סגור
חברת תעופה Wizz Air WizzAir וויז אייר אבו דאבי
מטוס של Wizz Air (צילום: WizzAir)

ארקיע מאיימת בתביעה נגד הקמת בסיס וויז אייר בישראל: "תחרות לא הוגנת"

חברת התעופה הישראלית שלחה מכתב מיצוי הליכים לשרת התחבורה מירי רגב ולרשות התעופה, בדרישה לעצור את הקמת הבסיס. וויז אייר מבקשת להקים את הבסיס בנתב"ג, בזמן שישראל מנסה לכוונה לשדה התעופה הדרומי רמון. החברה תגדיל את היצע הטיסות ותוריד מחירים

חברת התעופה הישראלית 'ארקיע' פנתה לשרת התחבורה, מירי רגב ולמנהל רשות התעופה האזרחית, שמואל זכאי, במכתב מיצוי הליכים טרם נקיטת הליך משפטי - בדרישה לעצור את הקמת הבסיס לחברת התעופה ההונגרית WIZZ AIR בישראל.
במכתב שנשלח באמצעות עורך הדין רז נזרי, נדים עבוד ואבינעם סגל-אלעד ממשרד פירון נטען כי ארקיע כבר הציגה את עמדתה המשפטית בנושא הקמת בסיס פעילות ל Wizz Air בישראל, אך לא קיבלה מענה ענייני למעט תשובה כי הנושא נמצא בבחינה. ארקיע מתריעה כי הקמת בסיס פעילות לחברה הזרה "מעוררת קשיים משפטיים משמעותיים ביותר, בין היתר בשל הפגיעה הקשה שלה בתחרות ההוגנת ובתעופה הישראלית".
עוד נטען במכתב כי בניגוד לחברות הזרות, החברות המקומיות פועלות גם בעת חירום, אך באותה העת משרד התחבורה מוביל מהלך שיפגע בהן כלכלית: "בימי מלחמה ובמצבי חירום עיקר האחריות מוטלת על חברות התעופה הישראליות אשר ממשיכות את פעילותן הסדירה, בעוד שרוב חברות התעופה הזרות עוצרות את פעילותן ומבטלות טיסות לישראל וממנה. למותר לציין כי פגיעה כלכלית בחברות התעופה הישראליות בשגרה עלולה להביא לפגיעה בתפקודן התקין וביכולתו של הענף להמשיך לפעול בעתות חירום".
בנוסף, ארקיע מציינת כי המהלך יוביל לתחרות לא הוגנת: "לא ניתן לחלוק על כך שקיימים כבר כיום פערים ניכרים בין חברות התעופה הזרות לבין מרשתנו. פערים אלו באים לידי ביטוי, בעיקרו של דבר, בשני היבטים מרכזיים: א. המגבלות התפעוליות המוטלות מטעמי ביטחון וכן עלויות הביטחון הגדולות המושתות על החברות הישראליות בלבד, אשר מהן פטורות החברות הזרות. ב. החלטות רשות שדות התעופה בדבר פיצול פעילותה של ארקיע בשני טרמינלים שונים, על כלל העלויות הכרוכות בכך, בעוד שחלק מהחברות הזרות פועלות מטרמינל 1 בלבד. הקמת בסיס לחברת וויז בישראל, מבלי לתת מענה לפערים האמורים, תחריף עוד יותר, מטבע הדברים, את הפגיעה בשוויון וכן בתחרות בענף התעופה... תחרות צריכה להיות בתנאים שווים. תחרות בין שני רצים, כאשר האחד נושא על גופו שק במשקל 50 ק"ג והשני לבוש גופיה בלבד - איננה באמת תחרות. זה המצב בענייננו ככל שיאושר לחברת וויז להקים בסיס בארץ מבלי להחיל עליה את כל הרגולציה החלה על חברות ישראליות או מבלי שלחלופין יינתן מענה אחר לפערים האמורים בינה לבין החברות הישראליות".
בין היתר מציגה ארקיע חוות דעת של רשות שדות התעופה מ-2019 שקובעת הגבלות על חברות זרות, הגבלות שלטענת ארקיע, Wizz Air לא תעמוד בהן עם היתר ההפעלה החדש. לסיום, מודיעה ארקיע כי אם המהלך לקידום בסיס פעילות ל-Wizz Air יתקדם בניגוד להוראת הדין ושקיפות, החברה תבחן נקיטה בהליכים משפטיים.
בימים אלו מקדם משרד התחבורה הקמת בסיס לחברת התעופה הלואו קוסט Wizz Air ואף מנסה לשכנע אותה להקים אותו ברמון. ב-Wizz Air מבקשים להקים את הבסיס בנתב"ג, וחופשי תעופה שיאפשרו לחברה לטוס בין ישראל למדינות בהן אין לה בסיס, כמו הבלקן ואבו דאבי. בתמורה מציעה חברת התעופה ההונגרית להגדיל את היצע הטיסות מישראל, ליצור תחרות במחירי כרטיסי הטיסה שצפויה להוריד מחירים, להפעיל טיסות פנימיות מוזלות ולהבטיח גמישות בימי מתיחות ביטחונית.