סגור
יואב קיש ואופיר אקוניס
השרים יואב קיש ואופיר אקוניס. הפשרה ביחסים עם האקדמיה? (צילום: אבי מועלם, אוהד צויגנברג)

השרים קיש ואקוניס: "מתחייבים להשאיר את השיקולים הפוליטיים מחוץ לאקדמיה"

ההצהרה של שרי החינוך והמדע והחדשנות הגיעה בעקבות פגישה עם ראשי האוניברסיטאות והמועצה הלאומית למחקר ולפיתוח ולאחר חודשים של האשמות שקיש מנסה להשתלט על ההשכלה הגבוהה. בכי באקדמיה: נראה כמו רצון לעבוד ביחד"

שר החינוך ויו״ר המלג יואב קיש ושר המדע והחדשנות אופיר אקוניס פרסמו הצהרה משותפת בה הם מתחייבים לשמירה על חופש האקדמיה וחופש הביטוי במוסדות ההשכלה הגבוהה. הצורך בהצהרה מוסבר במחלוקת בחברה הישראלית והיא קובעת: "אנו מחויבים לחופש ביטוי מלא לכל הצדדים. אנו מתחייבים להשאיר את השיקולים הפוליטיים מחוץ לאקדמיה ולא לקשור פוליטיקה ושביתות והפגנות באקדמיה".
בכיר באקדמיה אמר ש"מדובר בהתמתנות. זה נראה כמו רצון כן להוריד להבות ולעבוד יחד לטובת המחקר והפיתוח". עם זאת לא ברור אם הושגו סיכומים לגבי המחלוקת על הרכב המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), שהביאה לקרע החריף בין קיש לראשי האוניברסיטאות.
היום התקיימה פגישה של קיש ואקוניס עם חברי ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה), ראשי המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח (המולמו"פ) ויו״ר הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה (ות״ת) פרופ' יוסי מקורי. ועד ראשי האוניברסיטאות התריע לאחרונה שוב ושוב על חשש לחופש האקדמי של ישראל בשל ההפיכה המשטרית וניסיונותיו של קיש להשתלט על המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג).
ור"ה וחברים במולמו"פ אף התריעו בראשית החודש על שורת "תהליכים הרסניים" של פגיעה במחקר ובפיתוח בישראל. בין התהלכים: ירידה משמעותית בהשקעות במו"פ בארץ, ירידה במענקי המחקר שמהם נהנים מדענים ישראלים, הפסקת תרומות וביטל השתתפות מדענים מובילים מהעולם בכנסים בישראל. לדבריהם חלה החמרה גדולה בשבועות האחרונים והדבר "עלול לסכן את עתיד אומת הסטארט-אפ".
בפגישה הצהירו קיש ואקוניס על "חשיבות השמירה על החופש האקדמי במוסדות השונים, וכן החשיבות שבשמירה על חופש הביטוי לכלל הסטודנטים". השרים הדגישו כי הם סבורים שאין לעשות כל שימוש במוסדות ההשכלה הגבוהה לצרכים פוליטיים ויש לשמור עליהם ממלכתיים וניטרליים. עוד אמרו כי יעשו כל מאמץ להגדלת המשאבים המוקצים לאקדמיה במטרה להמשיך ולפתח את ההשכלה הגבוהה בישראל.
בהצהרה המשותפת נאמר ש"שרי החינוך והמדע והטכנולוגיה של ישראל אחראים לעתידו של המחקר המדעי ולהמשך שגשוגה של ההשכלה הגבוהה ולהיותה של ישראל אומת הסטארט-אפ, מובילה עולמית בחדשנות, יזמות ומחקר אקדמי פורץ דרך". הם מסבירים את הצורך בהצהרה בטענה ש"לנוכח המחלוקות המאפיינות בימים אלה את החברה הישראלית אנו מוצאים לנכון להדגיש את מחויבותנו למספר עקרונות יסוד".
בין העקרונות: "אנו חייבים לשמור על פיתוח ושגשוג של המחקר המדעי בישראל; ישאל תשמור על חברה מודרנית חופשית ושוחרת דעת. ישראל חייבת קהילה אקדמית עם חשבה מדעית ביקורתית וחופש ביטוי; עצמאותם של המוסדות להשכלה גבוהה והחופש האקדמי שלהם הם נשמת אפה של האקדמיה ובסיס לקיומו והתפתחותו של מחקר מדעי חדשני ומתקדם; אנו מחוייבים לחופש ביטוי מלא לכל הצדדים. אנו מתחייבים להשאיר את השיקולים הפוליטיים מחוץ לאקדמיה ולא לקשור פוליטיקה לשביתות והפגנות באקדמיה".
ועד ראשי האוניברסיטאות מסר כי הוא "מברך על ההצהרה המשותפת של שרי החינוך והמדע ומקווה שיפעלו לחיזוק עצמאותה וחוסנה של האקדמיה הישראלית".