סגור
מעבר גבול בשליטה אזרית לאחר הפלישה של אזרבייג'ן לגורנו קרבאך ארמניה
מעבר גבול בשליטה אזרית לאחר הפלישה של אזרבייג'ן לנגורנו קרבאך ארמניה (צילום: Emmanuel Dunand/AFP)

"לקוח טוב שמשלם בזמן": ישראל מוכרת טילים ומל"טים לאזרבייג'ן ומקבלת גישה לגבול איראן

ישראל מוכרת טילים ומל"טים במיליארדים בעזרתם אזרבייג'ן טובחת בארמנים. האזרים, לפי פרסומים זרים, מספקים גישה לגבול עם איראן ומאפשרים הקמת בסיסי מודיעין. כעת ישראל תייצא לאזרים טכנולוגיה חקלאית והם יפתחו כאן שגרירות

בעוד מנוסתם של רבבות בדלנים ארמנים מנגורנו־קרבאך לתחומי ארמניה נמשכת, ברקע חששם מטיהור אתני מצד אזרבייג'ן ומבצע הבזק של הצבא האזרי מהימים האחרונים שבו השיג שליטה על חבל הארץ השנוי במחלוקת, ישראל ואזרבייג'ן מוסיפות ומהדקות את יחסיהן, בהשראת הקשר הביטחוני המוצלח וארוך השנים שמתקיים בין המדינות.
הכוחות האזרים נעזרו בארסנל עצום שיכול לשמש תצוגת תכלית של תעשיית הנשק הישראלית. לפחות במהלך שני העשורים האחרונים דווח כי ישראל מכרה לצבא האזרי מערכות נשק מרכזיות בהיקף מצטבר של מיליארדי דולרים ובהן מטוסים ללא טייס (מל"טים) מסוג הרון של התעשייה האווירית; אורביטר של אירונאוטיקס והרמס 900 של אלביט מערכות; טילים נגד טנקים מסוג ספייק של רפאל; טילי קרקע־קרקע מדויקים של תע"א המכונים לורה; ובשנים הקרובות, כך דווח, היא תייצר עבור מערכת הביטחון האזרית שני לווייני ריגול.

על פי פרסומים זרים, בתמורה לנשק הרב שמעצים את יכולות הצבא האזרי אל מול האויבת השכנה, ארמניה, לישראל מתאפשרת גישה נדירה וכמעט בלתי מוגבלת אל הגבול הארוך שאזרבייג'ן חולקת עם איראן. לפי פרסומים זרים מן העבר ישראל מחזיקה בתחומה של אזרבייג'ן בסיסי מודיעין, וארכיון הגרעין האיראני שנגנב במסגרת מבצע של המוסד ב־2018 הוברח ממנה לאזרבייג'ן טרם הבאתו לישראל.
ביטוי ליחסים הביטחוניים ההדוקים והמתהדקים בין שתי המדינות התקבל יממה בלבד לפני הפלישה לנגורנו־קרבאך: ציוץ ברשת X (לשעבר טוויטר) של משרד ההגנה האזרי לימד אז כי בבירה באקו מתארחת משלחת ביטחונית ישראלית בראשות מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אייל זמיר.
החברות הביטחוניות, שמרבות להתפאר בעסקאות רחבות היקף שהן משיגות ברחבי הגלובוס, נאלמות דום כשמבקשים להניח על השולחן את קשריהן העבותים עם אזרבייג'ן, שלגביהם נאמר פעם: "לקוח טוב שמשלם בזמן". אלה מבין החברות שמפרסמות דוחות כספיים תקופתיים כמו אלביט מערכות והתעשייה האווירית משמיטות גם שם אזכורים לפעילותן השוקקת עם הדיקטטורה השיעית שבקווקז, למרות שהיא נחשבת לאחד מיעדי היצוא המרכזיים שלהן.
בדוחות הכספיים של אלביט ושל התעשייה האווירית המכירות לאזרבייג'ן נכללות בכלל מכירותיהן למדינות שביבשת אסיה: בין יוני 2022 ליוני 2023 המכירות של תע"א לאסיה, לא כולל את מכירותיה לישראל, היו בהיקף הגדול ביותר מכל יבשת אחרת, והוא הסתכם בכ־1.9 מיליארד דולר מתוך סך מכירות של 5.15 מיליארד דולר. מדובר בהיקף מכירות עצום של יותר מפי שניים ממכירותיה באותה השנה ליבשת אירופה שבה הביקוש לנשק שובר את השיא של כל הזמנים בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.
גם באלביט מחייכים ושותקים כשמזכירים לחלק מהבכירים שלה את הלקוחה עם הפרופיל הנמוך מהקווקז: ב־2022 מכירות החברה שבשליטת מיקי פדרמן לאסיה־פסיפיק היוו יותר מ־25% מכלל מכירותיה בעולם והסתכמו בכ־1.4 מיליארד דולר. ברבעון הראשון של 2023 מכירותיה לאסיה הסתכמו בכ־340 מיליון דולר. תחקיר של הארץ מלפני כחצי שנה חשף כי במהלך שבע השנים האחרונות המריאו מבסיס חיל האוויר עובדה שבנגב כמעט 100 טיסות מטען ישירות לשדה התעופה שליד באקו, בירת אזרבייג'ן.
זמיר הוא לא המבקר היחיד - לפניו ביקרו באזרבייג'ן נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, שר החוץ אלי כהן ושר הביטחון יואב גלנט, שהתארח בבאקו ביולי השנה ודיווח במהלך נסיעתו למדינה השיעית כי "הביקור יחזק את היחסים האסטרטגיים בין המדינות".
במרץ האחרון אזרבייג'ן אף פתחה בישראל שגרירות, וזאת בניסיון לשכפל את היחסים הביטחוניים ההדוקים והמוצלחים שמתקיימים בין המדינות לתחומים נוספים, תוך שימת דגש על תשתיות, התפלה והולכת מים וחקלאות.
אזרבייג'ן כבר נחשבת לספקית הנפט המרכזית של ישראל וב־2022 היא ייצאה אליה יותר מ־2 מיליון טונות, שהם כ־40% מהנפט שישראל צרכה באותה השנה. בשבוע שעבר קיימה החברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר אשרא מפגש מיוחד עם השגריר האזרי בישראל, מוכתר ממדוב, שעסק בהזדמנויות שעומדות לאנשי עסקים ישראליים באזרבייג'ן. תשומת לב מיוחדת קיבלו באותו המפגש חברות ישראליות כמו אגריגו, גרנות אינטרשיונל ואגרוטופ, שעוסקות בין השאר בחקלאות חכמה ובהשבחת יבולים. השגריר של אזרבייג'ן בארץ ניסה להרשים את נציגי החברות הישראליות ולסקרן אותם לבחון ברצינות השקעה במדינתו שלדבריו "נהנית מצמיחה כלכלית חזקה ומהווה שוק עם פוטנציאל רב עבור חברות מישראל".
כדי לסייע ליצואנים הישראליים לבסס פעילות באזרבייג'ן, אשרא תעמיד עבורם מסגרת של 200 מיליון דולר לביטוחי אשראי, כך שהמדינה תשתתף בסיכון שהם לוקחים בבואם לעשות עסקים במדינה השיעית שרוצה לקבל מישראל הרבה יותר מנשק: "החלטנו לקבוע תקרה גבוהה יותר לביטוח עסקאות של חברות ישראליות שיפעלו באזרבייג'ן. זו מדינה מתפתחת, והיא מזמנת הזדמנויות מעניינות", אמר ל"כלכליסט" מנכ"ל אשרא דודי קליין.
את אדישותה לגורל הארמנים ישראל כבר הביעה בעבר בסירובה להכיר ב"רצח העם הארמני" שהחל ב־1915, נמשך כשמונה שנים ובמהלכו נטבחו יותר ממיליון ארמנים בידי טורקים, אזרים וכורדים.
ביום חמישי האחרון ראשי מערכת הביטחון ובכירי התעשייה האווירית חגגו במטה של משרד ההגנה הגרמני שבברלין את החתימה על הסכם המכירה של טילי ההגנה חץ 3 בהיקף של כ־14 מיליארד שקל. הבכירים הישראליים דיברו עם לחלוחית בעיניים על כך שהנה נסגר פה מעגל, שהיהודים שהגרמנים רדפו בעבר מספקים כעת לגרמניה טילים מתקדמים שיגנו עליה מהטילים שרוסיה עלולה להפנות אליה, או למדינות אחרות באירופה, ביום מן הימים. חלק מהבכירים הזכירו את המובן מאליו, אמרו שגרמניה כבר לא אותה גרמניה. אצל אחרים חלחלה ההבנה שגם היהודים הם כבר לא אותם יהודים. אלא שהם, בחרו לשתוק.