סגור

דעה
הרכבת בנתב”ג: סיפור בזיג זג

עם סגירה נוספת של תחנת הרכבת בנתב”ג לנוחתים בגלל החשש מווריאנט האומיקרון מתברר שכשרוצים באמת להתגונן ממגפה אז השיקולים החברתיים-כלכליים נעלמים וניתן לבצע את ההחלטה תוך יום-יומיים

במרץ 2020, עם פרוץ משבר הקורונה, התקבלה בממשלה החלטה לסגור את תחנת הרכבת בנתב"ג. סגירת התחנה נועדה למנוע את התפשטות הנגיף וזאת בזמן שהמדינה נקטה צעדים נוספים שכללו בסופו של דבר גם את סגירת נתב"ג לטיסות. התחנה נשארה סגורה במשך כשנה, למרות שבשנה זאת נתוני התחלואה עלו וירדו ובחלק מהזמן השמיים היו פתוחים. בסופו של דבר, באפריל 2021 התחנה חזרה לפעילות מלאה.


שלושה חודשים בלבד לאחר מכן התחנה עמדה בלב סערה תקשורתית נוספת. ביולי 2021 כבר היתה ממשלה אחרת בישראל, כזו שביקשה להימנע ממגבלות כדי למנוע פגיעה במשק ובכלכלה – וזאת למרות שנתוני התחלואה החלו לעלות כחלק מהגל הרביעי. לא כל המגבלות הוסרו לחלוטין, ונקבע שכל אדם שחוזר מחו"ל יחויב בבידוד מינימלי של 24 שעות. למרות זאת, אלפי חוזרים מחו"ל השתמשו ברכבת כדי לנסוע חזרה לביתם.

1 צפייה בגלריה
תחנת ה רכבת ישראל נתב"ג
תחנת ה רכבת ישראל נתב"ג
תחנת הרכבת בנמל התעופה בן גוריון
(צילום: ויקיפדיה)

באותם ימים התנהל דיון בוועדת החוקה בכנסת. בדיון הודו נציגי המשטרה שהם מתקשים לאכוף את ההנחיות ולמנוע מהנוחתים מלעלות על הרכבת, למרות שהם מפעילים שוטרים גלויים וסמויים כדי לעמוד במשימה. בפועל, גם כל סיירת מטכ"ל לא היתה יכולה לשנות את התמונה, כי הנחיות משרד הבריאות התירו לנוסעים להשתמש בתחבורה ציבורית משיקולים "חברתיים-כלכליים". גורם ממשלתי בכיר הודה כעת בפני "כלכליסט" שההנחיות באותה תקופה היו “ישראבלוף”.
החשש מווריאנט האומיקרון הוביל לכך שהממשלה שוב סוגרת את הרכבת בנתב"ג לנוחתים. מתברר שכשרוצים באמת להתגונן ממגפה אז השיקולים החברתיים-כלכליים נעלמים וניתן לבצע את ההחלטה תוך יום-יומיים. כעת רק צריך להבין מדוע בקיץ הממשלה החליטה ששיקולי נוחות של הנוחתים מחו"ל חשובים יותר משיקולים הנוגעים לבריאות הציבור. כמו כן, שווה לשאול את שר הבריאות והשר לביטחון פנים מדוע שוטרים סמויים וגלויים הסתובבו בנתב"ג במטרה לאכוף הנחיה לא קיימת, במקום להילחם בפשיעה הגואה ובתאונות הדרכים.