סגור
חניון תת קרקעי חניה מקורה
חניון תת קרקעי חניה מקורה (צילום: עמית שעל)

הממשלה תבטל את חוק החניונים שהיא עצמה קידמה - ומפזרת הבטחות ללא כיסוי

סמוטריץ' הודיע על ביטול החוק שאושר בתמיכת הקואליציה, לאחר שהוביל לזינוק במחירים. בעלי החניונים הגדולים התחייבו להשיב את המחירים המקוריים, אך הסיכום חסר מנגנוני אכיפה, תקרת מחיר או הגבלת זמן - וכל בעל חניון יוכל להעלות מחירים יום לאחר מכן; כי למה לפעול לתיקון אמיתי כשאפשר פשוט ללחוץ על כפתור האיפוס?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע הערב (ב') כי יגיש הצעת חוק ממשלתית לביטול חוק החניונים שנכנס לתוקף בנובמבר 2025 ואושר על ידי הממשלה, אך במקום להוביל להורדת מחירי החניונים גרם לזינוק במחירים.
לטענת סמוטריץ', את תיקון החוק הוא יוביל בשיתוף שרת התחבורה מירי רגב, ובתמורה בעלי החניונים הגדולים התחייבו בפניו להוריד את המחירים חזרה למחירים המקוריים. הסיכום בין הצדדים לא כולל הגבלת זמן בה בעלי החניונים לא יוכלו להעלות שוב את המחירים, אין תקרת מחיר שתמנע מהם להקפיץ את המחירים פעם נוספת ואין כל דרך לאכוף את ההבטחה.
חוק החניונים קבע כי החיוב עבור חניה בחניון יחושב על בסיס דקות, ולא על בסיס שעה ראשונה ולאחר מכן על בסיס רבע שעה. הרציונל היה למנוע חיוב של שעה ראשונה מלאה מנהגים שמחנים פחות משעה. בעלי החניונים לא אהבו את הרעיון שלא יוכלו לגבות תשלום מלא עבור השעה הראשונה, ועם כניסת החוק לתוקפו הקפיצו מחירים. סמוטריץ' דרש מבעלי החניונים התחייבות על השבת המחירים המקוריים כתנאי לתיקון החוק, על רקע החשש כי בעלי החניונים ישאירו את המחירים ברמתם הגבוהה גם לאחר תיקון החוק וכך התיקון לא יתגלגל לצרכן.
בהודעתו, סמוטריץ' כינה את החוק כ"חוק לזימי", על שם חברת הכנסת ממפלגת הדמוקרטים, נעמה לזימי, שקידמה אותו. "נתקן את החוק הטיפשי ונדאג שהמחיר יהיה שפוי", הוסיף סמוטריץ'. מה שסמוטריץ' לא ציין הוא שהקואליציה תמכה בזמנו בחוק, ובלעדיה הוא לא היה עובר.
לזימי העלתה את ההצעה לראשונה ב-2022, אך רק ב-2024, לאחר שגייסה את תמיכת הקואליציה, החוק עלה לקריאה ראשונה. מעבר לכך, חברי כנסת מסיעת ש"ס קידמו חוק דומה שאוחד עם החוק, ובנוסף ללזימי חתומים על החוק גם חברי הכנסת אברהם בצלאל, יונתן מישרקי ויוסף טייב מש"ס, ניסים ואטורי מהליכוד וואליד אלהואשלה מרע"מ. גם בוועדת הכלכלה החוק קיבל גיבוי מיו"ר הוועדה, דוד ביטן, ובקריאה שנייה ושלישית עבר ברוב של 33 חברי כנסת, רובם חברי קואליציה, ולא קם אפילו חבר כנסת אחד שהתנגד לה. בסיום ההצבעה הטרומית הודה ח"כ בצלאל לסמוטריץ' ורגב על תמיכתם במהלך וטען כי מדובר בחוק חברתי.
אך הכישלון, כידוע, יתום - ותוך זמן קצר הממשלה התנערה מהחוק וכעת פועלת "לתקן" את העוול שיצרה בעצמה. גם ההחלטה להעביר חוק שיבטל את חוק החניונים במקום לתקן את נוסח החוק מעידה על חוסר חמור בעבודת מטה; הפתרון הראוי יותר הוא למנף את השיח סביב מחירי החניונים למנגנונים שיאפשרו לצרכן לקבל החלטה מושכלת. אך במקום זאת, הממשלה מעדיפה ללחוץ על כפתור האיפוס ולבטל הכל.
הזינוק במחירי החניונים הוא תוצאה של התערבות בשוק חופשי וחוסר הבנה של כוחות שוק החניונים. בעלי החניונים הוכיחו כי לא ניתן לכופף אותם, והממשלה נאלצה להתקפל. בין הרשתות שהתחייבו להשיב את המחירים המקוריים נמנות סנטרל פארק, יאיר השחר, ימית חניונים, גזית גלוב G-city, חניוני אביב, מליסרון, אחוזות החוף, גרין פרקינג, שפיר, Jtlv, U park וחניונים גדולים נוספים. רשת סנטרל פארק אף הודיעה כי תוריד את המחירים כבר במהלך היממה הקרובה, ולא תמתין לתיקון בחוק, כמחווה של רצון טוב.
למרות הניסיון לצייר את השבת המחירים המקוריים כהוזלה, בפועל אין שום משמעות להתחייבות של בעלי החניונים. ברגע שהמצב שב לקדמותו, אין הגבלה על המחירים ואין אכיפה על עליית המחירים. כל בעל חניון שלקח חלק בסיכומים עם משרד האוצר רשאי לעלות את המחיר יממה אחרי התיקון לחוק, ואלו שלא לקחו חלק בסיכומים כלל לא כפופים להם.
שוק החניונים הוא שוק חופשי, הפיקוח היחיד על החניונים הוא אופן החיוב - שעה ראשונה במחיר קבוע ולאחר מכן חיוב על כל רבע שעה נוספת, או תשלום יומי. כשבעלי החניונים הגדולים יחזרו למחירים המקוריים - גם הקטנים יעשו זאת, כדי להישאר רלוונטיים בתחרות; וכשבעלי החניונים הגדולים יעלו מחירים, החניונים הקטנים יצטרפו לחגיגה. הצרכן כמו תמיד יכול לבחור בחניון הזול ביותר, או לפחות בחניון שפחות יקר.