סגור

מהשבוע הבא: סופרבוס תתחיל להפעיל אוטובוס חשמלי בין-עירוני ראשון

סופרבוס תתחיל להפעיל אחרי פסח אוטובוס חשמלי בין עפולה לחדרה. אבל חוסר זמינות של תשתיות הטעינה יקשה על משרד התחבורה לעמוד ביעד של 2,500 אוטובוסים נטולי פליטה עד 2025

בשבוע הבא יתחיל לפעול בארץ אוטובוס חשמלי בין-עירוני, הראשון מבין 25 שהזמינה חברת סופרבוס, כולם מדגם טריומף של גולדן דרגון הסינית. לאוטובוס סוללת 422 קוט"ש, שאמורה להספיק לטווח של כ-400 ק"מ, והוא מצויד במנוע בהספק של 340 כ"ס.
בארץ פועלים כבר יותר מ-200 אוטובוסים חשמליים, אך רק נמוכי רצפה ובקווים עירוניים. אוטובוס עירוני כמו של הייגר הסינית, ש-20 כמוהו החלו לפעול בתחילת השנה באשדוד, מגיע לטווח של 320 ק"מ. אוטובוס בין-עירוני נזקק לסוללה גדולה כדי לאפשר טווח נסיעה ארוך יותר, אך גם האוטובוס החדש עדיין מציע טווח קצר יחסית לאוטובוסי דיזל, ולכן יופעל בקווים בין-עירוניים קצרים, בין עפולה לחדרה, כאשר כל אוטובוס יבצע שש עד עשר נסיעות ביום, לפני שייזקק לטעינת לילה ארוכה.
1 צפייה בגלריה
אוטובוסים חשמליים של סופרובס
אוטובוסים חשמליים של סופרובס
אוטובוסים חשמליים של סופרבוס
(צילום: תומר פדר)
משרד התחבורה מתכנן להגדיל עד 2026 את צי האוטובוסים החשמליים ל-2,500, במטרה להפחית את זיהום האוויר ומטרדי הרעש של התחבורה הציבורית. העלות השנתית של זיהום האוויר מאוטובוס דיזל מוערכת ב-168 אלף שקל לשנה, לעומת 57 אלף שקל לאוטובוס חשמלי בהרכב סל הדלקים הנוכחי של חברת החשמל, ו-25 אלף שקל ב-2030 כאשר יופסק השימוש בפחם ויוגבר השימוש באנרגיה סולארית.
אולם בדיקה שערך אלכס ויסמן, לשעבר מנכ"ל מוריה, חברת התשתיות העירונית בירושלים, מעלה כי המשרד יתקשה לעמוד ביעדי החשמול בשנים הקרובות בשל בעיות בזמינות תשתית הטעינה. כך למשל במכרז בקעת אונו, שבו אמורה עוד שנה מטרופולין להתחיל להפעיל 200 אוטובוסים חשמליים מתוך צי של 500, אין אפשרות לטעון אותם באלעד, שם היתה אמורה ההפעלה להתחיל. ככל הנראה תועבר תחילת ההפעלה לקריית אונו, שם תשתית הטעינה זמינה יותר.
בעיות דומות קיימות גם באשכולות אחרים. באשדוד התעכבה הפעלת אוטובוס חשמליים זמן רב, עד שהאחריות להתקנת תשתית הטעינה הועברה לחברת אפיקים, ששכרה את ג'ינרג'י שהתקינה את המטענים בחניון במתחם ביג אשדוד. אולם גם שם, בגלל בעיות זמינות חשמל, ניתן להטעין רק בין חצות ל-5 בבוקר, כאשר מפעלים ומתחמים מסחריים סמוכים אינם נזקקים לכמות רבה של חשמל.
ברהט נדחתה הפעלת אוטובוסים חשמליים בעשור, בנתניה בשנה, ובירושלים עוד לא ברור אם יצליחו חברות התחבורה הציבורית לספק תשתית טעינה ל-381 האוטובוסים החשמליים שאמורים לפעול בעיר בתוך ארבע שנים.
ויסמן: "היום לאף אחד אין אחריות לכך שיהיו חניונים זמינים לאוטובוסים עם חיבור זמין ומתאים לחשמל, והיא מתחלקת בין משרד התחבורה, משרד הפנים וחברת חשמל. צריך להקים או להסמיך גוף אחד שיישא באחריות אבל יקבל גם את הסמכויות כדי שזה יקרה. בלי זה נמשיך לנשוף אדי סולר מזהמים עוד שנים".