סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו 18.2.24
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אלכס קולומויסקי)

הערכות: הממשלה תבקש מבג"ץ דחייה נוספת למתן תשובתה על חוק ההשתמטות

מחר אמורה הממשלה להשיב לבג"ץ על עתירת "אחים לנשק" הדורשת לגייס חרדים; בקואליציה חוששים שיהדות התורה תפרוש אם ייקבעו יעדי גיוס או יוטלו סנקציות כלכליות

הממשלה צפויה לבקש מחר (ד') מבג"ץ דחייה של עשרה ימים בגיבוש עמדתה לגבי חוק ההשתמטות לנוכח קשיים במו"מ עם יהדות התורה. לדברי גורמים ממשלתיים, ביהדות התורה מאיימים לפרוש מהקואליציה כי הח"כים החרדים הרבנים לא יתירו להם להישאר בקואליציה אם יוטלו יעדי גיוס ואם יוטלו סנקציות כלכליות על אי עמידה בהם. כזכור, בשבוע שעבר כבר העניק בג"ץ לממשלה ארכה עד מחר למסירת תגובתה לעתירה של אחים לנשק שדורשת גיוס חרדים.
מוקדם יותר נודע כי הממשלה לא תכונס היום (ג') בשל המשבר עם החרדים על קביעת יעדי הגיוס. השרים קיבלו אחר הצהריים הודעה על ביטול הישיבה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין ייפגשו הערב עם ראשי המפלגות החרדיות, כאשר עד מחר (ד') צריכה הממשלה למסור את תשובתה לבג"ץ לגבי קידום חוק ההשתמטות.
במהלך היום נועדו נתניהו, לוין והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, על רקע המשבר סביב חקיקת חוק ההשתמטות. הפגישה הסתיימה ללא הסכמות. היועמ"שית ביקשה לקבוע יעדי גיוס לחרדים - דרישה שלה מתנגדים ראשי יהדות התורה וש"ס. בפגישה ניסו נתניהו ולוין להגיע להסכמות עם בהרב מיארה כך שהממשלה תוכל לאשר את המתווה והיועמ"שית תגן עליו מחר בבג"ץ. בישיבה עלה יעד של 2,500 מתגייסים חרדים בשנה - אבל מיד לאחר הפרסום על כך בכלי התקשורת, ראש הממשלה מיהר להבהיר כי לא מדובר ביעד גיוס שהציב.
בתוך כך, שר הקליטה אופיר סופר מהציונות הדתית תבע לקבוע יעד גיוס של 3,000 חרדים בשנה. ואילו, יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ יולי אדלשטיין (ליכוד) טען שיתנגד להצעה לפיה תוקם ועדה חדשה שתכין את החוק להצבעה בקריאה השנייה ושלישית לאחר שיוגש לכנסת ב-22 במאי 2024. גם שרים וח"כים נוספים מתנגדים למתווה שהוצע ובהם: יואב גלנט, עמיחי שיקלי וניר ברקת. אבי דיכטר שנפגש עם נתניהו ביום שני הודיע שיחליט כיצד יצביע רק לאחר שיראה את הנוסח הסופי.
לשכת שר הביטחון הכחישה את הדיווחים שפורסמו מוקדם יותר היום, לפיהם שר הביטחון יואב גלנט הנחה את אנשי המקצוע במשרדו שלא לשתף פעולה עם משרד רה"מ ומזכירות הממשלה באשר לחוק. "מדובר בפרסום שקרי שמונע מאינטרסים פוליטיים בלבד", נמסר מלשכת גלנט. עוד נמסר, כי "שר הביטחון העביר את עמדתו להחלטת הממשלה - וכפי שהבהיר בעבר, יתמוך רק בהצעה שתעלה בהסכמת כל חלקי ממשלת החירום".
בבוקר ערך נתניהו ישיבה עם ראשי מפלגות הקואליציה זאת על מנת להגיע להבנות בנוגע למתווה "חוק ההשתמטות" לקראת העברתו בממשלה. בנוסח ההחלטה שגובש אתמול נקבע שהיעדים ייקבעו על ידי הממשלה רק ב-19 במאי 2024. החרדים מתנגדים לקביעת יעדים לגיוס חרדים, ובהיעדרם חוששים בממשלה שהיועמ"שית לא תגן על הממשלה מחר בבג"ץ. אמש נועד נתניהו עם יו"ר יהדות התורה שר השיכון יצחק גולדקנופף, יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (דגל התורה) שהביעו ביקורת על הנוסח החדש של המתווה. נתניהו ייפגש עמם שוב היום בשעה 17:00.
בניסיון לשכנע שרים בממשלה שלא להתנגד למתווה נועד אתמול נתניהו גם עם השרים ניר ברקת, אבי דיכטר, עמיחי שיקלי (הליכוד) ואופיר סופר (הציונות הדתית). עד כה, עת פרסום הידיעה, טרם נשלח לשרים נוסח מעודכן להחלטת הממשלה בדבר המתווה המסתמן. בקואליציה מעריכים כי בסופו של דבר המתווה יאושר היום מאחר והממשלה חייבת להודיע מחר לבג"ץ על עמדתה בעניין קידום החוק. לנתניהו יש רוב בעד המתווה אף ששרי יהדות התורה גולדקנופף ומאיר פרוש איימו להיעדר מישיבת הממשלה או להתנגד. גם שלושת שרי המחנה הממלכתי יתנגדו: בני גנץ, גדי איזנקוט, וחילי טרופר. שר הביטחון יואב גלנט הנמצא בארה"ב מתנגד אף הוא.