סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' 18.12.23 טקס הארכת כהונת הנגיד
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: שלו שלום)

עתירה נגד סמוטריץ': "עושה שימוש פוליטי בנכסי המדינה"

מהחלטת יו"ר ועדת הבחירות, שופט העליון נועם סולברג, בעתירה שהוגשה נגד שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עולה כי הוא ניסה להראות באתר מפלגתו שהוא זה שנותן את הפיצויים מקרן מס רכוש בגין נזק עקיף ולא מדינת ישראל. הוא עשה זאת בעזרת פרסום קוד QR באתרו המקושר לאתר רשות המסים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ניסה להראות למצביעיו באתר מפלגתו כי הוא זה שנותן את הפיצויים מקרן מס רכוש בגין נזק עקיף - ולא מדינת ישראל. במודעות שפרסם בסוף נובמבר הוצג קוד QR ובו קישור לאתר רשות המסים ובכך עשה שימוש פוליטי בנכסי המדינה - כך עולה מהחלטת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט העליון נועם סולברג, בעתירה שהגיש שחר בן מאיר.
יו"ר ועדת הבחירות קבע כי "הקישור לאתר רשות המסים בנוסחו הנוכחי והאתר בנוסחו הנוכחי מעלה שימוש בנכסי הציבור בקשר עם תעמולת בחירות". הוא הורה "להסיר את הקישור בעמוד או לשנות את הכיתוב באתר כך שיהיה ברור שהאתר תעמולתי ומטעם המפלגה ולהבהיר לצד הקישור כי בקצו השני אתר רשמי חיצוני ועצמאי מהם. כל זאת צריך להיעשות בלא דיחוי עד ל-7 בינואר 2024".
עוד קבע השופט כי "העמוד מושא העתירה - עולה כדי תעמולת בחירות. אומנם תוכנו מיידע את הציבור על צעדים כלכליים לטובתו ועל הדרכים להשגת סיוע והטבות, אולם לא זו מטרתו העיקרית. העמוד כולו, מציין הישגים לפי המפרסם ואפשר שגם בעיני הבוחר במאמץ להתמודד עם האתגרים הכלכליים של הציבור הרחב ושל יחידיו במלחמת חרבות ברזל. הישגים אלה נגזרו מפעולות שונות של משרד האוצר – אולם בעמוד אינם מיוחסים למשרד אלא לשר בלבד. העמוד עצמו אינו של משרד האוצר כי אם משמש את המפלגה ומעלה על נס את פעילות העומד בראשה. חזקה על עמוד בבעלות גורם פוליטי כי מטרתו פוליטית וכי נועד לקדם את תעמולת הבחירות מטעם אותו גורם המשיבים לא ניסו לסתור חזקה זו ואך לא חלקו על כך שהעמוד הוא עמוד פוליטי".
כמו כן ציין כי "שליחת הגולשים מאתר תעמולת בחירות לטובת השר לאתר רשות המסים עלולה ליצור בעיני הבוחר הגולש זיהוי בין הרשות לשר, בין השירות הציבורי שהמדינה נותנת לשירות אישי שהמפלגה מעניקה. היעדר הבהרה על כך שהקישור הוא לעמוד רשמי ואינו תלוי בשר ובמפלגה עלול לפגוע באמון הציבור באופי הלא פוליטי של השירות הציבורי".
השופט סולברג הורה לו לשנות את האתר כך שיהיה ברור שהמענקים מטעם משרד האוצר ולא מסמוטריץ' עצמו. עוד קבע שיש להבהיר שהאתר אינו אתר של הממשלה או האוצר אלא אתר מפלגתו של השר. כמו כן, הורה להסיר את כל הקישורים מהאתר המפלגתי לאתר משרד האוצר ורשות המסים.
בעתירה נטען כי בסוף נובמבר 2023 פורסמו בעיתונים שונים מודעות, חלקם על עמוד שלם. בראש המודעה סמל המדינה והיא נושאת את הכותרת "עדכוני שר האוצר". המודעה כוללת פנייה מטעם סמוטריץ' בצירוף תמונתו וחתימתו, וכן פורסת את עמדתו בדבר מהלכים שונים שביצעה המדינה בשבועות האחרונים, ככל הנראה ביוזמת או על ידי משרד האוצר. בסוף המודעה יש קוד QR והציבור הוזמן לסרוק אותו ולהיכנס לעמוד ברשת "עדכוני שר האוצר לתקופת מלחמת חרבות ברזל".
בעמוד מופיעים בו עדכוני שר האוצר בנושאים שונים "הגדלת תקציב 2023 מלחמת חרבות ברזל", "עבור העצמאים ובעלי העסקים", "עבור תושבי ישובי קווי העימות דרום צפון ואשקלון", "למשרתי המלואים", "עבור משפחות החטופים והנעדרים", "עבור כלל האזרחים" ו"עבור תושבים בעלות אזרחות זרה ותורמים מחו"ל". בכל נושא מתוארות פעולות שונות לגביו פעולות שמשרד האוצר נקט בכדי להתמודד עם ההיבטים הכלכליים של המלחמה. בעדכוני שר האוצר עבור העצמאים ובעלי העסקים נכתב במסגרת מעוצבת ובה דגל ישראל ש"נפתחה מערכת להגשת בקשה לפיצוי בעקבות המלחמה". תחתיה פורסם מלבן ובו נכתב "להגשת הפיצוי לחצו כאן". למעשה מדובר בקישור ישיר לאתר רשות המסים, לחלק שבו ניתן להגיש בקשות לפיצויים. בעת הגשת העתירה בהתאם לצילומים שנכללו בה הופיע בראש העמוד, בהבלטה גם סמל המדינה"
השופט סולברג הדגיש כי סמוטריץ' הוזהר בעניין על ידי היועץ המשפטי של משרדו. "בתגובת היועצת המשפטית לממשלה אוזכר מכתבו של היועץ המשפטי למשרד האוצר לסמוטריץ' שבו ביקש להסב את תשומת ליבו להבחנה הנדרשת בין פרסום ממשלתי לפרסום תעמולתי ולשימוש בסמל המדינה בפרסומים תעמולתיים".
מסינג ציין כי "הדין מחייבו להימנע ממצג לפיו פרסום מפלגתי הוא למעשה פרסום ממשלתי. נראה שתוצאת הדברים היתה כראוי הסרת סמל המדינה מהעמוד אולם לא שונו הניסוחים".
יו"ר ועדת הבחירות קיבל את העתירה בחלקה והורה לסמוטריץ' לשאת בהוצאת העותר בסך 5,000 שקל וכן 2,000 שקל בגין הוצאות היועצת המשפטית לממשלה.