סגור
Dun's 100

הקלות ברכבת הקלה: לעצור את "פרוזדור חנק הנדל"ן"

ההחלטה למנוע עבודות בנייה בתוואי הרכבת הקלה מונעת פרויקטים רבים בלב איזורי הביקוש. אך האם היא מוצדקת?

הרכבת הקלה היא פיתרון חשוב ונדרש לעתיד התחבורה בגוש דן, אך בהווה, החלטות חסרות היגיון המלוות את בנייתה יצרו תופעה חדשה שניתן לכנות כ"פרוזדור חנק הנדל"ן", שטח עצום הסובב את תוואי הרכבת הקלה וחוצה את איזורי הביקוש של גוש דן – שהפך לאזור אסור לבניה ותקע את ההתחדשות העירונית באזור.
ההחלטות המלוות את בניית הרכבת הקלה יצרו בשטח בעיה חמורה, המעכבת פרויקטים רבים הנדרשים בכדי להגדיל את היצע הדירות למגורים. מדובר קודם כל על ההחלטה האוסרת על בנייה ועל ביצוע מיזמי התחדשות עירונית בטווח של כ-300 מ' מהמסלול המתוכנן של הרכבת הקלה.
יש להדגיש כי להחלטה הזו למעשה אין שום הצדקה או בסיס הנדסי מקצועי, שכן עבודות הבנייה אותן אנחנו (הקבלנים והיזמים) מנהלים בהקמת בניין או בחיזוק מבנה קיים מגיעות עד לעומק של כ-7 או 8 מ' מתחת לפני הקרקע, בעוד שעבודות חפירת קווי הרכבת מתבצעות בעומק של כ-25 מטר תחת לפני הקרקע, במרחק רב, כך שאין סיבה אמיתית לעצור את כלל תהליכי הבנייה באזור.
בעצם האיסור על בנייה בטווח של כ-300 מ"ר מאזור הרכבת, מדובר על פרוזדור משמעותי בלב אזורי הביקוש במרכז הארץ שלמעשה הוקפא לזמן בלתי ידוע וללא סיבה אמיתית.
אנחנו, לדוגמה, נאלצנו להקפיא, בעקבות החלטה זו, פרויקט התחדשות עירונית משמעותי בעיר פתח תקווה אשר יכול היה להגדיל את היצע הדירות למגורים הנדרש כל כך באזור, ע"י חידוש וחיזוק המבנה ומיגונו נגד רעידות אדמה - ללא שום פגיעה ממשית בעבודות הקמת הרכבת הקלה.
1 צפייה בגלריה
ניר נווה חדש
ניר נווה חדש
ניר נווה בגדדי
(צילום: מיכל אביב)

יש להדגיש שאיש איננו יודע עד מתי החלטה זו צפויה ללוות אותנו, ומדובר ככל הנראה על פרק זמן של כ-10 שנים ומעלה, ואולי הרבה יותר. בינתיים – "פרוזדור הנדל"ן" של הרכבת הקלה מוקפא.
אם היה מתאפשר לנו לבצע פרויקטים באזור, היינו עובדים בעומק קרקע שאיננו מפריע לביצוע עבודות הרכבת הקלה ומסיימים את הקמת המבנה בפרק זמן קצר בהרבה, שנים לפני סיום העבודות על הרכבת. אין ספק שאין הבדל בהשפעה הנגרמת לרכבת הקלה כתוצאה מהמבנה הקיים להשפעה שהייתה נגרמת כתוצאה ממבנה המחודש.
הגיע הזמן ששר הבינוי והשיכון יתערב למען סיום ההחלטה המזיקה הזו.
הכותב הוא ניר נווה בגדדי - מנכ"ל נווה בגדדי חברה לבנייה
d&b – לדעת להחליט