סגור

דעה
התגובה הישראלית הנכונה לאיראן

אסור לנו להיחפז ולתקוף בחזרה, להציג "כח מול כח". הראנו אתמול יכולת מדהימה. לא כל מה שעובד בהגנה עובד בהתקפה. בואו לא נקלע ללופ האינסופי הזה של תגובה גוררת תגובה גוררת תגובה. זה ההפסד האולטימטיבי לכולם, אולי למעט השליטים שחייבים להפגין כמה הם חזקים

בעולם מחכים לתגובה ישראלית למתקפה האיראנית?
הנה התגובה הישראלית הנכונה בעיני: ישראל אוהבת את העם האיראני. הוכחנו שיש לנו הגנה נפלאה. יש לנו גם התקפה נפלאה אבל איננו רוצים לגרום להרוגים מיותרים בקרב העם האיראני. הגיע הזמן שהעם האיראני יחליף את השלטון ההזוי שלו.
אני יודע שחלק המקוראים מרימים גבה. "צריך להציג כח מול כח!"
זה לא נכון. הבריון המפחיד בכיתה או בשכונה או בעולם העסקי זה לאו דווקא זה שמשתמש באגרופיו בכל הזדמנות.
הראנו אתמול יכולת מדהימה. לא כל מה שעובד בהגנה עובד בהתקפה. לא כל מה שנראה מפחיד מתגשם ככזה כשבאים ליישם. מה שעשו האיראנים זאת ההוכחה הטובה לכך. כמה כח הרתעה הם איבדו כשהם הפכו את האיומים למעשים. כשלון מחפיר.
גם לא הצליחו לפגוע בישראל.
גם איחדו את המערב מולם.
גם הפגינו לעיני כל את החולשה שלהם.
גם חיזקו את הציר הכולל את המדינות הערביות השפויות.
מתקפה ישראלית מוצלחת? ומה אם נפגע באיזו עיירה ונהרוג שם בטעות אלפי אנשים? ראינו כבר בחצי שנה כמה מהר דעת הקהל העולמית יודעת להתהפך. במיוחד עלינו.
בואו לא נקלע ללופ האינסופי הזה של תגובה גוררת תגובה גוררת תגובה. זה ההפסד האולטימטיבי לכולם, אולי למעט השליטים שחייבים להפגין כמה הם חזקים.
שבועיים לאחר אסון 7 באוקטובר כתבתי פה טור דעה. דיברתי על שלושה עקרונות:
1. חובה להחזיר את כל השבויים ומיד. גם אם המחיר הוא "כולם תמורת כולם".
2. אין מה להכנס לעזה אם אנחנו לא יודעים איך יוצאים. להכנס קל. לצאת קשה ויש עשרות דוגמאות לכך בהיסטוריה הישראלית והעולמית.
3. אפשר וחובה לחנוק את החמאס. זה יעלה פחות בחיי אדם וכסף כנגד כניסה לעזה. זה יהיה אפקטיבי יותר. זה ישאיר פתח להסכם ארוך טווח עם הפלסטינים. זה יתאים לברית הכה נדרשת עם המערב ומדינות ערב המתונות.
כתבתי שם: הזהרו בגנרלים – אלה הם כמו פטיש שרואה בכל דבר מסמר להכות בו.
אוסיף: אל תתנו לאיש שיש לו אינטרסים מנוגדים לטובת המדינה להוביל אותנו. האיש הזה היום שש למלחמות. שש לחיכוכים, אפילו עם בעלי הברית שלנו. שש לכל פוזיציה שבה הוא יכול לנסות לתקן את התדמית שלו. זה יעלה לנו בדמים. מי שאחראי על פי החוק בישראל על שמירת המוסדות הדמוקרטיים, כולל הזזה מתפקידו של מי שפועל בניגוד אינטרסים, חייב לטפל בזה.
בחוכמה ובאומץ נוכל להחזיר את ישראל לפסי השפיות. מדינה יהודית, דמוקרטית ונאורה. אור לגויים.
דב מורן הוא יזם, ממציא הדיסק-און-קי ומשקיע הייטק