אני ואני ואני ואני - הצגה עצמית ומיתוג אישי בעולם העבודה
"ספר על עצמך". אין רצף מילים אכזרי יותר משלוש המילים האלו שצצות פתאום בראיון עבודה. גם בהמשך הדרך המקצועית, בשיחה מול משקיעים או צוות חדש, הרגע הזה בו אתם נדרשים לספר את הסיפור האישי שלכם הוא סיטואציה שרבים מעדיפים לחמוק ממנה. אז הנה חמש טכניקות שיהפכו את הרגע הזה לפשוט ויעיל יותר. טכניקות מעולם הסטוריטלינג העסקי שמעבירות את המהות העמוקה של היכולות שלכם.
קחו אותי לרגע. אתם רוצים שאנשים יאמרו עליכם שאתם יצירתיים, אנשים של אנשים, פותרי בעיות, מדויקים, עומדים בלחצים, אבל כל ההגדרות הגדולות האלן הן פומפוזיות מדי וקשה לומר אותן על עצמנו. "הי, אני נועם ואני מדויק". זה מביך. במקום הצהרות לכו על רגעים מהיומיום המקצועי שיגרמו לאנשים להגיע לתובנות האלו לגביכם. הרגע הכי טוב ביותר העבודה שלכם, הרגע שבו הבנתם מה המשמעות האמיתית של התפקיד, רגע שבו היכולת שלכם להקשיב ולהתחבר לאנשים סביבכם הובילה לסגירת עסקה. ספרו את ה"רגע" הזה כמו סרט. מה קרה, מי היה שם, איך הרגשתם, מה חשבתם. תנו לקהל להיכנס לתוך הרגע, להזדהות אתכם, ואז להגיע למסקנה מקצועית לגביכם.
מספרים. אחת הדרכים הנפוצות לבסס אוטוריטה היא דרך מספרים. אני בתחום הזה כבר 15 שנה, זכיתי לעבוד עם מאות חברות, המוצרים שהייתי חלק מהפיתוח שלהם משנים חיים של מיליוני לקוחות בעולם. כשיש לכם מספר גדול ברזומה אל תתביישו להשתמש בו. אבל מה אם עדיין לא צברתם מספיק ניסיון? חפשו נתון שלא קשור לעבודה. "אני הבת הקטנה במשפחה של 5 אחים. כל האחים הגדולים שלי הלכו לעבוד בעסק המשפחתי אבל אני הראשונה שהלכה ללמוד באוניברסיטה". דור ראשון להשכלה, ראשונה מתוך חמישה אחים. זה נתון שאומר המון על הצעירה הזו. הוא אומר משהו על היכולת שלה לעמוד בלחצים, על השאיפות ועל הדרייב להצלחה. גם אם עוד לא עשיתם אקזיט של מיליונים חפשו את "מספרי הניסיון והבידול" שלכם.
מחיר ההצלחה והכישלון. השיטה הזו טובה במיוחד לאנשים שמסתובבים בשוק העבודה עם טייטלים רשמיים שאף אחד מחוץ לחברה (ולפעמים גם בתוכה) לא באמת יודע מה הם אומרים. נסו להגדיר את מהות התפקיד שלכם דרך "מחיר ההצלחה" ו"מחיר הכישלון". מה יקרה לצוות, לחברה כולה או ללקוחות שלכם אם תעמדו במשימה שלכם באופן מושלם ומה יקרה אם תיכשלו כישלון חרוץ? אם תדעו לתאר את התסריטים האלו באופן מוחשי, האנשים סביבכם יבינו מה מידת החשיבות של הפוזיציה שלכם.
המסע. דמיינו שאתם גיבורים של סרט והפלשבק הגדול מתחיל. איך הגעתם עד לכאן? איך כל תחנה שלכם בדרך, מוצלחת יותר או פחות, הכינה אתכם דווקא לתפקיד הזה? בחרו את התחנות הרלוונטיות בלבד וחברו את הנקודות למסע מעניין. זו דרך טובה לגעת בשלל הכישורים, היכולות והניסיון שלכם לא דרך שורות יבשות בקורות החיים אלא דרך רגעים מכוננים וחוויות.
ועוד שיטה אחת שמציעה את ההיפך המוחלט:
אתם לא הגיבור של הסיפור. גיבור בקולנוע הוא מי שמתמודד עם קושי. יש לו רצון שפוגש מעצור. בסיפור עסקי מדויק אתם לא הגיבור, אתם המנטור שיודע לעזור לגיבור להתמודד עם הקושי. אתם לא לוק סקייווקר או הארי פוטר. אתם יודה או דמבלדור. הלקוח הוא הגיבור הקלאסי בסיפור העסקי. כשהגישה הזו יושבת לכם בראש נסו להסביר את התפקיד שלכם על פי האופן בו אתם משמעותיים בסיפור (מקצועי) של מישהו אחר. איך אתם מסייעים להם לעשות את העבודה שלהם טוב יותר? איך אתם פותרים בעיות עבורם? זה לא הסיפור שלכם כרגע, אבל אתם דמות מאוד מרכזית בסיפור של אדם אחר או של הארגון בו אתם עובדים. את האוסקר תקבלו על תפקיד המשנה.
שחקו עם הטכניקות השונות, מצאו את זו שנעים לכם איתה, שלבו בין הכלים ובפעם הבאה שתשמעו את רצף המילים "ספר על עצמך" קחו פאוזה, חייכו חיוך קטן וצאו לדרך.
ד"ר נועם פיינהולץ הוא חוקר תקשורת וסטוריטלר עסקי, מחבר הספר "סטוריטלינג- איך לספר סיפור עסקי שפותח דלתות"