סגור
בועז לוי מנכ"ל התעשייה האווירית ו טיל חץ 3 של תע"א
בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית. מימין: טיל חץ 3. "המערכות שלנו הביאו הגנה על מערכות שפוטנציאל הנזק שלהן אינסופי" (צילום: תע"א)

עלויות היירוט הלילה - כ-2 מיליארד שקל; מנכ"ל תע"א: "30 שנה התנקזו ללילה דרמטי אחד"

כך לפי הערכה שמסר גורם ביטחוני לכלכליסט. מנגד, מנכ"ל התעשייה האווירית בועז לוי, שבעברו היה שותף בצוות הפיתוח של טילי החץ 3 ששימשו ליירוט המתקפה האיראנית הלילה, סירב להתייחס לעלויות: "זה לא העניין, אלא פוטנציאל הנזק שנמנע. נתנו לישראל מענה אפקטיבי גם ברמה הכלכלית". לדבריו, "הגענו אל האיום הזה מוכנים"

אחרי המהלומה וההשפלה שישראל ספגה באירועי 7 באוקטובר, שבתוצאותיהם ההרסניות היא עדיין נושאת, ההצלחה יוצאת הדופן של חיל האוויר ביירוט מאות טילים בליסטיים, טילי שיוט וכטב"מים מתאבדים היא צעד בדרך לשיקום האמון של הציבור בצה"ל ובמערכת הביטחון.
ההצלחה ביירוט הטילים והכט"במים ששוגרו מאיראן לעבר מטרות ברחבי הארץ גרמה להתרוממות רוח במערכת הביטחון, שניכרה היום היטב גם בתעשייה האווירית (תע"א), שהיא המפתחת והיצרנית של טילי חץ 2 וחץ 3 שהופנו לעבר הטילים הבליסטיים.
"גם הבמאים של הסדרות הטובות ביותר בנטפליקס לא יכלו לדמיין תסריט כזה, אחרי שבוע כל כך משמעותי של כוננות והיערכות שיא כדי שכל מה שצריך לעבוד יעבוד", אמר לכלכליסט בכיר בתע"א.
מערכות ההגנה המבוססות על טילי החץ פותחו בתע"א ובמינהלת חומה של משרד הביטחון בדיוק לקראת תרחיש של מתקפת טילים מצד איראן. טילי החץ הראשונים פותחו כבר לפני כשלושה עשורים כלקח מרכזי ממטחי הטילים ששיגרה עיראק לעבר ישראל במלחמת המפרץ הראשונה. באותה מלחמה שוגרו לישראל 39 טילי קרקע-קרקע מסוג סקאד, כשהלילה איראן שיגרה לעברה במטח אחד כ-100 טילים בליסטיים ארוכי טווח לצד עשרות טילי שיוט וכמעט 200 כטב"מים מתאבדים.
"30 שנה של פיתוח ומצוינות התנקזו ללילה דרמטי אחד", אמר לכלכליסט מנכ"ל תע"א, בועז לוי, שבעברו היה שותף בצוות הפיתוח של טילי החץ 3. "המערכות שלנו הביאו הגנה על מערכות שפוטנציאל הנזק שלהן אינסופי וכבר לפני שנים זיהינו את הפוטנציאל הזה והיינו חלוצים ראשונים בעולם הטכנולוגי בכל הקשור למערכות הגנה".
במענה על השאלה על עלות היירוטים הרבים שבהם היו מעורבים טילי החץ, אמר לוי כי "זה עלה לא מעט כסף" וסירב לנקוב בסכום. אולם, גורם ביטחוני העריך בשיחה עם כלכליסט כי סך עלויות היירוט הלילה נאמדות בכ-2 מיליארד שקל. לוי הוסיף כי התרחיש שאיתו התמודדו הלילה מערכות ההגנה "היה תרחיש כבד, לא פשוט בכלל ואני סבור שאין מדינה בעולם שיכולה לעמוד מול מצבים משולבים כמו זה. הגענו אל האיום הזה מוכנים. סוגיית הכסף ועלות היירוטים היא לא העניין, אלא פוטנציאל הנזק שנמנע. נתנו למדינת ישראל מענה אפקטיבי גם ברמה הכלכלית".
יו"ר תע"א, עמיר פרץ, בירך מוקדם יותר היום את עובדי החברה על ההישג הטכנולוגי המרשים שאפשר הגנה מלאה על מדינת ישראל.
בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שפרצה בתחילת 2022, חל בעולם ביקוש גובר למערכות הגנה אוויריות במסגרת הערכויות של צבאות רבים, בעיקר באירופה, לתרחישי תקיפה מצד רוסיה באמצעות טילים על סוגיהם. קדחת הרכש הזאת הובילה בסוף השנה שעברה לחתימה על עסקת הייצוא הראשונה בתולדות התעשייה האווירית של טילי חץ 3 בהיקף כולל של כ-14 מיליארד שקל לגרמניה.
בסוף השבוע שעבר, בזמן שבישראל היתה כוננות שיא לקראת הנקמה האיראנית על חיסול מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בדמשק, מוחמד רזא זהדי, מנכ"ל משרד ההגנה הגרמני בנדיקט צימר ביקר בישראל והיה אורחו של מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר. חלק ניכר מהמפגשים של השניים עסק בקידום תוכנית ההצטיידות של גרמניה בטילי ההגנה הישראליים. המסר הישראלי למנכ"ל משרד ההגנה הגרמני היה שחרף המלחמה בישראל ואתגרי הייצור הרבים שאיתם מתמודדות התעשיות הביטחוניות שלה, התעשייה האווירית כבר החלה בפעולות ראשונות לייצור החץ 3 לשימוש גרמניה וכי החוזה בין שתי המדינות ימומש כמתוכנן.
יכולות היירוט שהפגין מערך החץ של חיל האוויר עשויות להיות מתורגמות בהמשך לעסקאות נוספות, ככל שכאלה יאושרו מצד ארה"ב, שמימנה במשך שנים ארוכות את תהליכי הפיתוח שלו בהיקף כספי ניכר.