סגור

לראשונה זה 10 ימים: אזעקה בשדרות, אין נפגעים; צה"ל מגייס עוד מילואים להגנה האווירית

הירי לשדרות: 2 רקטות שוגרו לעיר, אחת יורטה - השנייה נפלה בשטח פתוח; גיוס המילואים מבוצע בצל האיומים מאיראן בעקבות חיסול בכיר כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים; טיל נ"ט שוגר לעבר מטולה, לא היו נפגעים; ארה"ב רומזת: לא נתמוך בחברות מלאה של הפלסטינים באו"ם


23:10 - הירי לשדרות: 2 רקטות שוגרו לעיר, אחת יורטה - השנייה נפלה בשטח פתוח. שתי רקטות שוגרו בירי האחרון לעבר שדרות, אחת יורטה והשנייה נפלה בשטח פתוח מחוץ לעיר. לא ידוע על נפגעים או על נזק לרכוש. (מתן צורי)
23:05 - טיל נ"ט פגע בבית במטולה, אין נפגעים. פעילי חיזבאללה שיגרו טיל נ"ט לעבר מטולה שבאצבע הגליל, שפגע בבית בשכונה הצפונית במושבה. אין נפגעים. צה"ל תוקף את מקורות הירי. (יאיר קראוס, יואב זיתון)
23:00 - לראשונה זה 10 ימים: אזעקה הופעלה בשדרות. התרעות צבע אדום הופעלו בשדרות, איבים וניר עם שבעוטף עזה, לראשונה זה עשרה ימים. (ynet)
23:00 - טיל נ"ט פגע בבית במטולה, אין נפגעים. פעילי חיזבאללה שיגרו טיל נ"ט לעבר מטולה שבאצבע הגליל, שפגע בבית בשכונה הצפונית במושבה. לא היו נפגעים. (יאיר קראוס)
22:10 - ארה"ב רומזת: לא נתמוך בחברות מלאה של הפלסטינים באו"ם. דובר מחלקת המדינה האמריקנית מתיו מילר רמז בתדרוך לעיתונאים שארה"ב תטיל וטו על ההצעה במועצת הביטחון, שהפלסטינים הודיעו כי בכוונתם לעלות להצבעה בתחילת אפריל במטרה להפוך לחברה מלאה באו"ם. "תמיד היינו ברורים שלמרות שאנחנו תומכים בהקמת מדינה פלסטינית ועובדים על זה בצורה אינטנסיבית, זה משהו שאנחנו מאמינים שצריך להיעשות במגעים ישירים בין הצדדים ולא באו"ם, ולכך אנחנו דוחפים עכשיו", אמר. (דניאל אדלסון, ניו יורק)
20:55 - ארה"ב: "צעדי ישראל בעקבות הרג עובדי הסיוע מבורכים, אז מאוחרים מדי". דובר מחלקת המדינה האמריקנית מתיו מילר אמר בתדרוך לעיתונאים כי ארה"ב רוצה לראות את החקירה הישראלית על הרג עובדי הסיוע מארגון "המטבח המרכזי העולמי" מסתיימת בהקדם האפשרי. "אנחנו רוצים לראות שישראל עושה צעדים כדי למנוע תקריות כאלו. האירוע לא ישפיע על המאמצים שלנו להקים את הרציף הימי בעזה". מילר התייחס גם להנחייה של שר הביטחון יואב גלנט להקים חדר מצב משותף של צה"ל וארגוני הסיוע לתיאום טוב יותר לפעילותם ברצועה, ואמר כי מדובר בצעד "מבורך" אבל שמגיע "מאוחר מדי" וכי בסופו של דבר "הישראלים ישפטו על פי תוצאות, לא כוונות". (דניאל אדלסון, ניו יורק)
20:50 - דובר צה"ל ברקע האיומים מאיראן: הוחלט על עיבוי וגיוס אנשי מילואים למערך ההגנה האווירית. בצל האיומים מאיראן בעקבות חיסול בכיר כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים חסן מהדווי, דובר צה"ל הודיע כי "במסגרת הערכת מצב שנעשתה בצה"ל הוחלט על עיבוי וגיוס אנשי מילואים למערך ההגנה האווירית". (יואב זיתון)
16 צפייה בגלריה
הקברניט נ"מ תותח מלחמת עזה כטב"מ כיפת ברזל
הקברניט נ"מ תותח מלחמת עזה כטב"מ כיפת ברזל
ירי נ"מ לעבור כטב"מ
(צילום: Wikimedia)
20:10 - הרמטכ"ל: "הסכם שחרור החטופים יגיע רק מלחץ חזק יותר, ונלחץ כמה שיהיה צריך". הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, ביקר בחאן יונס וקיים הערכת מצב עם מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, מפקד אוגדה 98, תת-אלוף דן גולדפוס, מפקד עוצבת הקומנדו, אלוף-משנה עומר כהן ומפקדים נוספים. במהלך הביקור קיים שיח עם מפקדי ולוחמי הקומנדו, ואמר להם: "אנחנו לוחצים כדי להעמיק את ההישגים וגם כדי לנסות להביא לתזוזה במשא ומתן, להביא לשחרור חטופים - זו משימה עליונה". לדבריו, העסקה "תגיע רק מלחץ חזק יותר ואנחנו נלחץ חזק יותר, כמה שיהיה צריך". (יואב זיתון)
19:45 - האו"ם השעה את פעילותו ברצועה בשעות הלילה למשך 48 שעות לפחות. האו"ם השעה תנועותיו ופעילותו בשעות הלילה ברצועת עזה למשך 48 שעות לפחות, כדי להעריך את הבעיות הביטחוניות בעקבות הרג צוות עובדי הארגון "המטבח המרכזי העולמי" (WCK). כך הודיע דובר האו"ם סטפן דוז'ריק. (רויטרס)
19:15 - אזעקה בכיסופים. אזעקה המתריעה מפני ירי רקטות וטילים הופעלה בקיבוץ כיסופים שבעוטף עזה. (ynet)
19:10 - בכיר במודיעין הצבאי של חמאס נעצר בשיפא: "הארגון עבד משם - זה מקום בטוח". אחד מהעצורים במבצע שניהל צה"ל בבית החולים שיפא בעיר עזה נעצרו מאות בכירים בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי. בהודעה משותפת לצה"ל ולשב"כ, נמסר כי בין העצורים סגן ראש מחלקת הידיעות במודיעין הצבאי של חמאס, אשרף אברהים סמור. לפי ההודעה, סמור מתאר בחקירתו בשב"כ את הגופים הרבים של חמאס שפעלו מתוך בית החולים החל מהמודיעין הצבאי, גופי הפנים, הביטחון והממשל של ארגון הטרור. "יחידות של המודיעין הצבאי פעלו משיפא. גם משרד הפנים, ועדות החירום והממשלה של חמאס עבדו משם. זה מקום בטוח", אמר לחוקריו. (יואב זיתון)
18:45 - דיווח בלבנון: "תקיפות ארטילריה בדרום המדינה". הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", השייך לחיזבאללה, דיווח על תקיפות ארטילריה בדרום המדינה. (ליאור בן ארי)
17:40 - נסראללה: חלק מתמקדים בקורבנות המלחמה ולא בהישגים. הבאנו את ישראל לסף תהום. מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה מסר נאום לא מתוכנן, ואמר: "האויב לא מקשיב להחלטות מועצת הביטחון ולא להחלטות של מדינות העולם, הוא אינו מודאג מהחוקים הבינלאומיים". הוא כרך פעם נוספת את סיום הלחימה בגבול הצפון של ישראל לזו ברצועת עזה, "ולכל החזיתות המשתתפות". לדבריו, "חלק מתמקדים בכמות הקורבנות ומתעלמים מההישגים של ההתנגדות. מבול אל-אקצא העמיד את ישראל על סף תהום והכחדתה הסופית. עלינו לפעול כדי לצאת מהקרב כמנצחים, יש להביס את האויב וכל מי שמאחוריו". (ליאור בן ארי)
16 צפייה בגלריה
אישה נושאת תמונה של חסן נסראללה
אישה נושאת תמונה של חסן נסראללה
אישה נושאת תמונה של חסן נסראללה
(צילום: AFP)
17:30 - הנייה: ישראל דבקה בתנאיה להפסקת אש, עליה לסיים את הפעולה הצבאית ולסגת. ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה אמר בנאום לרגל יום ירושלים שמציינים בעולם הערבי כי ישראל דבקה בתנאיה להפסקת אש. "עליה לסיים את הפעולה הצבאית ולצאת מעזה". הנייה חזר על עמדת ארגון הטרור, לפיה חמאס מתעקש במשא ומתן על הפסקת אש קבועה ברצועת עזה, חזרת העקורים לבתיהם והשלמת "חילופי השבויים". (עינב חלבי, רויטרס)
17:20 - גלנט: גוברת האפשרות למלחמה בצפון בשל הצורך להחזיר את התושבים לבתיהם. שר הביטחון יואב גלנט כינס תרגיל לבחינת מוכנות העורף האזרחי במחוז חיפה לתרחישי מלחמה. במסגרת התרגיל, נבדק הקשר בין השלטון המקומי, משרדי הממשלה וגופי הביטחון וההצלה. גלנט הדגיש במהלך התרגיל כי גוברת האפשרות שישראל תתמודד עם תרחיש מלחמה לאור הצורך להשיב את תושבי הצפון לבתיהם. "אחד הנושאים שיגיעו לפתחנו בתקופה הקרובה יהיה כיצד אנחנו מתמודדים עם החזרת התושבים לבתיהם. אנחנו מעדיפים את דרך הסדרה והסכמה", טען גלנט, אך הוסיף כי עלינו להיערך לעימות ולקחת בחשבון שהפתרון "יהיה תרחיש של מלחמה". (יואב זיתון)
16 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בפיקוד הצפון
שר הביטחון יואב גלנט בפיקוד הצפון
שר הביטחון יואב גלנט בפיקוד הצפון
(צילום: אלעד מלכה)

17:10 - צה"ל: כלי טיס תקף משגר ממנו נורו רקטות לעבר הר דב, ואת פעילי הטרור שהיו בו. תוך דקות בודדות כלי טיס של חיל האוויר תקף משגר שממנו בוצעו שיגורים לשטח ישראל ואת הפעילים שביצעו את הירי. כך מסר דובר צה"ל שציין כי מטוסי קרב וכלי טיס תקפו תשתיות טרור ועמדות צבאיות של חיזבאללה באזור כפר חמאם שבדרום לבנון. כאמור, אחת מהעמדות הצבאיות שימשה את פעילי הארגון לביצוע שיגורים לאזור הר דב מוקדם יותר היום - זו הותקפה על ידי כלי טיס. עוד נמסר כי אמש הותקפו מבנים צבאיים ותשתית טרור של חיזבאללה באזורים בליידא ועינתא, וכן מוקדם יותר היום כוחות צה"ל ביצעו ירי ארטילרי להסרת איום באזור עייתא א-שעב. (יואב זיתון)
17:00 - צוות הקרב של חטיבה 7 פועל בחאן יונס: חיסלו מחבלים והשמידו תשתיות טרור. לוחמי צוות הקרב של חטיבה 7 נלחמים באזור אל קרארה והעבסנים שבצפון חאן יונס. הכוחות חיסלו מחבלים בירי טנקים, מארבי צלפים והכוונת כלי טיס, ומשמידים תשתיות טרור תת-קרקעיות באזור. בפשיטות על תשתיות טרור, איתרו והחרימו הכוחות אמצעי לחימה, ביניהם אקדחים, נשקים, מחסניות ותחמושת, חוברת להפעלת אמצעי לחימה, פצצות מרגמה, מטענים, ציוד צבאי ומסמכים בעלי ערך מודיעיני רב - וכן איתרו והשמידו משגר רקטות באמצע מטע זיתים אזרחי. הכוחות עצרו בשבוע האחרון מספר חשודים שהתבצרו סמוך אליהם ואלו הועברו להמשך חקירה באגף המודיעין 504 ובשב"כ.
16:00 - אזעקות בגליל המערבי: חשד לחדירת כלי טיס עוין. אזעקות המתריעות על חדירת כלי טיס עוין הופעלו ביישובים גורנות הגליל, גורן, עבדון, חניתה, אילון, יערה, נווה זיו, אדמית, מנות וערב אל עראמשה שבגליל המערבי. זמן קצר לפני כן, הופעלו אזעקות המתריעות על ירי רקטות וטילים באזור, ביישובים חניתה, אילון, יערה, אדמית וערב אל עראמשה.
15:55 - אזעקות בקריית שמונה וביישובים נוספים באצבע הגליל. אזעקות המתריעות מפני ירי רקטות וטילים הופעלו בקריית שמונה ובשורת יישובים באצבע הגליל. זמן קצר לאחר מכן הופעלו אזעקות נוספות המתריעות על חדירת כלי טיס עוין באזור, ביישובים משגב עם, קריית שמונה, בית הלל, כפר יובל, מרגליות, מנרה, מעיין ברוך, כפר גלעדי, מטולה ותל חי.
16 צפייה בגלריה
פגיעה של טיל ב קרית שמונה פגיעת טיל ב בית ב קריית שמונה
פגיעה של טיל ב קרית שמונה פגיעת טיל ב בית ב קריית שמונה
פגיעה של טיל בקריית שמונה לפני מספר ימים
(צילום: אביהו שפירא)

15:30 - האזעקות על חדירת כלי הטיס העוין בגליל העליון - עקב זיהוי שווא.
15:05 - דיווח בלבנון: מטוסי קרב תקפו בדרום המדינה. כתב הערוץ הלבנוני "אל-מנאר", השייך לחיזבאללה, דיווח כי מטוסי קרב ביצעו שתי תקיפות באל-הבאריה ואזור כפר חמאם שבדרום לבנון. (ליאור בן ארי)
14:40 - התרעה על חדירת כלי טיס עוין נשמעה בדפנה, שאר ישוב, שניר, קיבוץ דן, רג'ר והגושרים שבגליל העליון.
13:50 - מהומה במליאה: קרובי חטופים ופעילים מרחו צבעי גואש על זכוכיות היציע - מעל הח"כים. בני משפחות חטופים ופעילי מחאה מחו ב"אקווריום" שביציע מליאת הכנסת, במחאה על יציאת הכנסת לפגרה.

המוחים מרחו צבא גואש צהוב על זכוכית היציע וקראו בין היתר "לא תצאו לפגרה על חשבוננו" ו"לא תהיה פגרה עד החטוף האחרון". (מורן אזולאי וגלעד כהן)

16 צפייה בגלריה
קרובי חטופים מרחו צבעי גואש על זכוכיות היציע ב מליאת הכנסת
קרובי חטופים מרחו צבעי גואש על זכוכיות היציע ב מליאת הכנסת
המחאה במליאה
(צילום :גלעד כהן)

13:30 - שר החוץ של ספרד: "נכיר במדינה פלסטינית ריבונית". שר החוץ של ספרד, חוזה מנואל אלברס, אמר כי "נכיר במדינה פלסטינית ריבונית - ועל כן יהיה לה מקום גם כחברה מלאה באו"ם". דבריו של אלברס מגיעים על רקע בקשת הפלסטינים לקיים החודש דיון במועצת הביטחון בנוגע לבקשתם לקבל חברות מלאה באו"ם.
13:00 - קנדה קוראת לחקירה מקיפה של תקרית הרג עובדי הסיוע ההומניטרי בעזה. שרת החוץ של קנדה, מלאני ג'ולי, קראה ל"חקירה מקיפה" של תקרית הריגתם בשוגג של 7 עובדי הסיוע ההומניטרי מארגון WCK ברצועת עזה, בהם אזרח קנדי. "ישראל צריכה לכבד את החוק הבינלאומי וקנדה תוודא שהיא עושה זאת", אמרה.
12:00 - פושטים על תשתיות טרור, מחסלים מחבלים: כך נראית פעילות לוחמי הצנחנים בחאן יונס. צה"ל עדכן כי לוחמי גדוד 202 של חטיבת הצנחנים ממשיכים להילחם תחת צוות הקרב של חטיבת גבעתי ונמצאים כעת במרחב שכונת אל-אמל שבחאן יונס. בהמשך לפעילות צה"ל בשכונה, הלוחמים סורקים ומכתרים את האזור ופושטים רגלית על תשתיות הטרור בה. במסגרת הפעילות, הלוחמים איתרו אמצעי לחימה ובהם נשקים מסוג קלצ'ניקוב, מחסניות, רימונים, מכשירי קשר ומחשבים של חמאס. (יואב זיתון)

11:35 - 20 מבוקשים נעצרו הלילה ביו"ש, הושמדו 13 מטעני חבלה מוכנים לשימוש. כוחות הביטחון פעלו הלילה למעצר 20 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון. דובר צה"ל עדכן כי בכפר פונדוק איתרו והחרימו הכוחות רובה מסוג "קרלו" והשמידו שלושה מטענים מאולתרים, בכפר קיביא נעצרו חמישה מבוקשים והוחרמו כספי טרור בשווי עשרות אלפי שקלים. במבצע חטיבתי בפרעה, כלי הנדסה חשפו צירים מחשד למטענים שהוטמנו מתחתם, ובמהלך הפעילות מחבלים ירו והשליכו מטענים לעבר הכוחות, שהגיבו בירי. באל בירה נעצרו שני מבוקשים והוחרמו כספי טרור בשווי עשרות אלפי שקלים. בשכם עצרו הכוחות שני מבוקשים והשמידו עשרה מטענים מוכנים לשימוש, ובעיזריה עצרו הכוחות שני מבוקשים ואיתרו והחרימו נשק מסוג "קרלו". המבוקשים שנעצרו ואמצעי הלחימה שהוחרמו הועברו להמשך טיפול כוחות הביטחון, אין נפגעים לכוחותינו. (יואב זיתון)
11:20 - איראן מאיימת: "בקרוב יהיו תקיפות קטלניות יותר נגד ישראל". אחרי התקיפה החריגה שמיוחסת לישראל בדמשק שלשום, במשמרות המהפכה מאיימים כי "בקרוב נהיה עדים לתקיפות קטלניות יותר נגד ישראל. חזית ההתנגדות תעשה את המוטל עליה". (ליאור בן ארי)
11:05 - ר"מ פולין לנתניהו: תגובתך להריגת עובדי הסיוע מעמידה את הסולידריות עם ישראל במבחן. ראש ממשלת פולין, דונלד טאסק, מתח ביקורת על תגובתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לתקרית הריגתם בשוגג של עובדי הסיוע ההומניטרי של ארגון WCK ברצועת עזה, ומסר כי "רוב מוחלט בפולין הפגין סולידריות מלאה עם ישראל אחרי מתקפת החמאס. אתה העמדת את הסולידריות הזו במבחן קשה. המתקפה נגד עובדי הסיוע ותגובתך עוררה כעס מוצדק". נתניהו אמר אתמול כי מדובר ב"פגיעה לא מכוונת של כוחותינו באנשים חפים מפשע ברצועת עזה", והוסיף: "זה קורה במלחמה, אנחנו בודקים את זה עד תום, עומדים בקשר עם הממשלות, ונעשה הכול כדי שהדבר הזה לא יישנה שוב". (רויטרס)

16 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע WCK ב רצועת עזה נפגע בידי צה"ל 2.4.24
רכב של ארגון הסיוע WCK ב רצועת עזה נפגע בידי צה"ל 2.4.24
רכב של ארגון הסיוע WCK שנפגע מאש צה"ל
( צילום: REUTERS/ Ahmed Zakot)

10:49 - סמוטריץ' חתם: מעסיקים יקבלו החזר הוצאות בשווי 20% משכר המילואימניקים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' העביר לאישור ועדת העבודה והרווחה את ההחלטה לפצות מעסיקים על הוצאות שכר של עובדים במילואים. הוועדה צפויה להתכנס בהמשך החודש לאישור ההחלטה.
כיום, תקנות ביטוח לאומי קובעות שהמדינה תשלם למעסיקים את שכר הברוטו שהם משלמים לחיילים במילואים, אך המעסיקים לא מקבלים כל תשלום על ההפרשות לפנסיה והוצאות סוציאליות נוספות, שעשויות לעמוד על אלפי שקלים לעובד בחודש. כעת, לפי החלטת האוצר, המדינה תשלם למעסיקים 20% משכר הברוטו של העובד - העלות הממוצעת המוערכת. כלומר, גם עסקים ששילמו שיעור גבוה יותר משכר העובד ועסקים ששילמו שיעור נמוך יותר מהשכר לעובד, יקבלו מהמדינה פיצוי אחיד. הפיצוי יינתן באופן רטרואקטיבי מ-7 באוקטובר 2023 עד סוף 2024. כלומר, מדובר בפיתרון שנותן מענה נקודתי לעסקים לתקופת המלחמה, אך החל מ-2025 מעסיקים ייאלצו להמשיך לספוג את הפרשות השכר הסוציאליות של עובדיהם. השכר שבגינו יחושב סכום הפיצוי ייחושב על בסיס שלושת חודשי העבודה שקדמו לחודש שבו החל החייל בשירותים המילואים.
ההחלטה, שעלותה מוערכת בכ-2.5 מיליארד שקל, היא אחד הסעיפים המרכזיים בתוכנית רחבה יותר להטבות לחיילי מילואים, בני משפחותיהם ומעסיקים, שעלותה הכוללת מוערכת ב-9 מיליארד שקל. היא התקבלה כחלק מהסכם מול נשיאות המגזר העסקי, שמנגד התחייבה לממן ימי היעדרות של בני ובנות זוג של חיילי מילואים וכן להרחיב את תקנות ההגנה מפיטורים. (שקד גרין)
16 צפייה בגלריה
חיילים צה"ל מילואים ב גבול עזה 9.1.24 מלחמת עזה
חיילים צה"ל מילואים ב גבול עזה 9.1.24 מלחמת עזה
חיילי מילואים בגבול עזה
(צילום: Menahem Kahana / AFP)
10:45 - צה"ל מבהיר: עובדי יוניפ"יל נפגעו ממטען של חיזבאללה - לא מתקיפה שלנו. דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי הבהיר כי בניגוד לטענות בלבנון, "על פי המידע שיש ברשות צה"ל, הפיצוץ אשר התרחש ב-30 במרץ ברמיש ובו נפצעו כמה עובדי יוניפי"ל, נגרם לאחר שהסיור שלהם עלה על מטען אשר הונח בעבר על ידי חיזבאללה במרחב". (יואב זיתון)
10:03 - אזעקות בגליל המערבי. אזעקות הופעלו באלקוש, חורפיש, מתת, נטועה ופסוטה שבגליל המערבי.
09:19 - עמית סוסנה בעדות מצולמת ראשונה: "ידעתי שהמחבל זומם משהו, שדבר רע עומד לקרות". החטופה עמית סוסנה, שהעידה בריאיון נרחב ב"ניו יורק טיימס" על התקיפה המינית שחוותה בעודה בשבי חמאס בעזה, בעדות מצולמת ראשונה - מתארת את מה שעבר עליה. "הייתי כבולה בשלשלאות שלושה שבועות בעזה, החזיקו אותי בחדר ממש חשוך - בלי יכולת לזוז. כל פעם שהייתי צריכה ללכת לשירותים הייתי צריכה לבקש רשות", תיארה סוסנה בסרט התיעודי "זעקות ואז שתיקה" בהפקת קסטינה תקשורת, שייצא בסוף החודש.
היא סיפרה על המחבל ששמר עליה. "השם שלו היה מוחמד. הוא היה יושב על המיטה מולי, במכנסיים קצרים, הוא שכב ואני זוכרת שלא יכולתי להסתכל עליו. הפניתי את המבט, התכסיתי בשמיכה כדי שלא אצטרך להסתכל עליו. זה גרם לי להרגיש ממש לא בנוח. הוא גם שאל שוב ושוב אם אני אוהבת סקס, אם אני אוהבת סקס עם החבר שלי. בכל פעם פשוט צחקקתי ואמרתי: בחייך, תפסיק. ניסיתי לשנות נושא. ידעתי שהוא זומם משהו. ידעתי שמשהו רע עומד לקרות".
היא הוסיפה: "יום אחד מוחמד בא ונתן לי תחבושות היגייניות. הוא אמר 'דם דם'. אחרי שתקבלי מחזור תתקלחי ותכבסי את הבגדים שלך. והוא חזר על זה כמה פעמים. ואז קיבלתי מחזור. הוא נמשך רק יום אחד, אבל גרמתי לו להאמין שהמחזור נמשך עד שלא יכולתי לשקר יותר. הוא שחרר אותי ולקח אותי למטבח, הראה לי סיר. אני זוכרת שחשבתי: איך אוכל להימנע מזה? אין לי מה לעשות".
09:08 - מחסלים מחבלים, משמידים מנהרות: נמשכת הפעולה במערב חאן יונס. צה"ל עדכן כי אוגדה 98 ממשיכה בלחימה בשכונות אל-אמל והעבסנים בחאן יונס. לוחמי צוות הקרב של חטיבה 7 איתרו אמצעי לחימה רבים בחאן יונס, ובמסגרת הפעילות כלי טיס של חיל האוויר וכוחות הנדסה תקפו והשמידו תשתיות טרור ומחסני אמצעי לחימה במרחב. כחלק מפעילות צוות הקרב של עוצבת הקומנדו במרחב אל-אמל, הלוחמים חיסלו ועצרו כמה מחבלים, ובנוסף כלי טיס תקף וחיסל מחבל במרחב. במהלך פשיטה על תשתיות טרור בשכונה, הלוחמים איתרו אמצעי לחימה רבים, בהם כלי נשק, מטענים ורימונים.
עוד נמסר כי לוחמי צוות הקרב של חטיבת גבעתי חיסלו חוליית מחבלים בשכונת אל-אמל בהיתקלות פנים אל פנים, באמצעות ירי מטווח קצר וירי טנקים. עוד נמסר כי ביממה האחרונה מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו כמה מבנים ממולכדים ומנהרות לחימה התקפיות. בנוסף, כלי טיס תקפו עשרות תשתיות טרור, בהן מחסני אמל״ח, עמדות שיגור ומבנים צבאיים. (יואב זיתון)
16 צפייה בגלריה
לוחם צה"ל ב חאן יונס 3.4.24 מלחמת עזה
לוחם צה"ל ב חאן יונס 3.4.24 מלחמת עזה
לוחם צה"ל בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
08:55 - אזעקות בגליל המערבי. אזעקות הופעלו בזרעית, נטועה, שומרה, אבן מנחם, שתולה ופסוטה שבגליל המערבי. בתוך, כך, ברשת "אל-מנאר" של חיזבאללה דווח על על תקיפות ארטילריה וזרחן בראמיה ובעיתא א-שעב שבדרום לבנון.
08:54 - משפחת הדורס מכוכב יאיר: "פיגוע? דיווחנו שהוא עלול לפגוע באחרים". המשטרה: "השיחה התקבלה לאחר האירוע״. במשפחתו של המחבל והב שביטה, תושב טירה שביצע את פיגוע הדריסה הלילה ליד כוכב יאיר שבו נפצעו ארבעה שוטרים, דחו את גרסת המשטרה לפיה מדובר בפיגוע - וטוענים שדיווחו כי הוא עלול לפגוע באחרים. "הוא היה בחור שקט ומופנם, שלאחרונה אובחן עם לקות נפשית וקיבל טיפול ביתי", אמרו במשפחה.
במשפחה ציינו כי הוא יצא מהבית כשהוא עצבני - ובצורה שהדאיגה את בני המשפחה. "דווח למשטרה על כך שהוא עלול לפגוע בשלומו או בשלום אחרים, והמשפחה מסרה לה את פרטיו האישיים ואת פרטי הרכב שנהג בו. אך תוך זמן קצר הודיעה המשטרה שהוא נהרג בידי אנשי ביטחון". במשפחתו של שביטה ציינו: "כל מה שאנחנו מבקשים היום זה את הזכות לקבור את הגופה וניהול חקירה עניינית והוגנת, תוך הדגשת הביקורת שלנו על הקלות אצל אנשי המשטרה בלחיצה על ההדק כשמדובר באזרחים ערבים והדגשת עמדתנו הברורה נגד אלימות בכל צורותיה".
מנגד, במשטרה הבהירו כי "שיחות טלפון מבני המשפחה התקיימו לאחר פיגוע הדריסה, ולכן כל אמירה אחרת היא שגויה ומטעה".
16 צפייה בגלריה
והב שביטה מחבל פיגוע ליד כוכב יאיר
והב שביטה מחבל פיגוע ליד כוכב יאיר
והב שביטה
08:48 - ביוניפי"ל עדיין אוספים ראיות על תקיפת הרכב בלבנון שבו הואשמה ישראל - אלו הממצאים עד כה. העיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, פרסם היום כי הנהגת יוניפי"ל עדיין אוספת ראיות באשר לתקיפת הרכב של כוח האו"ם באזור רמיש ביום שבת. הדיווחים הלא רשמיים עד אתמול בערב דיברו על כך שהסיור הותקף בשטח ולא על ידי כטב"ם, ושאנשי יוניפי"ל חלוקים בדעתם לגבי סיבת הפיצוץ, ואם הוא קשור לישראל או שמדובר בפיצוץ מקומי.
לפי הפרסום של "אל-אחבאר" הבוקר, חקירות שטח של צבא לבנון קבעו כי מדובר במטען. בדיווח נכתב כי ארבעה קצינים של הארגון מאוסטרליה, שווייץ, צ'ילה ונורבגיה, יחד עם מתרגם לבנוני, נסעו עד שהגיעו לנקודה B37 בגבול, 300 מטר משטח ישראל. גורם ששמע את עדותם אמר לעיתון כי הם החליטו לצאת מהרכב, דקות לפני הפיצוץ, וכי "כטב"ם ישראלי טס בגובה נמוך מעל נתיב הסיור". לפי אותו גורם, הם המשיכו את הסיור ברגל ואז אירע הפיצוץ. השווייצרי, האוסטרי והלבנוני מאמינים שהכטב"ם הוא זה שתקף אותם.
באותו יום יצא סיור של לבנון ליוניפי"ל למקום הפיצוץ, ובדיקה ראשונית הצביעה על כך שמדובר בטיל של כטב"ם, אך יום לאחר מכן הצבא הלבנוני טען כי מדובר בפיצוץ אחר. ב"אל אחבאר״ נכתב כי הצבא שכר מומחים שהראו כי הפיצוץ אירע מתחת לקרקע. עדיין קיימים חילוקי דעות בין הגורמים השונים באשר לסיבת פיצוץ, באזור שבו יש שאריות מהלחימה, כולל מוקשים. בתגובה לפניית "אל-אחבאר", מסרה הנהגת יוניפי"ל כי "לא נראה שהפיצוץ התרחש כתוצאה מירי ישיר או עקיף". (ליאור בן ארי)
16 צפייה בגלריה
כוח יוניפי"ל ב דרום לבנון 27.10.22
כוח יוניפי"ל ב דרום לבנון 27.10.22
כוח יוניפי"ל בדרום לבנון (ארכיון)
(צילום: MAHMOUD ZAYYAT / AFP)
08:39 - ראש השב"כ בהתייחסות חריגה להפגנה בירושלים: "מגמה מדאיגה שעלולה להוביל למחוזות מסוכנים". ראש השב"כ רונן בר התייחס באופן חריג להפגנות נגד הממשלה אתמול בירושלים, ומסר כי "השיח האלים ברשת וחלק מן המראות שראינו הלילה בירושלים חורגים מכללי המחאה המקובלים, פוגעים ביכולת לשמור על הסדר הציבורי, עשויים להוביל לחיכוך אלים עם גורמי האבטחה, להפריע להם למילוי תפקידם ואף לפגיעה באישים מאובטחים". לדבריו, "ישנו קו ברור בין מחאה לגיטימית למחאה אלימה ובלתי חוקית. זוהי מגמה מדאיגה שעלולה להוביל למחוזות מסוכנים שאסור להגיע אליהם".
16 צפייה בגלריה
רונן בר ראש השב"כ
רונן בר ראש השב"כ
רונן בר
(צילום: יאיר שגיא)
ראש השב"כ אמר את הדברים בתום הערכת מצב שקיים אמש בעקבות האירועים. בר אף הגיע הלילה לבית ראש הממשלה בירושלים לאחר המחאות באזור, שבמהלכן מפגינים הגיעו לרחוב עזה בו נמצא משכנו, ופרצו את המחסום האחרון לפני ביתו. (יואב זיתון)
16 צפייה בגלריה
מהומות ב הפגנה ב ירושלים 2.4.24
מהומות ב הפגנה ב ירושלים 2.4.24
מהומות בהפגנה בירושלים, אמש
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
07:04 - שיפור במצבו של הפצוע קשה בפיגוע הדריסה. בית החולים בילינסון עדכן כי מצבו של הפצוע קשה בפיגוע הדריסה ליד כוכב יאיר מוגדר כעת כבינוני, לאחר סדרת בדיקות. שלושת השוטרים הנוספים שנפצעו בפיגוע, שאחד מהם באורח בינוני ושניים קל, פונו לבית החולים מאיר בכפר סבא. (רענן בן צור)
05:20 - צבע אדום בעוטף עזה. אזעקת צבע אדום המתריעה מפני ירי טילים ורקטות הופעלה בקיבוץ כיסופים שבעוטף עזה.
05:00 - המחבל מהפיגוע ליד כוכב יאיר: תושב טירה והב שביטה. המחבל שביצע את פיגוע הדריסה סמוך לכוכב יאיר, שבו נפצעו ארבעה שוטרים בהם אחד באורח קשה, הוא והב שביטה, בן 26 מטירה. לפי החשד, שביטה דרס את השוטרים ונמלט לכיוון מחסום אליהו, שם ניסה לדקור מאבטחים - וחוסל.
16 צפייה בגלריה
ניידת משטרה ב פיגוע דריסה בצומת כוכב יאיר 3.4.24
ניידת משטרה ב פיגוע דריסה בצומת כוכב יאיר 3.4.24
זירת הפיגוע
(צילום: שאול גולן)
03:24 - ביידן "זועם" על מות עובדי הסיוע: "ישראל לא הגנה עליהם מספיק". נשיא ארה"ב גו ביידן אמר כי הוא "זועם" בעקבות מותם של שבעה מעובדי "המטבח המרכזי העולמי" (WCK) מאש צה"ל אתמול בלילה ברצועת עזה. לדבריו, "זה לא אירוע חד פעמי. זו הסיבה העיקרית לכך שחלוקת הסיוע ההומניטרי בעזה הייתה כה קשה - מכיוון שישראל לא עשתה מספיק כדי להגן על עובדי הסיוע המנסים לספק עזרה נחוצה נואשות לאזרחים". הוא הבהיר: "תקריות כמו של אתמול פשוט לא אמורות לקרות". (ציפי שמילוביץ, ניו יורק)
16 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן 11.10.23
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן 11.10.23
ביידן
(צילום: EPA/Samuel Corum / POOL)
03:11 - המחבל ליד כוכב יאיר - תושב טירה בן 26; נשלל חשד למחבל נוסף. מפקד מחוז מרכז ניצב אבי ביטון קיים הערכת מצב מיוחדת בזירת הפיגוע סמוך לכוכב יאיר. מבדיקה ראשונית, נשלל חשד למחבל נוסף או שותף לאירוע. המחבל, תושב טירה בן 26, דרס ארבעה שוטרים ונמלט לכיוון מחסום אליהו הסמוך לאלפי מנשה, שם ניסה לדקור מאבטחים וחוסל. (רענן בן צור)
02:27 - הפיגוע בכוכב יאיר: נקבע מותו של המחבל, סריקות אחר מחבל נוסף. נקבע מותו של המחבל בפיגוע הדריסה ליד כוכב יאיר. לפי החשד, הוא דרס ארבעה שוטרים באזור וניסה לדקור מאבטחים במחסום 109, שם חוסל. במקביל, מתקיימות סריקות אחר מחבל נוסף. (רענן בן צור)
16 צפייה בגלריה
ניידת משטרה זירת פיגוע ליד כוכב יאיר 3.4.24
ניידת משטרה זירת פיגוע ליד כוכב יאיר 3.4.24
זירת הפיגוע
(צילום: שאול גולן)
02:17 - האזעקה בערבה: פיצוץ נשמע ליד בסיס עובדה, לא בוצע יירוט. בהמשך להתרעה על חשש לחדירת כלי טיס עוין בערבה, פיצוץ נשמע באזור בסיס עובדה, וסריקות מתקיימות באזור לאיתור מקור הפיצוץ. לא בוצע יירוט, ודובר צה"ל עדכן מוקדם יותר כי "האירוע הסתיים". (יואב זיתון)
02:12 - הפיגוע בכוכב יאיר: החשוד ניסה לדקור מאבטחים במחסום, נפתחה חקירה. המשטרה עדכנה כי פתחה בחקירת החשד לפיגוע סמוך לכוכב יאיר, שבו נדרסו ארבעה שוטרים. עוד נמסר כי החשוד ניסה לדקור מאבטחים במחסום 109 ונוטרל. (רענן בן צור)
01:57 - חשד לפיגוע: מחבל חמוש בסכין הגיע למחסום ליד אלפי מנשה - ונוטרל. חשוד חמוש בסכין נורה על ידי מאבטחים במעבר 109 ליד אלפי מנשה, לאחר שככל הנראה דרס ארבעה שוטרים בכוכב יאיר ונמלט מהמקום. אחד מהשוטרים נפצע באורח קשה, שוטר נוסף נפצע באורח בינוני ושניים באורח קל. (רענן בן צור)
01:48 - ראשוני: ארבעה שוטרים נדרסו סמוך לכוכב יאיר, אחד מהם במצב קשה. ארבעה שוטרים נפצעו, בהם אחד באורח קשה, מפגיעת רכב סמוך לכוכב יאיר. צוותי מד"א פינו את השוטר שנפצע באורח קשה לבית החולים בילינסון בפתח תקווה, ושוטר נוסף שנפצע באורח בינוני לבית החולים מאיר בכפר סבא. שני שוטרים נוספים נפצעו באורח קל ומקבלים טיפול רפואי במקום. (רענן בן צור)
01:40 - פיקוד העורף על החשש לחדירת כלי טיס בערבה: "האירוע הסתיים". פיקוד העורף עדכן, בעקבות ההתרעות שהופעלו באזור רמון שבערבה על חשש לחדירת כלי טיס, כי "האירוע הסתיים". לא נמסר אם כלי טיס כלשהו יורט. (יואב זיתון)
01:34 - הרמטכ"ל: "מות עובדי WCK - זיהוי שגוי בתנאים מורכבים, זו טעות חמורה". הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי התייחס למותם של עובדי המטבח המרכזי העולמי (WCK) בתקיפת צה"ל ברצועת עזה אתמול, ואמר כי "האירוע הקשה הוא תוצאה של זיהוי שגוי בתנאים מורכבים - בלילה במהלך מלחמה. זה לא היה צריך לקרות. אנחנו נשלים את התחקיר בימים הקרובים, נלמד מהמסקנות וניישם אותן באופן מיידי". הלוי הוסיף: "אני רוצה לומר בבירור - לא הייתה תקיפה מכוונת כנגד עובדי סיוע של הארגון. התקיפה הזו היא טעות חמורה". (יואב זיתון)
01:02 - חשד לחדירת כלי טיס עוין בערבה. אזעקה המתריעה מפני חדירת כלי טיס עוין הופעלה באזור רמון שבערבה.
00:27 - לאחר ההפגנות ופריצות המחסומים: ראש השב"כ הגיע לבית רה"מ בירושלים. ראש השב"כ רונן בר הגיע לבית ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, לאחר ההפגנות באזור הקוראות לקיום בחירות. מוקדם יותר, מפגינים הגיעו לרחוב עזה בו נמצא משכנו, ופרצו את המחסום האחרון לפני ביתו. במהלך ההפגנות, כתב השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בחשבונו ברשת X: "רק בשבוע שעבר התרעתי בפני ראש השב"כ על הזלזול באבטחת ראש הממשלה ונענתי בביטול. אני דורש מהשב"כ להתעורר באופן מיידי". (לירן תמרי)
16 צפייה בגלריה
מפגינים בירושלים למען הקדמת הבחירות ושחרור ה חטופים הפגנה מחאה מפגינים 2.4.24
מפגינים בירושלים למען הקדמת הבחירות ושחרור ה חטופים הפגנה מחאה מפגינים 2.4.24
מפגינים בירושלים, אמש
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)