מארסק מקפיאה העגינות בנמל חיפה, אבל בישראל לא מתרגשים: "תפרוק את הסחורות באשדוד"
חברת הספנות השנייה בגודלה בעולם הודיעה על הקפאת העגינות בנמל הצפוני שבבעלות קבוצת אדאני וגדות; ההערכות הן כי מארסק תפרוק את כל הסחורות באשדוד, ומשם ניתן יהיה לשנע אותן לצפון, לפי הצורך; בכיר בענף הנמלים: "כל מה שהיא לא תביא, יגיע בדרך אחרת"
מארסק, חברת הספנות השנייה בגודלה בעולם, מקפיאה את עגינת כלי השיט שלה בנמל חיפה שבעלות קבוצת אדאני ההודית (70%) וגדות הישראלית (30%) בעקבות המצב הביטחוני. עם זאת החברה הדנית תמשיך לעגון בנמל אשדוד.
ביום שני נפגע מפעל בזן, הסמוך לנמל חיפה, מטיל איראני, דבר שהוביל את מארסק לשנות את גישתה כלפי עגינה בצפון. החברה ציינה כי בטיחות הצוות עומד בראש מעייניה, וכי לא צפויים שינויים נוספים בפעילותה באזור.
בשגרה, ספינות רבות של מארסק עוגנות בנמל חיפה, פורקות חלק מהסחורות - ומשם ממשיכות לנמל אשדוד לפריקה נוספת. ההערכות הן כי כעת, החברה הדנית תפרוק את כל הסחורות באשדוד, ומשם ניתן יהיה לשנע חלק מהן לצפון. זו אחת הסיבות לכך שבנמלים מסרבים להתרגש מההודעה. "זה נשמע דרמטי אבל לא צפויה לכך השפעה משמעותית", אומר גורם בכיר בענף הנמלים. "כל מה שמארסק לא תביא, יגיע בדרך אחרת. חברות אחרות יקפצו על ההזדמנות לקחת עוד מטענים, להשתלט על קווים ולהעביר עוד סחורות. בתחום הזה זה חוק הכלים השלובים, המטענים יגיעו והמספרים יישמרו".
לדברי הגורם, "נכון לעכשיו מארסק לא הודיעה על שינויים לגבי העגינה בנמל אשדוד, ושם ישמחו לקבל את האוניות שלה. הם תמיד שמחים לעוד עבודה. אין שום צפי למחסור או עליית מחירים. דווקא בתחום המכולות נרשמה ירידה בעלויות - כיום משלמים על מכולה לישראל 2,700-3,600 יורו, בקורונה המחיר הגיע לעד 20 אלף יורו.
לדברי גורמים בנמלים, מארסק היא חברה שנוטה להפחית את הסיכון, אך תחזור לפעילות שגרתית ברגע שהמצב יירגע. מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל" החברה המשיכה לפעול בישראל באופן סדיר, בניגוד לקוסקו הסינית שהקפיאה את כל פעילותה בארץ ב-2024.
בתחילת המלחמה בעזה הודיעה מארסק כי היא מייקרת את השילוח לישראל בעקבות עליית פרמיות הביטוח. זמן קצר לאחר מכן נפגעה ספינה של החברה מטיל חות'י בים האדום, ונגרם לה נזק קל.