סגור
חברת תעופה פליי דובאי Fly Dubai
חברת התעופה Fly Dubai (צילום: שאטרסטוק)

רק שש חברות זרות עדיין פועלות בנתב"ג

ברקע הלחימה בעזה, נתוני רשות שדות התעופה מצביעים על צניחה של 41% בהיקף הנוסעים בנתב"ג באוקטובר לעומת אשתקד. כיום, מלבד שלוש החברות הישראליות פועלות מנתב"ג גם TUS הקפריסאית, אוזבקיסטן איירווייז, Azimuth Airlines הרוסית, פליי דובאי ואיתיחאד מאיחוד האמירויות ו־HiSky המולדובית

ברקע מתקפת חמאס והלחימה בעזה, נתוני רשות שדות התעופה מצביעים על צניחה של 41% בהיקף הנוסעים בנתב"ג באוקטובר האחרון לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
מתחילת אוקטובר עברו בנמל התעופה 1,174,470 נוסעים לעומת 1,992,920 באוקטובר 2022. באוקטובר 2021, אז עוד התמודדו ישראל והעולם עם הקורונה, חלפו בשדה 786,095 נוסעים. עוד עולה מנתוני רשות שדות התעופה, כי באוקטובר, כולל השבוע שקדם למלחמה, חלפו בנתב"ג 7,747 טיסות לעומת 11,176 בחודש אוקטובר 2022. להערכת גורמים ברשות, מספר הנוסעים היומי עמד בחודש שעבר על ממוצע של 14 אלף לעומת כ־80 אלף חודש קודם לכן, בשיא עונת החגים והחופשות.
עוד עולה מהנתונים, כי כיום, ברקע המערכה הקרקעית, ירי הטילים והרקטות והסכנה להסלמה אזורית, פועל בנתב"ג קומץ חברות. מלבד שלוש הישראליות - אל על, ישראייר וארקיע - פועלות גם TUS הקפריסאית (שעם בעליה נמנית כנפיים הישראלית), אוזבקיסטן איירווייז, Azimuth Airlines הרוסית, פליי דובאי ואיתיחאד מאיחוד האמירויות ו־HiSky המולדובית.


מבין חברות התעופה העולמיות, כל החברות, פרט לאלה שצוינו, אינן טסות לישראל, כאשר חלקן לא מתכננות לשוב לפני 2024.
דו"ח מיוחד של Cirium המתמחה בתעופה עולמית בחן את היקפי הטיסות לישראל וממנה מפרוץ המלחמה ב־7 באוקטובר ועד ה־19 באוקטובר. לפי הדו"ח, בתאריכים אלה היו אמורות לנחות ולהמריא מישראל 2,662 טיסות, אך מתוכן התבטלו 42.6%. כך, לפי Cirium בתקופה האמורה ביטלה טורקיש איירליינס 55.3% מטיסותיה, וויז אייר ביטלה 74.5% ואילו ריאנאייר ביטלה 77.4%. טיסות החילוץ פעלו לטובת אל על, אשר לפי הנתונים ביטלה שיעור מזערי מטיסותיה: 3.09%. בה בעת, אל על דיווחה כי תקדים את עצירתם של הקווים לדבלין, מרסיי וטוקיו, אשר הפסיקו אתמול לפעול רשמית. לפי אל על, קווים אלה מוגדרים עונתיים, כלומר משמשים בעיקר למטרות נופש, ואין טעם להוציאם לנוכח המלחמה. הקווים יחודשו במרץ 2024.
ברשות שדות התעופה מדגישים כי החזרה לשגרה תלויה בחברות הביטוח, המסרבות לבטח את המטוסים בעודם שוהים באזור מלחמה, כמו גם באנשי הצוות, שרבים מהם ממאנים לשהות כעת בישראל.
מבין חברות התעופה המובילות בעולם, אמריקן איירליינס הודיעה השבוע כי תחדש את הטיסות לישראל רק ב־8 בינואר. דלתא איירליינס האמריקאית הודיעה בשבוע שעבר כי טיסותיה לישראל מושעות עד ה־15 בנובמבר. לופטהנזה ובריסל איירליינס, שהודיעו לפני כשבועיים על עצירת טיסות לישראל, עדכנו השבוע כי הפעילות תושעה עד ה־30 בנובמבר. ITA האיטלקית משעה גם היא טיסותיה עד ה־30 בנובמבר ואילו אייר פראנס תעצור פעילות עד ה־16 בנובמבר. KLM תקפיא פעילות, לעת עתה, עד ה־10 בנובמבר.