סגור
פיצוץ תעש רמת השרון 15.8.23

אלביט הקימה צוות בדיקה פנימי לבחינת הפיצוץ בתעש הלילה; מבקר המדינה פתח בביקורת

מקור הפיצוץ שאירע הלילה בשטח תעש רמת השרון וגרם לפציעתו של עובד אלביט באורח קשה הוא ככל הידוע חומר נפץ ששימש את אחד מקווי הייצור. מנכ"ל אלביט הקים צוות בדיקה. במקביל פתח המבקר אנגלמן בבדיקה כדי לבחון מי הגורמים שהיו צריכים לעסוק בניקוי קרקעות תעש ופינוי הנפלים

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע היום (שלישי) כי פתח בביקורת בעניין קרקעות תעש, אותן הגדיר כ"פצצה מתקתקת". אנגלמן הודיע כי משרדו יחל לבחון את הנושא במסגרת פגישה שקיים בשטח תעש רמת השרון לאחר שבמהלך הלילה פיצוץ עז במקום גרם לפציעתו של עובד אלביט במתחם באורח קשה.
הפיצוץ אמנם אירע בשל התלקחות אבקת שריפה אשר שונעה בעגלה ייעודית, אך המבקר החליט לפתוח בבדיקה לאחר שבחודש יוני אירע פיצוץ עז במתחם תעש הרצליה, וכך גם שריפה מספר שבועות אחרי זה, ובשל אזהרות ראשי ערים באזור השרון מפני הימצאותם של חומרי נפץ מסוכנים בקרקעות תעש.
אנגלמן סייר היום סמוך למקום הפיצוץ הלילה יחד עם ראש עיריית רמת השרון אבי גרובר, ראש עיריית הרצליה אבי פדלון וראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי. לאחר מכן קיימו ראשי העיריות ישיבת עבודה עם צוותי הביקורת של משרד מבקר המדינה. לדברי המבקר, "אנחנו נמצאים בסמיכות לשכונת מגורים. לצדנו מתחם תעש שמהווה פצצה מתקתקת. רק היום קיבלנו תזכורת לסיכון כלפי מאות אלפי אזרחים בלב הארץ, כאשר יש כאן כשל מתמשך של ניקוי הקרקעות, טיפול בהן ופינוי הנפלים השונים. החלטתי לפתוח בביקורת כדי לבחון ולבדוק מי הם הגורמים שהיו צריכים לעסוק בכך, מי הגורמים שלא פעלו לכך במהלך עשרות השנים שהמציאות הזאת ידועה. מרוב ריבוי גורמים וריבוי מטפלים בשטח הדברים לא נעשים והסיכון קריטי. אני פונה לראש הממשלה להיכנס לעובי הקורה, להציב לוחות זמנים, לפעול בשקיפות כלפי ראשי הרשויות וכלפי התושבים, ולהביא לניקיון של כל השטחים המזהמים הן מבחינת חומרי הנפץ והן מבחינת חומרים מזהמים״.
לאחר הפיצוץ שהתרחש בחודש יוני בשטח תעש הנטוש בהרצליה, התנערו כלל הגופים השונים מאחריותם לנעשה במקום. במשרד הביטחון טענו כי השטח עבר לאחריות רמ"י, ושם טענו כי סירבו לקבלו בשל החשש מפני הימצאותם של חומרי נפץ בלתי מאותרים בקרקע. במשרד להגנת הסביבה, באמצעות החברה לשירותי סביבה בטיהור קרקעות מזוהמות, טענו כי אין בסמכותם לעסוק בחומרי נפץ. לאחר אזהרות חוזרות ונשנות של עיריית הרצליה מפני סיכון לחיי אדם החל צוות עבודה במשרד ראש הממשלה לבדוק את הטיפול בנושא.
קרקעות תעש הרצליה ותעש השרון מיועדות לבנייה. תוכנית הבנייה באזור תעש הרצליה (אפולוניה) נבלמה בשנת 2021 לאחר שבית המשפט מצא כי אין זה סביר לקדם תוכנית בנייה בשטח מזוהם בלי לבצע סקרי סיכונים וקרקע מקיפים במקום, ולאמוד את היקף הזיהום טרם קידום תכנון שכונות על הקרקע. נושא הבנייה בתע״ש השרון מצוי כעת גם הוא בערכאות משפטיות. ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי אמר היום כי "שלושה פיצוצים בחודש וחצי הם הדוגמה הטובה ביותר לכך שיד ימין של המדינה, שדוהרת לבנות פה עשרות אלפי יחידות דיור בלי הסכמה, לא יודעת מיד שמאל של המדינה, שבמשך עשורים ערבבה פה חומרים כימיים והשאירה חומרי נפץ בקרקע לדורות״.
ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, הוסיף: "הפצצה המתקתקת של סכנת חומרי הנפץ בשטחי תעש לא עוצרת. כמה עוד נורות אזהרה מהבהבות באש, בעשן ובפיצוצים צריכה ממשלת ישראל לקבל כדי שמישהו מהגורמים שאחראים לשלום הציבור יתעורר? האם מחכים לאסון רב נפגעים? במשך שנים שאני מתריע ופונה לכל הגורמים להם יש סמכות לטיפול בשטח - אך לצערי אלו מגלגלים את האחריות זה על זה״.
ראשי הערים דורשים מהמדינה לא לקדם תוכניות בנייה על קרקעות תעש המזוהמות, וליישם במקום תוכניות חלופיות תוך הפיכת אזורי תעש לפארק מטרופוליני. בנוסף דורשים ראשי הערים לנקות את הקרקעות המזוהמות ולוודא שלא ייוותרו בהם חומרי נפץ – מאות מטרים בודדים משכונות מגורים.

בעקבות הפיצוץ: אלביט הקימה צוות בדיקה פנימי

במקביל למבקר הקימה אלביט מערכות צוות בדיקה פנימי שיצטרך לענות על שורה של שאלות סביב הפיצוץ במתקן הייצור של החברה ליד רמת השרון.
מדובר במפעל שהשתייך בעבר לתעשייה הצבאית (תעש מערכות) שהופרטה לפני כחמש שנים ונרכשה בידי אלביט. הפיצוץ העז יצר הבזק אור גדול שנראה היטב ממקומות רבים באזור השרון ובמרכז.
לזירה הגיעו צוותי הצלה שפינו את הפצועים וכיבו את האש. במחוז דן של שירותי הכבאות אמרו ל"כלכליסט" כי לוחמי האש שהגיעו אל מקום מצאו כמה מוקדי שריפה, שבדיקות שנעשו בשטח שללו דליפה של חומרים מסוכנים ושחוקר דליקות פתח בבדיקה.
שעות ארוכות אחרי האירוע עדיין מהדהדות השאלות על הנסיבות שהובילו אליו, וצוות בדיקה פנימי שמינו המנכ"ל בצלאל (בוצי) מכליס ומנהל אלביט יבשה אודי ורד יצטרך לספק תשובות.
ככל הידוע מקור הפיצוץ הוא בחומר נפץ ששימש את אחד הקווים במתקן הייצור. הפעלת הקו בשעה כל כך מאוחרת נחשבת דבר חריג, וייבדק אם העובדים שהיו במקום הקפידו על כל הנחיות הבטיחות ואם הפיצוץ נגרם בשל טעות אנוש או בעקבות כשל.
חלקים נרחבים מהמתחם שבו אירע הפיצוץ עתידים להתפנות החל משנת 2024 מתוקף הבנות בין אלביט למדינה במעמד הרכישה של תעש ממנה. חלק ניכר מקווי הייצור, בעיקר של תחמושת כבדה, יועבר לקריה חדשה שאלביט מקימה ברמת בקע שבנגב. הקרקעות שיפונו במתחם אמורות לעבור טיהור והכשרה לשיווקן לבנייה למגורים.
לפיצוץ מהלילה אין קשר לשני אירועים חריגים מהתקופה האחרונה באזור הרצליה, וקשורים להיסטוריה התעשייתית של תעש. במקרה הראשון שאירע ביוני התפוצץ מצבור של כמה טונות חומר נפץ, שנשמע היטב בכל אזור המרכז והותיר מכתש ענק. הפיצוץ אירע בסמוך למפעל נטוש של תעש, וכחודש לאחר מכן אירע במקום אירוע חריג אחר של שריפה שפרצה בנסיבות לא ברורות ועשן סמיך כיסה את האזור כולו.
אלביט לא הוציאה דיווח כלשהו לאחר הפיצוץ שאירע הלילה ברמת השרון. בשיחה עם "כלכליסט" אמר מנכ"ל החברה מכליס כי נסיבות המקרה מתבררות. הוא הבהיר כי בין הפיצוץ לאירועי הקרקע האחרונים ליד הרצליה אין קשר. לדבריו, "אנחנו לומדים את הפרטים ומתפללים להחלמת הפצועים. אנו מקפידים על בטיחות העובדים ועל נוהלי העבודה בנושא".