סגור

דעה
התייקרות החשמל תפגע פי שניים בשכבות החלשות

הצעתה של רשות החשמל לשנות את מבנה התעריפים, כך שהצרכנים הביתיים יסבסדו את המחיר עבור צרכנים גדולים בתעשייה, מנותקת מהמציאות בייחוד בעת "צונאמי" של התייקרויות במשק

הצעתה של רשות החשמל לשנות את מבנה התעריפים והעלאת מחיר החשמל כך שהצרכנים הביתיים יסבסדו את מחירו עבור צרכנים גדולים בתעשייה, מנותקת מן המציאות בייחוד בעת "צונאמי" של התייקרויות במשק הפוגע בעיקר בשכבות החלשות ו"הבטחה" להעלות בקרוב את מחיר החשמל, על רקע התייקרות מקורות האנרגיה כולל הפחם.
בדברי ההסבר שלה להצדקת ההתייקרות טוענת רשות החשמל כי עד עתה שעות המחירים הנמוכים יותר של החשמל היו במהלך הערב, כשרוב הצרכנים נמצאים בבתים ולא במקומות העבודה. אלא שלדבריה, המעבר מפחם ומזוט לגז טבעי כחול לבן וכניסת ייצור חשמל מאנרגיה סולארית שאי־אפשר לנצל בשעות הערב, גרמו לשיא הצריכה לנוע לשעות מאוחרות יותר מבעבר. "המעבר למשק חשמל שרובו גז ומיעוטו חשמל סולארי, יוצר מצב שבו עלות אספקת חשמל בשעות הערב בחורף ובקיץ גבוהה משמעותית".

1 צפייה בגלריה
שעון חשמל חברת החשמל שעון חשמל דירתי
שעון חשמל חברת החשמל שעון חשמל דירתי
מונה חשמל
(צילום: מאיר פרטוש)

כדי לשקף את מחיר ייצור החשמל בתעריף לצרכן, אומרת הרשות, יש להזיז לשעות הערב את התעריף הגבוה יותר, לזמן שבו שצרכנים ביתיים חוזרים מהעבודה, צורכים יותר חשמל ומחייבים את חברת החשמל לייצר חשמל ממקורות יקרים יותר. העלאת התעריף לצרכנים הביתיים תסבסד למעשה את התעריף לצרכנים גדולים כמו תעשייה. להערכת רשות החשמל, המעבר למבנה התעריפים החדש יעלה את חשבון החשמל שלנו בשיעור ממוצע של 2.5%–3%. ולכך יש להוסיף את ההתייקרות הקרובה בחשמל בגלל התייקרות הפחם, המהווה מחצית ממקורות ייצור החשמל היום. אופס, שכחנו כמעט את ההתייקרות הצפוייה בחשבון החשמל בסך חמשה אחוזים, בעקבות "מס הפחמן" שיוטל על חשמל שמיוצר בגז טבעי.
ואנחנו סברנו - כפי שהמשרד לאיכות הסביבה מצא - שעלות ייצור חשמל מן השמש (כולל אגירה) נמוכה מזו של תחנת כוח הפועלת בגז טבעי. דווקא שמחנו על היוזמה של רשות החשמל המשתקפת בהעברת ייצור החשמל למגזר הפרטי. נתוניה של הרשות מראים על ירידה מסויימת בעלויות היצור בשל כך.
החשמל בישראל אינו זול, למרות הטבלאות הוורודות של משרד האנרגיה. נכון לספטמבר השנה, השוואה של האיחוד האירופי על בסיס השכר החציוני בכל מדינה, מציגה כי הצרכן הישראלי משלם היום יותר על חשמל, משכניו באירופה. ההתייקרות החדה במחיר הגז הטבעי באירופה המספק חמישית מייצור החשמל שם, יכולה לשנות את התמונה. אל תבנו על כך. בשנה שחלפה העלה משרד האנרגיה ב-12 פעימות את מחיר הבנזין ב-24 אחוז. תארו לכם מה מצפה לנו בתחום החשמל.
ואיך נחסוך? אם תתקבל ההצעה של הטכנוקרטים, רשות החשמל ממליצה לצרכן לצרוך פחות חשמל בערב ולבצע את הכביסה, למשל, לא בלילה כשהתעריף יקר אלא בעת הפסקת הצהריים בעבודה. "רוצו הביתה בצהריים", ממליצה הרשות. לא צחקנו.
מי שייפגע מאד מייקור החשמל, כרגיל, הן השכבות הנמוכות. עלייה בתעריף החשמל הביתי משפיעה יותר על משקי הבית בחמישוני ההכנסה הנמוכים שכן שיעור ההוצאה שלהם על חשמל מסך ההכנסה שלהם, גבוה יחסית לחמישוני ההכנסה הגבוהים. מבנה חשבון החשמל עצמו מעניש את השכבות החלשות וכך שיעור ההוצאה על חשמל מכלל ההוצאות של משק בית בעשירון התחתון, למשל, כפול משיעור ההוצאה המקבילה של משק בית בעשירון העליון.
הויכוח שלנו עם רשות החשמל נסוב על סוגי הדלק לייצור חשמל. מן הדוחות הכספיים של חברת החשמל עולה כי נכון למרץ 2021 התפלגות סוגי הדלק בה השתמשה החברה לייצור חשמל היתה 45 אחוז מפחם ו-52 אחוז מגז טבעי. התעריף של החשמל נגזר מעלויות הדלק לסוגיו שהן כ-61% מכלל התעריף הביתי. המעבר לגז טבעי על חשבון הפחם המזהם יותר, והההסכם המשודרג של חברת החשמל עם מפיקות הגז, אמורים להקטין את חשבון הגז ב-25 אחוז. וכך גם המעבר לאנרגיות ירוקות.
מה גם שרשות החשמל עצמה מודה כי המעבר לייצור חשמל בגז טבעי ובאנרגיות מתחדשות מקטין את עלות ייצור החשמל. הנה בקיץ 2020 זכו שלוש חברות במכרז של רשות החשמל להקמת תחנות כוח סולאריות, בהיקף של 800 מגוואט משולבות אגירה בסוללות עבור הלילה והחורף, במחיר של 19.90 אגורות לקילו-ואט/שעה (קוט"ש). ממש זול. המשרד להגנת הסביבה חישב כי עלות קוט"ש מתחנה המייצרת חשמל מגז טבעי הפועלת בשעות השיא, גבוהה פי 2.5-3.0 מייצור חשמל נקי מאנרגיית השמש, כולל אגירה.
מישהו חייב להוציא את האצבע הקלה של רשות החשמל שעל ההדק של אקדח המחירים.

פרופ' יאיר זימון הוא מרצה לכלכלה ומימון באוניברסיטת תל אביב. עודד שורר הוא שותף בחברת Kashat Ventures Studio לפיתוח עסקים בתחום הפינטק
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.