"המדינה אחראית": אל על מבקשת לתקן את חוק טיבי לפיצוי נוסעים שטיסתם בוטלה
החברה פנתה למשרד התחבורה בבקשה, כשלטענתה המדינה היא זו שהייתה צריכה לקחת בחשבון פיצוי עבור 150 אלף הישראלים שנתקעו בחו"ל ואת ההוצאות שלהם בגלל המלחמה, ולא חברות התעופה, שכלל לא ידעו על המבצע. "החוק לא צפה את הנסיבות החריגות של מבצע 'עם כלביא'"
אל על מבקשת לתקן את חוק טיבי שקובע פיצוי עבור ביטולי טיסות. לפי החברה: "החוק לא צפה את הנסיבות החריגות של מבצע 'עם כלביא' - המדינה הייתה צריכה לקחת בחשבון את הוצאות הנתקעים בחו"ל".
על פי החוק, חברות התעופה הישראליות לא זכאיות לפיצוי בגין אירועי מבצע "עם כלביא", עם זאת שרת התחבורה, מירי רגב, כבר הצהירה שתפנה לאוצר בבקשה לבחון כיצד לפצות אותן במידת הצורך. אבל לא נראה שיש צורך לחכות לאוצר, על הפרק כבר עומד פיצוי מפנק מאוד בדמות צפי לתיקון חוק טיבי שקובע את הפיצוי לנוסע שטיסתו בוטלה או שונתה.
אל על פנתה למשרד התחבורה בעניין שינוי חוק שירותי התעופה על רקע מבצע "עם כלביא". במכתבה ציינה כי למרות שחוק טיבי עבר תיקון בפברואר 2025, שנועד להתאימו לשעת חירום, הוא לא צפה את הנסיבות החריגות של מבצע "עם כלביא" ועל כן יש לתקנו פעם נוספת ולהתאימו למצב הנוכחי. לטענת החברה, המדינה היא זו שהיתה צריכה לקחת בחשבון פיצוי עבור 150 אלף הישראלים שנתקעו בחו"ל ולא חברות התעופה שכלל לא ידעו על המבצע "מטבע הדברים, בזמן שהותם בחו"ל כתוצאה מביטול הטיסות, נגרמות לנוסעים הוצאות ניכרות. חזקה על משרד התחבורה ועל ממשלת ישראל, כי במסגרת התחזיות לתרחישים האפשריים כתוצאה ממתקפה על איראן, נלקח בחשבון גם נושא התעופה בכלל, ובפרט מתן הסיוע הנדרש לנוסעים שיתקעו בחו"ל למשך תקופה ממושכת עקב סגירת המרחב האווירי של מדינת ישראל וביטול הטיסות".
במכתבה אל על מתייחסת לטיסות החל מ-13 ביוני 2025, ומבקשת כי חברות התעופה יהיו פטורות מתשלום פיצוי הקבוע בחוק כתוצאה מביטולי הטיסות, פטור לחברות מפיצוי עבור לינה, מזון הוצאות אחרות שנגרמו לנתקעים בחו"ל ושטיסות החילוץ יחשבו כטיסות חלופיות, לא משנה מהיכן טס הנוסע. עוד מבקשת החברה, כי משרד התחבורה יבהיר באופן פומבי כי בכוונת הממשלה לתקן את החוק, על מנת לעצור את עומס הפניות שהחברה מקבלת מאזרחים שנתקעו בחו"ל ודורשים פיצוי.
מחשש כי התיקון יקח זמן רב, כמו התיקון האחרון שנדרש על רקע אירועי 7 באוקטובר ונערך רק לפני ארבעה חודשים, החברה מבקשת כי שרת התחבורה, מירי רגב, תשתמש בסמכותה ותבצע את ההתאמות בעצמה.