סגור
בנימין נתניהו ראש הממשלה בצלאל סמוטריץ שר האוצר
רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' (Credit: Haim Zach/GPO)

הממשלה לא תכונס הערב לאישור חוק ההשתמטות; בהרב מיארה מסרבת לבקש הארכה מבג"ץ

מזכיר הממשלה יוסי פוקס הודיע רשמית על אי כינוס הממשלה הערב ומתח ביקורת נוקבת על היועמ"שית: "ככל שנקפו השעות, התברר שדלת הכספת ננעלה על ידי היועמ"שית ואין מפתח". פוקס צפוי לפנות לבג"ץ במקום בהרב מיארה ולבקש הארכה במתן תשובת הממשלה

הממשלה לא תקיים ישיבה הערב לאישור חוק ההשתמטות - כך הודיע הערב (ד') באופן רשמי מזכיר הממשלה יוסי פוקס במכתב שהוא שיגר לשרים.
במסגרת המכתב, מתח פוקס ביקורת נוקבת על היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, שהודיעה מוקדם יותר כי היא מסרבת לבקש מבג"ץ הארכה במתן תשובת הממשלה בעניין חוק ההשתמטות.
"במהלך כל הסאגה המתמשכת מול הייעוץ המשפטי לממשלה שנמשכה עד אתמול אחר הצהרים התקיים שיח רציף בין רה"מ והשרים הרלבנטיים ומזכיר הממשלה בניסיון להפוך כל אבן ולמצוא דרך להביא הצעת מחליטים לממשלה", כתב פוקס במכתבו לשרים.
"ככל שנקפו השעות, התברר שדלת הכספת לאישור החלטה בממשלה ננעלה על ידי היועמ"שית ואין מפתח, משום שמבחינה טכנית לא ניתן לקבל את התשתית המקצועית (להחלטה - צ"ז) ממשרד הביטחון". פוקס הדגיש כי "לעמדתנו אין צורך כי התשתית קיימת ומוכרת גם ליעוץ המשפטי לממשלה".
אתמול האשימו גורמים במשרד ראש הממשלה את לשכת שר הביטחון יואב גלנט בכך שהיא לא מאפשרת לצוות המקצועי מטעמו של המשרד להיות שותף בדיונים בעניין חוק ההשתמטות, אך בלשכת שר הביטחון הכחישו זאת.
מוקדם יותר סירבה, כאמור, בהרב מיארה לבקש מבג"ץ הארכה בשם הממשלה למתן תשובה בעניין חוק ההשתמטות. בעקבות זאת, נראה כי פוקס יפנה אל בג"ץ בעניין במקומה. בהרב-מיארה הביעה התנגדות למתווה החדש שגובש בימים האחרונים לחוק ההשתמטות מאחר שאיננו כולל יעדי גיוס לחרדים. ראשי יהדות התורה יצחק גולדקנופף ומשה גפני התנגדו לקביעת יעדי גיוס ולהטלת סנקציות על אי עמידה בהם וטענו כי הרבנים במועצת גדולי התורה לא יסכימו לכך.
ביהדות התורה אף איימו לפרוש מהממשלה אם ייקבעו יעדי גיוס. לפיכך, הממשלה לא כונס היום לאשר מתווה חדש כלשהו לחוק הגיוס. מאחר שבשבוע שעבר העניק בג"ץ לממשלה ארכה למתן תשובתה בנושא עד היום צפוי פוקס לפנות לבג"ץ עד חצות.
מלשכת שר הביטחון טענו כי ההאשמות של מזכיר הממשלה על שר הביטחון שלא שיתף פעולה הן "מגמתיות ושקריות. כל בקשה שהתקבלה באשר לשיתוף פעולה של דרגי המקצוע במשרד הביטחון או דבר מידע בנוגע לחוק הגיוס נענתה בחיוב, ותענה בחיוב בהמשך. בהתאם להנחיית שר הביטחון - אנשי משרד הביטחון ישתפו פעולה ויבצעו כל פעולה נדרשת כדי להגיע לחוק מוסכם על כל חלקי ממשלת החירום, אשר יענה על צרכי הביטחון".
פוקס טען שגלנט לא שיתף פעולה וכי "בשל החלטתו של שר הביטחון להימנע משיתוף פעולה בהעברת החלטה זו בממשלה בשל אי הסכמה כלל קואליציונית ולא בשל תוכנה אי אפשר היה לקבל עמדה מקצועית ממשרד הביטחון או 'תשתית מקצועית' שעליה התבססו היעדים המוצעים, אף שהייעוץ המשפטי לממשלה מכיר בדיוק כמונו את הרקע".