סגור
למ"ס הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ירושלים
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בירושלים (צילום: אלי מנדלבאום)

דברים שלא ידעתם
איפה מסוכן להיות הסטטיסטיקאי הלאומי ולמה הלמ"ס כל כך חשובה?

מי ייבש את הלמ"ס, מי פיטר את הסטטיסטיקאי הלאומי בגלל אינפלציה גבוהה מדי, למה חשוב לשלוט בארגון - ומתי תתחיל הלשכה לפלח נתונים עדתיים? דברים שלא ידעתם על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לכבוד ניסיון ההשתלטות עליה

הביקוש ללמ"ס בעלייה. מי היה מאמין שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), גוף שמתמחה בפרסום טבלאות נתונים יבשים, תהפוך למוקד של סערה פוליטית? מצד שני בעולם שבו הקואליציה מנסה להשתלט אפילו על הספרייה הלאומית, ייתכן שהשאלה המתבקשת היא איך נתניהו לא חשב על זה קודם? בכל מקרה לאחר שכשל הניסיון למנות את מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי לסטטיסטיקן הלאומי, בשבוע הבא יעמוד שלי בראש הוועדה שתקבע מי כן יהיה.
לא תסלף. כללי האתיקה של הלמ"ס קובעים: "הלשכה לא תשתמש ולא תסייע לשימוש בשיטות שיש בהן כדי להביא לתוצאות מטעות או מסולפות או להטיית ממצאים על ידי הבלטתם או הבלעתם. הלשכה לא תמסור מידע מוטה ו/או מטעה".
החלטות קטנות וחשובות. עולה השאלה למה לשלוט בלשכה בעצם? סמנכ"ל המחקר והתכנון של הביטוח הלאומי לשעבר, פרופ' דניאל גוטליב, אומר שזה יכול להקנות שליטה על המון החלטות קטנות אבל חשובות, למשל לדחות פרסום נתונים לא נוחים עד אחרי דיון או מפגש חשוב. אפשרות אחרת: להבליט נתונים חיוביים ולצנזר שליליים - כל זה לפני שמתחילים לשחק בנתונים.
הסטטיסטיקה אשמה. כמובן עולה השאלה מה קורה לסטטיסטיקה בהונגריה וטורקיה? שר האוצר של הונגריה לשעבר, ד"ר לאיוש בוקרוש, אומר שהממשלה "לא מפרסמת שום נתון סטטיסטי בעל חשיבות. היא אולי יודעת מה קורה בשטח, אבל לא דחוף לה לתקשר את זה לציבור". בתחילת 2022 פיטר נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן את ראש הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אחרי שהלשכה פרסמה שהאינפלציה במדינה הגיעה ל-36% בחודש. האינפלציה הלכה והחמירה מאז.
אגף התקציבים מייבש, לא-פוליטיות יש מחיר. דו"ח מבקר המדינה הקודם, יוסף שפירא, העלה בשנת 2019 שאגף התקציבים "מייבש" את הלשכה תקציבית. התוצאה היא שהלשכה לא הצליחה לעמוד בכלל המשימות שהוטלו עליה. לפי הדו"ח, בשנים 2016 ו-2017 קיבלה הלמ"ס כשליש מתקציבה באיחור. "ישנה פגיעה ביכולת הביצוע שלה", נכתב בדו"ח.
מה זה חרדים? בגלל הא-פוליטיות והיעדר הגב, הלמ"ס תמיד התרחקה מנושאים שנויים במחלוקת. זו כנראה הסיבה שעד הסקר החברתי שהונהג ב-2002 היא לא פרסמה נתוני אוכלוסייה לפי פילוח של רמת דתיות, כלומר חילונים, מסורתיים, דתיים וחרדים. בינתיים הנתונים על הציבור החרדי הפכו כל כך דרמטיים לחיים הכלכליים שהפרסום שלהם הפך לשגרתי.
מרוצים מהחיים. מהסקר החברתי הראשון ב-2002 הלמ"ס בודקת את שביעות הרצון של האוכלוסייה מחייה. זו עמדה ב-2002 על 82.5%, ומאז עלתה ל-89.5% ב-2021.
מה עם הדור השלישי? במשך עשורים מקשים נתוני הלמ"ס לחשב פערים עדתיים בנושאים כמו עוני או השכלה. הסיבה היא שהלמ"ס מודדת רק דור ראשון ושני של מזרחים ואשכנזים אבל לא את הדור השלישי. על רקע זה שורר ויכוח קבוע בציבוריות הישראלית עד כמה הפערים העדתיים עדיין תקפים. רק ב-2022, בעקבות פעילות של ח"כ לשעבר אמילי מואטי מהעבודה, הודיעה הלמ"ס שתכין תוכנית עבודה לפרסום נתוני הדור השלישי.
גירעון פלילי. תפקיד הסטטיסטיקאי הלאומי יכול להיות ממש מסוכן. ב-2010 במסגרת הניסיונות לשקם את כלכלת יוון הוזעק הסטטיסטיקאי המוערך אנדריאס גיאורגיו לעמוד בראש הלמ"ס היווני. כל תוכניות השיקום והקיצוצים הקשים התבססו על חישובי הגירעון שלו. אחרי שהשלטון התחלף והשמאל עלה לשלטון, הוא הואשם בבית המשפט בניפוח הגירעון, ולאחר משפט ממושך נדון לשנתיים מאסר על תנאי. מיותר לציין שהעולם המקצועי דווקא האמין לגיאורגיו.
מה מפלס האבטלה? לאורך רוב משבר הקורונה נתוני האבטלה שפרסמה הלמ"ס על פי סקר כוח האדם היו נמוכים משמעותית מאלה של שירות התעסוקה והביטוח הלאומי. עלו טענות שהסקרים מפספסים חלק ממובטלי הקורונה. האוצר בכל מקרה העדיף את נתוני הלמ"ס, פשוט כי הם אפשרו לו לטעון שמצב המשק פחות קשה.
האוצר משחק בנתונים. הסטטיסטיקן הלאומי שלמה יצחקי פוטר ב-2012 בהודעת מייל. "אני לא חושב שזו צורה לסיים 11 שנות כהונה", אמר לעיתונאים. זה היה אחרי שורת התבטאויות חריפות שלו, ובהן "קשה לקבל מרשות המסים ומשרד האוצר נתונים שאינם מחמיאים להם. הם משחקים עם תחזיות המס". עוד אמר ש"הלשכות הסטטיסטיות לא מצליחות להיכנס לשוק ההון כי הכוחות הפועלים מונעים זאת".
חברות יפסיקו להתייחס. נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' אשר כהן, תיאר לפני מספר שבועות בריאיון ל"כלכליסט" איך תגיב הכלכלה על מינוי פוליטי לראשות הלמ"ס: "אם אנחנו חפצי חיים כלכליים זה לא יקרה. הפגיעה הכלכלית תהיה מידית כי כל הגופים שמסתמכים על הסטטיסטיקה של ישראל יפסיקו להתייחס. חברות יפסיקו להתייחס. זו תהיה פגיעה נוראית".