקוח על ביצוע התקציבים".
בסביבת שרת הפנים לשעבר אילת שקד אמרו בתגובה: "העברנו את הכסף עם מנגנוני פיקוח שלא היו קודם, אבל סמוטריץ' עשה תעמולה שרירית ברשתות כאילו מדובר בכסף לטרור, ועכשיו הוא צריך להצדיק אותה. עכשיו הוא עושה מצג שווא שהוא מקפיא, ובסוף הוא יגיד שהוא הנהיג את מנגנוני הפיקוח שאנחנו הכנסנו".
יו"ר רע"מ, ח״כ מנסור עבאס, מאשים: "ממשלת נתניהו-סמוטריץ' מעמיקה את האפליה ומגדילה את הפערים בישראל ומפקירה את החברה הערבית לארגוני הפשע. דורש מראש הממשלה להתערב מיד ולהנחות את משרד האוצר ושאר המשרדים לקדם את היישום וביצוע תוכניות החומש של החברה הערבית". לדבריו, "התקציבים של תוכנית החומש הם זכות לחברה הערבית, כדי לצמצם פערים ולתת מענה לבעיות העומק הקשות".