סגור

רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית תיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט

זאת לאחר ששרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן חתמו על צו הפיקוח על מחירי התחבורה הציבורית. כל הכרטיסים שיימכרו עד לכניסת הרפורמה לתוקף - יכובדו

רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית "דרך שווה" תיכנס לתוקף בעוד שלושה חודשים ב-1 באוגוסט, זאת לאחר ששרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן חתמו על צו הפיקוח על מחירי התחבורה הציבורית. הרפורמה אינה זקוקה לאישור של ועדות הכנסת או המליאה מפני שזו נמצאת תחת האחריות של ועדת המחירים המשותפת של משרד התחבורה והאוצר. לפי הודעת לשכת שרת התחבורה, כל הכרטיסים שיימכרו לפני כניסת הרפורמה לתוקף יכובדו.
בלב הרפורמה נמצא ביטול ההנחות ההיסטוריות שנחשפו ב"כלכליסט", אותם כינתה השרה בנאום בו היא הציגה את הרפורמה "קומבינות" ו"עיוות של שנים על גבי שנים" וגורמים בממשלה אף אישרו כי הפרסומים כלכליסט חשפו בפני הממשלה תמונה לא מחמיאה שהם לא היו מודעים אליה ואלו היוו זרז לרפורמה. במסגרת הרפורמה יבוטל הפער בתעריפים בין התשלום באפליקציה לבין כרטיס הרב-קו.

1 צפייה בגלריה
נוסעי אוטובוס במרכז הארץ
נוסעי אוטובוס במרכז הארץ
נסיעה בודדת באוטובוס או רכבת קלה לטווח של 15 קילומטר תעלה 5.5 שקלים
(צילום: יריב כץ)
הרפורמה בתעריפים כוללת האחדה של התעריפים בכל הארץ, כאשר מחיר לנסיעה בודדת באוטובוס או רכבת קלה בכל יישוב בישראל לטווח של 15 קילומטר תעלה 5.5 שקלים ותאפשר מעברים בלתי מוגבלים בין קווים במשך 90 דקות. נסיעה איזורית באוטובוס (עד 40 ק"מ) תעלה 12 שקל, נסיעה בינעירונית (עד 120 ק"מ) תעלה 16 שקל, נסיעה יותר רחוקה מזה תעלה 27 שקל. לקווי אילת יהיו תעריפים נפרדים.
הרפורמה מתייחסת גם לנסיעה משולבת של אוטובוסים יחד עם שירות רכבות כבדות: נסיעה עירונית/מקומית בודדת ברכבת בכל יישוב בישראל תעלה 9 שקלים ותאפשר מעברים בלתי מוגבלים בין קווים במשך 90 דקות במרחק של עד 15 ק"מ אווירי לנסיעה מנקודת העלייה. נסיעה איזורית ברכבת (עד 40 ק"מ) תעלה 18 שקל, נסיעה בינאיזורית תעלה 24 שקל, בינעירונית (עד 120 ק"מ) תעלה 27 שקל, נסיעה יותר רחוקה מזה תעלה 48 שקל. לקווי אילת יהיו תעריפים נפרדים.
חופשי חודשי לכל המדינה יעלה 225 שקל, לא כולל קווי אילת והערבה. ביישובי הפריפריה תינתן האפשרות לרכוש כרטיס חופשי חודשי בסכום של 99 שקל לטווח נסיעה של עד 40 קילומטר. לפי הרפורמה, היישובים שלא יהיו זכאים להנחה זו הם כל היישובים שבגוש דן, מטרופולין ירושלים, מטרופולין חיפה ויישובי השרון וחוף הכרמל, ואלו יוכלו לרכוש רק את האפשרות של חופשי ארצי ב-225 שקל. כמו כן, לראשונה ילדים ונוער (גילאי 5-18) יוכלו לרכוש כרטיסי חופשי חודשי, ואלו יהיו בהנחה של 50%. זאת אומרת שילדי הפריפריה יוכלו לרכוש כרטיס חופשי חודשי אזורי ב-49.5 שקל, וכל הילדים יוכלו לרכוש חופשי ארצי ב-112.5 שקל.
זכאים להנחות כמו ילדים ונוער, פנסיונרים וזכאי ביטוח לאומי ייזכו להנחה של 50% גם על נסיעות בודדות וגם על חופשי חודשי. ההנחה של אנשים עם מוגבלות תעלה מ-33% בעבר ל-50% עם כניסת הרפורמה. מבוגרים בני 75 ומעלה ייסעו בחינם, ושר האוצר ליברמן אמר כי בכוונתו לפעול שבתקציב הבא גם שאר האזרחים הותיקים יוכלו לנסוע בחינם בתחבורה הציבורית.
הרפורמה תכלול לראשונה גם אפשרות לתשלום באשראי בקווי התחבורה הציבורית, וזאת בניגוד למצב הקיים בו ניתן היה לשלם רק עם כרטיס רב-קו או אפליקציות תשלום. הפיילוט צפוי להתחיל לפעול בחברת דן ובשלב הראשוני התשלום בכרטיס אשראי לא יאפשר הנחות אינדיבידואליות וזאת עקב פערים טכנולוגיים.

מחצית ממשתמשי מוביט "בעד הרפורמה"

בסוף חודש אפריל ערכה חברת מוביט סקר בקרב כ-2,500 ממשתמשי האפליקציה שלה במטרה לגלות מה דעתם על השינוי הצפוי בתעריפים. משתמשי האפליקציה נשאלו ראשית "מה דעתך על הרפורמה"? וכ-52% מהם השיבו שהם "בעד הרפורמה", בעוד 8.5% השיבו שהם "נגד הרפורמה". כ-21% לא שמעו כלל על הרפורמה ול-19% אין דעה בעניין. לאחר מכן נשאלו "האם הרפורמה בתעריפים תשנה את הרגלי נסיעתך בתחבורה הציבורית?" ו-79% מהנוסעים ענו שלא, בעוד 17% ענו כי ישתמשו יותר בתחבורה הציבורית וכ-5% העידו שבעקבות הרפורמה יצמצמו את השימוש שלהם בתחבורה הציבורית.