המדינה צפויה להשתתף באופן חלקי בפיצוי הנוסעים שנתקעו בחו"ל
נציגי משרד התחבורה הסבירו בדיון בוועדת הכלכלה כי השרה רגב מסרבת לחתום על צו שיצמצם את הפיצוי המגיע לנוסעים שנתקעו בחו"ל לפני שהאוצר יבהיר איך ימומן הפיצוי. יו"ר הוועדה ביטן ביקש מהאוצר להגיש תוך 10 ימים מתווה לפיצוי, ומסתמן כי הנטל לא ייפול רק על חברות התעופה שטוענות לפגיעה של עשרות מיליוני שקלים: "אנחנו לא יכולות להיות הקורבן פה"
בדיון שנערך היום (א') בוועדת הכלכלה, דרשו חברות התעופה שהמדינה תיקח על עצמה את הפיצוי לנוסעים שנתקעו בחו"ל בימי מבצע "עם כלביא". עם זאת, מסתמן כי המדינה תממן את הפיצויים באופן חלקי.
נציגי משרד הכלכלה והתחבורה הסכימו כי יש למצוא מתווה בו לא כל נטל האחריות ייפול על החברות, וגם באוצר הצהירו כי הם מקדמים מתווה לפיצוי.
בשבוע שעבר, משרד התחבורה ומשרד הכלכלה פנו לחברות התעופה בבקשה לקבל מידע ונתונים על מנת להעריך את הנזק הכלכלי שנגרם להן בשל מבצע עם כלביא, ואת סך הפיצוי הכספי שלקוחותיהם ידרשו. בדיון שנערך בוועדת הכלכלה בראשות חבר הכנסת דוד ביטן, טענו החברות כי המדינה חייבת להצהיר על חלקה כדי לעצור את מבול הפניות והתביעות שמופנות כלפיהם.
על פי תיקון בחוק טיבי לתעופה, לשרת התחבורה, מירי רגב, הסמכות לחתום על צו שיצמצם את הפיצוי לנוסעים שנתקעו בחו"ל ל-2 לילות בלבד, וכן טיסת חזרה, אך נציגי המשרד הסבירו שהשרה מסרבת לחתום על הצו לפני שיתקבל הסדר ושמשרד האוצר ינקוט עמדה ויבהיר מהיכן יגיעו מקורות המימון לפיצוי. זאת כיוון שמשרד התחבורה ומשרד הכלכלה מבקשים כי המדינה תיקח על עצמה חלק מהפיצוי, זאת בין היתר לבקשת חברות התעופה.
סמנכ"ל המסחר של אל על, שלומי זפרני, תיאר את נקודת המבט של חברת התעופה העשירה ביותר בישראל: "פינינו 44 מטוסים לשדות תעופה שלא רצו בנו, אבל אם לא היינו עושים את זה למדינת ישראל לא היו מטוסים אזרחיים. 700 אנשי צוות המתינו בחו"ל, 70 אלף לקוחות שלנו נתקעו רחוב מהבית ועוד 30 אלף נתקעו בישראל. לוקח לנו שבוע שלם לכסות עלויות של יום אחד של טיסות מבוטלות, כרגע הנזק שלנו עומד על 50 מיליון דולר הפסד ישיר, ואחרי כל זה אין שום שיח על חבורת התעופה, השיח על הפיצוי לא רציונאלי בתוך הסיטואציה שנכפתה עלינו".
מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, הקשה להסתיר את הכעס שחש מול התביעות עימן מתמודדות החברות: "אני רואה כאן את סוללות עורכי הדין, הם כבר מוכנים, הגישו בקשות לתביעות ייצוגיות. כיוון שמתנהלים פה בעצלתיים אנחנו נתבעים, תובעים אותי אישית, אנחנו לא יכולים להיות הקורבן בתרחיש הזה. כולם כאן רק רוצים שאנחנו נשלם אבל אנחנו לא יכולים. מה זה 3 טיסות מול 62 טיסות ביום? גם אחרי שחזרנו לטוס אנשים חוששים, אנחנו מרוויחים 12 אלף דולר פחות על כל מטוס. אתם מבינים איזה נזק כלכלי נגרם? עשרות מיליונים שנזרקו".
גם מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ, התייחס לנזקים הכלכליים שנגרמו לחבורת התעופה: "בדקות הראשונות לפרוץ המלחמה, ארקיע בדומה לשאר החברות הישראליות נדרשה לעצור לחלוטין את פעילותה. מ־100% פעילות באוויר ל־0. זאת, דווקא ברגע השיא של עונת הקיץ בענף התעופה. כך החל ניהול משבר תעופתי מתגלגל, מתמשך וקשה, שבו לא רק שטיסות בוטלו וסדרי עדיפויות השתנו אלא שכ-150 אלף ישראלים גילו כי הם תקועים בחו"ל, באוויר, או בדרכם לנחיתה. בהוראת גורמי הביטחון, פתחנו מיד במבצע לוגיסטי יקר ומורכב, הוצאת כלל צי המטוסים ליעדים סמוכים, על מנת להגן על חיי אדם, לשמור על נכס אסטרטגי של מדינת ישראל, נתב"ג ולמנוע מהאויב תמונות ניצחון בדמות פגיעה באזרחים, מטוס ישראלי, או בתשתית לאומית".
עו"ד שירלי קציר, שותפה וראש מחלקת תעופה, תיירות ומלונאות בפישר (FBC), שייצגה את חברות התעופה הזרות, התייחסה לכך שהמדינה התחייבה בפניהן על שימוש בתיקון החוק בעת משבר, אך לא הכינה אותן למצב בו תישלל מהן האפשרות לקבל החלטות והשמיים יסגרו באופן מלא. לדבריה: "חוק שרותי התעופה קובע פיצוי לימי השגרה, אך המדינה הכריזה על שעת חירום וככזאת, היא צריכה להפעיל את סמכותה, להגביל את הפיצוי וגם להעביר את האחריות מחבורת התעופה. הם יכולים לפצות ישירות את הלקוחות או לשפות את המפעילים, ואנחנו נעביר פיצוי, אבל חייב להימצא פתרון".
נציג רשות התעופה האזרחית (רת"א), ישי דון יחיא, הביע תמיכה בחברות התעופה הישראליות ואמר שכיון שמדובר באירוע חריג, המדינה צריכה להשתתף בפיצוי: "אני לא רוצה להגיד בדיוק בכמה, אבל לא יכול להיות שהכל ייפול על חברות התעופה והאזרחים. חייבים הסכמה של האוצר, וזאת עמדת השרה. השרה לא תחתום על צו עד שלא נגיע להסדר". כשנציג אגף התקציבים באוצר, אלחנן בן דהן, ניסה להסביר כי המשרד עדיין בוחן את הסוגייה, ביטן השיב לו כי יש לאוצר 10 ימים להשיב לטענות והציג מתווה. "תוך 10 ימים תסיימו את זה ותציגו לנו מתווה. ברור שצריך לקחת גם את זה בחשבון בהוצאות המלחמה, אתם לא עושים פה טובה לאף אחד", אמר ביטן.