סגור
עמית סוסנה נחטפה מכפר עזה ושוחררה עברה התעללות מינית בשבי החמאס
עמית סוסנה (צילום: REUTERS/Alexandre Meneghini)

החטופה עמית סוסנה בעדות לניו יורק טיימס: הותקפתי מינית בשבי חמאס

בעדות קשה לקריאה, סיפרה עמית ששוחררה מהשבי כי הותקפה מינית ע"י אחד משוביה - בחדר ילדים שבו נקשרה לשלשלאות, פחות מ-3 שבועות אחרי שנחטפה מכפר עזה. בריאיון ל"ניו יורק טיימס" העידה שהוחזקה ב-6 מקומות, בהם בתים פרטיים. את ההחלטה לדבר קיבלה נוכח החשש לשלום החטופים שנותרו מאחור

אזהרה: הפרטים בעדות קשים לקריאה.
עמית סוסנה, שנחטפה ב-7 באוקטובר ושוחררה משבי חמאס אחרי 55 ימים ברצועת עזה, העידה בריאיון שהתפרסם הערב (ג') ב"ניו יורק טיימס" כי הותקפה מינית בשבי. "הוא הגיע אליי, דחף את הנשק שלו לכיוון המצח שלי - והכה אותי. הוא גרר אותי לחדר הילדים, חדר מלא בפוסטרים של ילדים - ואז כיוון עליי את הרובה, והכריח אותי לבצע בו מעשה מיני", סיפרה לעיתון האמריקני.
סוסנה, כך מציינים ב"טיימס", היא החטופה הראשונה ששוחררה מהשבי ומדברת בפומבי על האלימות המינית שחוותה. עדותה מגיעה כשברקע החשש הרב שהחטופות שמוחזקות עדיין בשבי נמצאות בסכנה של אלימות מינית, לצד מעשי האונס המזוויעים שביצעו המחבלים במתקפת הטרור הרצחנית של חמאס. גם הדו"ח של שליחת האו"ם פרמילה פאטן, שקבע כי יש ראיות לכך שבוצעו מעשי אונס קשים ביותר בטבח 7 באוקטובר, אישר כי חטופות וחטופים עברו אלימות מינית - והזהיר כי זו עלולה עדיין להימשך.
בעדותה המצמררת מספרת סוסנה - ששוחררה במסגרת העסקה מול חמאס בנובמבר אשתקד - כי כמה ימים אחרי שנחטפה מביתה בכפר עזה אחד משוביה, מחבל שהזדהה בשם מוחמד, החל לשאול אותה על חיי המין שלה. היא סיפרה שהוחזקה אז לבדה בחדר ילדים - חדר שאותו היא זוכרת כמלא בתמונות של הדמות המצוירת "בובספוג" - כשהיא קשורה לשרשראות בקרסול.
לדבריה המחבל ששמר עליה ישן בחדר סמוך, ונהג לעתים קרובות להיכנס לחדר השינה שבו הוחזקה כשהוא לבוש בתחתונים בלבד. לפעמים התיישב לידה על המיטה - ואז הרים את חולצתה ונגע בה. המחבל שאל אותה גם שוב ושוב מתי צפוי המחזור שלה. סוסנה העידה כי כאשר המחזור הסתיים, בסביבות 18 באוקטובר, היא ניסתה למנוע ממנו לתקוף אותה מינית בכך שהעמידה פנים שהדימום נמשך - במשך שבוע שלם.
התקיפה המינית הקשה שתיארה התרחשה לדבריה כמה ימים לאחר מכן, בסביבות 24 באוקטובר: היא סיפרה כי בשעת בוקר מוקדמת המחבל שחרר אותה מהשרשרת שאליה נכבלה. הוא התעקש שתתקלח, אך היא סירבה. הוא הוליך אותה למטבח, הציג לה סיר מים רותחים על הגז - ואחר כך לקח אותה למקלחת, שם נתן לה את המים החמים, כדי שתשפוך אותם על עצמה.
היא שטפה עצמה במשך כמה דקות, ואז שמעה אותו עומד בדלת השירותים וקורא לה: "מהר עמית, מהר". לפי עדותה, "הסתובבתי, וראיתי אותו עומד שם - עם נשק". עמית סיפרה שניסתה לכסות את עצמה במגבת, אך המחבל הכה אותה. "עמית, עמית, תורידי את זה", הוא אמר לה - והיא נאלצה להיענות לדרישתו, כשהנשק בידו.
"הוא הושיב אותי על קצה האמבטיה, סגרתי את הרגליים והתנגדתי. הוא המשיך להכות אותי, שם את הנשק שלו בפרצוף שלי, ואז גרר אותי לחדר השינה", סיפרה. אחרי שתקף אותה מינית, הוא הלך להתקלח - והותיר אותה עירומה, בחושך. כשהמחבל חזר - לדבריה - הוא הראה סימני חרטה. "הוא אמר 'אני רע, אני רע. בבקשה אל תספרי לישראל'".
היא סיפרה כי אחר כך חששה בכל רגע ששוב תותקף מינית. "אי אפשר להסתכל עליו, אבל צריך. הוא זה ששומר עלייך, את איתו - ואת יודעת שבכל רגע זה יכול לקרות שוב. את תלויה בו לחלוטין".
סוסנה בת ה-40, עורכת דין בפירמת "לוצאטו את לוצאטו", כבר העידה בעבר על "טרור פיזי ופסיכולוגי" שעברה במשך כל 55 הימים שבהם הוחזקה בשבי. היא הסבירה ל"טיימס" שכעת החליטה לחשוף את התקיפות המיניות שעברה בשבי - כדי להדגיש את החשש הכבד לשלומם של החטופים שנותרו בעזה, שמספרם מוערך ב-134 (מתוכם רבים כבר אינם בחיים).
ב"טיימס" מדגישים את אמינות העדות של עמית, וכותבים כי הפרטים הקשים שסיפקה בריאיון, שארך שמונה שעות שלמות, תואמים גם את העדויות שלה בפני שתי רופאות וכן עובדת סוציאלית, עמן דיברה ביממה הראשונה אחרי שחרורה ב-30 בנובמבר.
"עמית דיברה מיד, באופן שוטף ומפורט, לא רק על התקיפה המינית אלא גם על חוויות קשות רבות אחרות שעברה", סיפרה ד"ר ג'וליה ברדה, גינקולוגית שמנהלת מרכז טיפול בנפגעות תקיפה מינית בבית החולים "וולפסון" בחולון. לפי ה"טיימס", סוסנה העניקה גם עדות בפני הצוות של שליחת האו"ם פרמילה פאטן, שפרסמה כאמור את הדו"ח על מעשי האלימות המינית של המחבלים.

החטיפה מהממ"ד, והמאבק עם שבעה חוטפים

עמית נחטפה ב-7 באוקטובר מביתה בכפר עזה, אחרי שהתחבאה בארון בחדר השינה שלה, ששימש כממ"ד. לפני כן היא עוד הספיקה לכתוב למשפחתה שהמחבלים "בחוץ", ושהיא שומעת יריות. דירתה הקטנה של סוסנה נשרפה כליל, והממ"ד הפך לכוך מפויח. בעת חטיפתה, סוסנה תועדה נאבקת באומץ בשבעה חוטפים ואף מפילה על הקרקע את אחד מהם שניסה להרימה על כתפו. בינואר השנה סיפרה כי הוכתה קשות על ידי חוטפיה - וכי חלפה שעה עד שחצו את הגבול לרצועה.
בריאיון קודם, לסוכנות הידיעות רויטרס, סיפרה סוסנה שבמהלך השבי היא הועברה ממקום אחד למקום אחר תחת שמירה כבדה של חמושי חמאס, וכי הוחזקה בין היתר במנהרה 40 מטר מתחת לפני הקרקע, שהיה קשה לנשום בתוכה. לדבריה, היא הרגישה כאילו נקברה בחיים. בריאיון כעת ל"ניו יורק טיימס", סוסנה סיפרה שהוחזקה בשישה מקומות במהלך השבי - כולל בבתים פרטיים, משרד ומנהרה תת-קרקעית. המחבלים, לפי עדותה, גם הכו אותה.
"הוחזקנו בתנאים לא אנושיים. כשאתה בשבי חמאס, הכול מרגיש כל כך שביר. אתה כל הזמן על הקצה. דברים יכולים להידרדר דרסטית בכל שנייה. אוסרים עליך לדבר, אוסרים עליך לבכות, אפילו אוסרים עליך לנחם חטופים אחרים כשהמצב קשה", סיפרה בריאיון לרויטרס, "לא הייתה לי שליטה בגוף או בנשמה שלי, זה היה מפחיד". סוסנה הביעה באותו ריאיון, שנערך לפני כמעט חודשיים, חשש כבד לשלום החטופים שנותרו מאחור: "אני מקווה שהחטופים שעדיין שם מצליחים לשמור על האמונה ולהישאר חזקים, אבל גם הנשמות הקשוחות ביותר לא יכולות להחזיק מעמד כל כך הרבה זמן".