סגור
ריתוך רתך מפעל תעשייה
רתך במפעל תעשייה (עמנואל אילן)

התוכנית למתן דמי קיום למשתתפי הכשרות מקצועיות מתעכבת

במשרד הכלכלה הבטיחו שהתוכנית תצא לדרך במאי. עד כה קיבלו את המלגות רק פורשים מענף התיירות

למרות ההבטחות להפעיל תוכנית מלגות מהפכנית למשתתפי הכשרות מקצועיות מראשית מאי, התוכנית טרם יצאה לדרך. כבר שנתיים וחצי משתתפי הכשרות מקצועיות לא מקבלים סיוע. התוכנית החדשה היתה אמורה להגדיל את המלגות פי 2.5, אבל בינתיים קיבלו אותה רק 600 יוצאי ענף התיירות. התוצאה של העיכוב היא שלמובטלים רבים אין יכולת כלכלית לצאת להכשרה מקצועיות ולשדרג את כישוריהם.
הקושי להתפרנס בתקופת ההכשרה המקצועית נחשב לאחד הגורמים העיקריים המרתיעים אנשים מלפנות להכשרה וכן לגורם מרכזי לנשירה ממנה. בניגוד לאקדמיה, כמעט ולא ניתן סיוע כלכלי ללומדים בהכשרה מקצועית אף שלרוב מדובר בבעלי משפחות.
עד 2019 ניתן סיוע אבל הוא היה מגוחך. דמי הקיום המקסימליים היו 1,500 שקל לחודש לארבעה חודשים, כלומר 6,000 שקל בסך הכל. היה ניתן לקבל אותם רק בתום הלימודים ולאחר בירוקרטיה קשה. התוצאה היא שב־2019, למרות שהתקציב למטרה זו עמד על 6 מיליון שקל, קיבלו את המענקים 200 איש בלבד. כל זאת, בנוסף לקנס של 30% מדמי האבטלה שהוטל על המשתתפים.
בשנתיים האחרונות, דווקא בתקופת האבטלה של משבר הקורונה, לא היה תקציב למלגות סיוע. ב־2020 זה נבע מכך שלא היו כמעט הכשרות מקצועיות. ב־2021 הוקפא התקציב עד לרפורמה שתבטיח מלגה משמעותית למשתתפים רבים. עם זאת, בתקופת הקורונה הושעה הניכוי של 30% מדמי האבטלה והשנה ביטלה אותו הכנסת סופית.
זרוע העבודה במשרד הכלכלה הבטיחה להשיק במאי האחרון תוכנית חדשה של האגף להכשרות מקצועיות, הקרויה BOOST, בשיתוף עם ג'וינט־תבת ("תנופה בתעסוקה"). על פי התוכנית הסכומים שיקבלו המשתתפים ינועו בין 1,500 ל־3,500 שקל לחודש, בהתאם למצב המשפחתי ולאורך ההכשרה. ניתן יהיה לקבל אותם עד שישה חודשים.
הסכום הגבוה של 3,500 שקל ייועד רק להורים עצמאים (חד־הוריים). למשתתפים אחרים בהכשרות סכום המלגה הגבוה ביותר יהיה 2,500 שקל. המשמעות היא מלגה של 21-9 אלף שקל לזכאים, פי 2.5 בממוצע לעומת המלגה הקודמת שעמדה על 6,000 שקל. לשם כך הוגדל התקציב השנתי פי 4, מ־6 מיליון שקל ל־22 מיליון שקל, בתוספת 3 מיליון שקל מארגון הג'וינט ששותף למהלך. את הסיוע אמורים לקבל אנשים מהקבוצות הבאות: תושבי יישובים או שכונות המדורגים באשכולות 4-1 בדירוג החברתי־כלכלי, בדואים מהדרום, מטופלים במחלקות לשירותים חברתיים של הרשויות המקומיות ונשים מעל לגיל 50.
מזרוע העבודה של משרד הכלכלה נמסר ש"דמי קיום לעובדים מתחום התיירות שביצעו הסבה מקצועית ניתנו למשתתפים. 600 איש קיבלו מלגה עד כה, במשך שלושה חודשים בתקציב של כ-3 מיליון שקל". עוד נמסר ש"לגבי יתר המוכשרים הזכאים, הנושא התעכב בגלל אילוצים טכניים אולם נמצא בטיפול ובמעקב הדוק. אנו עושים את מירב המאמצים שהתוכנית תצא לדרך בהקדם".