ביטן נגד סמוטריץ' על ביטול חוק החניונים: "לא מקובל לתת גיבוי לחברות שניצלו את המצב"
בדיון מעקב על תיקון החוק שהוגדר כישלון, חשף האוצר שהשר מקדם את ביטול התיקון לחוק שהוביל לזינוק של עשרות אחוזים במחירים. יו"ר ועדת הכלכלה תקף: "אם הוא נותן גיבוי לחברות שהעלו מחיר באופן מופרז רק בגלל שיש חוק - זה לא מקובל". עוד התברר: משרדי הפנים והתחבורה העבירו ביניהם אחריות ואף חניון לא קיבל פטור כמתוכנן
ועדת הכלכלה סיימה היום דיון מעקב אחרי תיקון בחוק החניונים שכבר הוגדר ככישלון חרוץ לאחר שלא נעשתה עבודת הכנה והחוק הוביל לזינוק של עשרות אחוזים במחירי החניונים. במהלך הדיון טענו נציגי האוצר כי השר בצלאל סמוטריץ' מקדם חוק לביטול התיקון. לכך השיב ביטן כי הוא דורש נימוק והאשים את סמוטריץ' בכניעה לבעלי החניונים שפוגעים בציבור "אם הוא נותן גיבוי לחברות שניצלו את המצב להעלאת מחיר באופן מופרז רק בגלל שיש חוק אז זה לא מקובל עלי".
החוק החדש שנכנס לתוקף בנובמבר 2025 קבע כי מחירי החניונים יחושבו פר דקה, ולא תשלום גלובלי עבור שעה ראשונה כפי שהיה מקובל בעבר. יו"ר הוועדה שעסקה בחוק בעבר, דוד ביטן, הוועדה ומשרד התחבורה איפשרו לשר הפנים, משה ארבל, אפשרות להחריג חניונים מסוימים ועל כן החוק היה אמור להיות מיושם בצורה הטובה ביותר, אך משרד הפנים לא השתמש בסמכות ולא נערך כראוי ועל כן נוצר זינוק במחירי מרבית החניונים. לטענת ביטן, המחיר עלה בעיקר בחניונים הפרטיים, אותם היה ארבל אמור להחריג.
על כך השיבה נציגת משרד התחבורה, סיגלית ברקאי ואקיל, כי בשלב הראשון נבחנה אפשרות להחריג פטורים אך משרד התחבורה הוא לא הגוף הקובע בעניין אלא רק מייעץ ומעביר התייחסות למשרד הפנים, כפי שעשה לפני מספר חודשים. אך אז נציג משרד הפנים, נדב לחמן לזר, טען כי ביולי קיבל המשרד פנייה מנציגי החניונים עם בקשה להחרגה והפנה אותה למשרד התחבורה. שני המשרדים העבירו ביניהם את האחריות ואף חניון לא קיבל פטור.
מנכ"ל חניוני סנטראל פארק, עמית קדם, שנכח בדיון הודה כי מחירי החניונים עלו ב- 20%. ח"כ נעמה לזימי שיזמה את החוק האשימה את קדם כי בחלק מהחניונים מדובר בעלייה של פי 2 במחיר. קדם ציין כי סנטראל פארק העבירה חוות דעת למשרד הפנים מיד לאחר החקיקה, אך היא לא נקלחה בחשבון. ביטן לא התרגש מעליית המחיר וטען כי אם אכן עלה המחיר ב- 20% לא מדובר בעלייה דרמטית ועדיין מאפשרים לאזרח לשלם פחות עבור פחות משעת חניה. עם זאת, גורמי המקצוע תיקנו אותו ואמרו כי מרבית האנשים ללא חונים פחות משעה ולכן מעט מאוד נהנו מהיתרון בחוק.
לזימי אמרה כי היא לוקחת אחריות על המצב ורוצה לבצע תיקונים בחוק. עם זאת, לפי דבריו של נציג אגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ, לליזמי כנראה לא תהיה הזדמנות כיוון שמשרד האוצר מקדם הצעת חוק שתבטל את התיקון החדש בחוק החניונים. בתגובה אמר ביטן כי יכנס את הוועדה לעסוק בנושא בעוד כחודש וביקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לבחון בכמה עלה המחיר ומה השלכות החוק.






























