עלייה במספר הילדים שנהרגו בתאונות דרכים בדרך לבית הספר
בשנה שעברה חל זינוק של 25% במספר הילדים שנהרגו בתאונות דרכים, מחציתם הולכי רגל. למרות הנתונים המדאיגים, הממשלה מקצצת בתקציבי החינוך התעבורתי ולא משקיעה מספיק בתשתיות בטיחות סביב בתי הספר / כתבה שלישית בסדרה
שנת 2024 היתה שנת שיא במספר הילדים שנהרגו בתאונות דרכים עם 44 ילדים הרוגים. מדובר בזינוק של יותר מ־25% מהשנה הקודמת. כמחצית מהילדים שנהרגו בתאונות דרכים היו הולכי רגל בעת שחצו את הכביש. שנת 2025 גבתה עד כה את חייהם של 21 ילדים. מספר הילדים הולכי הרגל שנהרגים בתאונות דרכים בישראל הוא פי 2.4 מהממוצע במדינות ה־OECD.
על פי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנים האחרונות חלו קיצוצים ניכרים בתקנים של מדריכי זהירות בדרכים (זה"ב) בבתי הספר וכן בתקצוב של תוכניות לחינוך תעבורתי בבתי הספר, כמו לימוד תיאוריה בכיתות י'. כמו כן התגלו כשלים וליקויים רבים בבטיחות בקרבת בתי הספר ומוסדות החינוך, המסכנים את התלמידים.
מי שממונה על החינוך התעבורתי הוא משרד החינוך. התוכנית, בהיקף של 30 שעות בשנה, פועלת בכל כיתות י' בבתי הספר שבפיקוח – ממלכתיים, ממלכתיים־דתיים וחרדים. למרות חשיבות הנושא, ב־2024 הוחלט על קיצוץ של 5 מיליון שקל בחינוך התעבורתי, שעד אז עמד על 17 מיליון שקל. במשרד החינוך הסבירו כי הקיצוץ הוא תוצאה של קיצוץ תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) וכי גורמי המקצוע במשרד פועלים לפתח תכנים חלופיים עבור מוסדות החינוך. בעקבות הקיצוץ, תקציב הרלב"ד ב־2024 היה 62.5 מיליון שקל בלבד. מדובר בקיצוץ של 10% בתקציב הרשות שנעשה במקביל לקיצוץ רוחבי במשרד בעקבות המלחמה.
על פי נייר עמדה שהגישה עמותת אור ירוק לוועדה המיוחדת לזכויות הילד, ישראל נמצאת במקום הרביעי, והגרוע מבין כל מדינות אירופה, במדד השינוי במספר הילדים ההרוגים שמפרסת המועצה האירופאית לבטיחות בדרכים. כלומר, בעוד שמדינות אירופה מצליחות להפחית את מספר הילדים שנהרגים בתאונות דרכים, בישראל המצב רק מחמיר.
ואם לא מסייעים לילדים בחינוך ולמידה בתוך כותלי בית הספר, האם התשתיות בקרבת בתי הספר מגינות עליהם? לא ממש. דו"ח של הרלב"ד מ־2023, שעסק במעטפת הבטיחות בדרכים בסביבת מוסדות חינוך, מצייר תמונה עגומה. הדו"ח מציג נתוני ביקורת שנעשתה ב־1,680 מתוך 3,250 בתי ספר יסודיים ברחבי הארץ. אומנם הדו"ח מצא כי 80% מבתי הספר שנבדקו נחשבים לתקינים, אבל בחלק ניכר המקומות נמצאו ליקויים כמו היעדר שדה ראיה תקין לחצייה בטוחה, היעדר פסי האטה בקרבת בית הספר ואפילו היעדר מעקה בטיחות בשער בית הספר.
על פי הדו"ח, בסביבתם של 50% ממוסדות החינוך שנבדקו אין פסי האטה, שידועים כמפחיתים 40% מתאונות הדרכים בסביבתם, ובקרבתם של 54% מבתי הספר אין הצרה של הדרך בצורה שמאפשרת שיפור שדה ראייה במעברי חצייה. בנוסף, בסביבת 35% מבתי הספר מהירות הנסיעה אינה מוגבלת ל־30 קמ"ש, ב־34% אין מפרץ להורדה בטוחה של נוסעים, ב־30% אין מעבר חציה תקין וב־20% אין מעקה בטיחות מול שער בית הספר. הנתונים נכונים ל־2021, ומאז לא נערכה בדיקה.
בעמותת אור ירוק טוענים כי על מנת להקטין את מספרם של הילדים שנהרגים בתאונות דרכים יש להשקיע בחינוך, תשתיות, חקיקה, אכיפה ומשמרות זה"ב. אולם לפי דו"ח הרלב"ד, רק ב־55% מבתי הספר שנבדקו פועלות משמרות זה"ב, ב־35% אין תשתית שמאפשרת את הפעלתן, וב־41% מבתי הספר התלמידים כלל לא עברו הכשרה למשמרות זה"ב.































