סגור
מטוסים של אל על ארקיע ו ישראייר חונים ב שדה התעופה ב לרנקה קפריסין 16.6.25
מטוסי חברות התעופה הישראליות חונים בלרנקה (צילום: REUTERS/Yiannis Kourtoglou/File Photo)

הביקוש כבר התעורר, אך הטיסות יחזרו לשגרה רק בתוך שבועיים

לאחר 12 ימים של שמים סגורים, הישראלים החלו לחפש חופשות בחו"ל. חברות התעופה הישראליות צריכות זמן להסתגל ולחזור לסלוטים שלהן בנמלי התעופה בעולם. סוגיית פיצוי הנוסעים והחברות מגיעה לפתח משרדי התחבורה והאוצר

ההכרזה על הפסקת האש ובעקבותיה החלטת רשות שדות התעופה על חזרה הדרגתית לשגרה גרמה לישראלים להסתער על אתרי ההזמנות. כמה זמן ייקח ללוח ההמראות של נתב"ג לחזור לעצמו? כיצד הוא ייראה אחרי ש־150 אלף ישראלים נתקעו בחו"ל? וכמה זה יעלה לנו?
כשאיראן התקיפה את ישראל באפריל 2024, המרחב האווירי נסגר לכשש שעות. לחברות התעופה הישראליות, ובראשן אל על, לקח 14-12 יום לשקם חזרה את לוח הטיסות שלהן. עם כניסת הפסקת האש לתוקפה אתמול, בתקווה שתחזיק מעמד, חברות התעופה רק החלו להבין את הנזק שנגרם ללוח הטיסות שלהן ב־12 ימים של שמים סגורים, למעט טיסות חילוץ. מדובר באירוע שאין לו תקדים בישראל, כאשר כלל החברות הישראליות, אל על, ישראייר, ארקיע ואייר חיפה, ביטלו טיסות בחודש יוני והגבילו את האפשרות לרכוש מהן כרטיסים בעתיד.

אין חשש לביקושים לטיסות

ביום שאחרי מבצע "עם כלביא" אף אחת מחברות התעופה הישראליות לא חוששת ממחסור בביקושים. כשטיל חות'י בודד מבריח מכאן כמעט 30 חברות תעופה זרות, יש להניח שהמבצע מול איראן רק יפחיד אותן יותר וחברות תעופה זרות רבות לא ישובו לטוס בישראל לפני סוף קיץ 2025. במצב כזה האתגר האמיתי של החברות המקומיות יהיה לבנות מחדש את לוח הטיסות, לבצע תעדופים לקווים מבוקשים וגם להבין כמה טראומת סגירת השמים בתחילת המבצע תשפיע על הנוסע הישראלי.
"ברגע שהודיעו על כוונה להפסקת אש חברות התעופה הישראליות התחילו לתכנן את קיץ 2025", מסביר בכיר בענף התעופה. "הבעיה האמיתית שלהן עכשיו זה קודם כל הסלוטים (חלונות זמן להמראה). בארץ אולי שמרו להן את השעות והקווים הקבועים, אבל בנמלי תעופה אחרים המצב שונה, בעיקר בגדולים בארצות הברית ובאירופה. הבעיה השנייה אלו הצוותים הזרים. בזמן שהצוותים המקומיים היו חלק ממערך השבת הישראלים, רוב הצוותים הזרים השתתפו בו ועכשיו צריך להחזיר אותם. העולם לא חי בשעון ישראל, בבוקר הפסקת אש, בצהריים חוזרים ללחימה ובערב מלחמה חדשה. לאל על יהיה יותר קל, יש לה אמינות וביסוס בכל העולם. השאר יותר יתקשו אבל יצליחו".
איך ייבנה מחדש לוח הטיסות? גם חברות התעופה מנסות להבין. "זה אירוע קיצוני", מסביר סמנכ"ל השיווק של קשרי תעופה, ניר מזור. "מבחינת תעופה, זה יותר קיצוני מ־7 באוקטובר, כי אז החברות הישראליות המשיכו לעבוד באופן מצומצם. במצב כזה לוקח זמן עד שלוח הטיסות מתעדכן. לא בטוח שכל הטיסות שתוכננו מעבר לתאריכי המבצע ייצאו לפועל. זה לא רק עניין של הקפאת הזמנות, יש כאן מערך שיקולים שלם ותיאומים בין שדות תעופה בחו"ל.
עם קבלת ההודעה על פתיחת השמיים, אל על עידכנה כי תרחיב את פעילותה לבודפשט, בוקרשט, אמסטרדם, פראג, מדריד, מילאנו, ורשה וסופיה. בישראייר הודיעו כי השבוע יטוסו לאתונה, לרנקה, ורנה, טביליסי, רומא, לונדון, בודפשט ובטומי, ובארקיע הוסיפו טיסות למילאנו, לרנקה, אתונה ווינה והודיעו כי כבר ב-1 ביולי יחזרו לפעילות מלאה.

רגב תבקש לפצות חברות

שאלה נוספת שעולה בעקבות הפסקת האש נוגעת לפיצויים. חברות התעופה הישראליות לא זכאיות לפיצוי בגין אירועי מבצע עם כלביא. עם זאת, שרת התחבורה מירי רגב הצהירה שתפנה לאוצר בבקשה פיצוי כזה במידת הצורך.
בחברות טוענים, כי היקף ההוצאות שלהם היה לא צפוי וחסר תקדים. "אם לא ניזהר, חברות תעופה יתחילו לפשוט פה רגל", אומר בכיר באחת החברות הקטנות, "אנשים לא מבינים כמה זה עולה להחזיק צי מטוסים בחו"ל, להחזיק צוותים בחו"ל, לבטל מאות טיסות, להחזיר מטוסים ריקים ולשלם מסי נמל שאף אחד לא צפה. זה אירוע בסדר גודל היסטורי, וזה דורש התגייסות של המדינה. האוצר אמר שכלל את המבצע הזה בתקציב, שיוכיח את זה, מי יפצה את חברות התעופה שהפסידו הון בשיא עונת הקיץ? אנחנו חברות פרטיות, לא עמותה ולא אל על עם מניית זהב של המדינה ורווחים על גב העזרה מהקורונה".
לגבי פיצוי נוסעים שנתקעו בחו"ל, הם אמורים ליהנות ממה שנקרא "חוק טיבי" שמחייב את החברות לפצות את הנוסעים בגין ביטול טיסתם. עם זאת, חברת אל על כבר פנתה לשרה רגב בבקשה לתקן את החוק. לדברי אל על, "המדינה היתה צריכה לקחת בחשבון את הוצאות הנתקעים בחו"ל".

ביקוש גבוה ועלויות גדולות

ובחזרה לנוסעים הישראלים שמחכים לצאת מישראל. "ההנחה היא שהנוסע הישראלי שנתקע ביפן או בארצות הברית יעדיף הקיץ לטוס למקומות קרובים יותר, כמו קפריסין או אתונה. גם מונטנגרו ואלבניה יהיו על המפה. החברות צריכות לבנות מחדש את לוח הטיסות לפי ההעדפות האלו וגם ייווצר וואקום של חברות התעופה הזרות. ניסיון עבר מלמד אותנו שהחברות מהאמירויות, כמו פליי דובאי, הן הראשונות לחזור, הן ממש מתבססות על הקהל הישראלי. לחברות הגדולות כמו לופטהנזה ודלתא ייקח יותר זמן, כי המטוסים שטסו בקווים של ישראל כבר נותבו למקומות אחרים. האחרונות שיחזרו יהיו הלואו קוסט, כי להן הכי קשה להתאים את עצמן לקצב השינויים בארץ. אלו חברות שמשריינות מטוס שנה מראש. הן לא עושות שינוי מהיום למחר, כמו החברות הישראליות".
יהיה מחסור בטיסות בקיץ?
"ממש לא. להפך, החברות הישראליות הפכו למומחיות בהסתגלות ותמרון בלוח הטיסות, והמצב הנוכחי מוכיח את זה. הן רק יצטרכו מערך שיקולים חדש, אבל אני צופה שמרגע ההכרזה על שמים פתוחים באופן מלא, הן יחזרו לשגרה בתוך שבועיים גג".