סגור

אחרי למעלה מעשור: קצא"א ובכירים לשעבר בה הורשעו בעבירות בשל גרימת זיהום בנחל צין

הדליפה החמורה של דלק מצינור החברה הממשלתית ארעה ב-2011 בנחל צין שבדרום, וגרמה לזיהום כבד של יותר מ-60 דונם. שופטת בימ"ש השלום בבאר שבע ציינה כי אמנם למנכ"ל לא יכולה להיות אחריות מוחלטת לכל מקרה הפרה של אירוע סביבתי, אולם המחדל היה כשלון הפיקוח, שלא היה מספק

שופטת בית משפט השלום בבאר שבע שרה חביב הרשיעה את חברת קצא"א (קו צינור אילת אשקלון) ומספר עובדים בכירים בה בעבירות הקשורות לדליפה החמורה מצינור קצא"א שארעה ב-2011 באזור נחל צין. מדובר בשני אירועי דליפה שהתרחשו בפער של 9 שבועות זה מזה.


קצא"א הורשעה בשתי עבירות של זיהום מים בנסיבות מחמירות, שתי עבירות של השלכת פסולת המכילה חומר מסוכן ולכלוך ברשות הרבים ועבירה אחת של גרימת ריח חזק או בלתי סביר.
כמו כן, מנכ"ל קצא"א בזמן האירוע יאיר וידה, סמנכ"ל הנדסה בקצא"א שלמה לוי ועובד נוסף בקצא"א, ניר מיכאל סביון שמונה לנהל את פרויקט שיפוץ הצינור הורשעו בעבירות זיהום מים וכן בעבירת הפרת חובת נושא משרה לפקח ולמנוע עבירות על חוק שמירת הניקיון.
קצא"א מחזיקה ומנהלת את הצינור שמחבר את אילת ואשקלון. חלקו של הצינור שאורכו 153 ק"מ בין אשל הנשיא ושיזפון, משמש לצורך הובלת דלק סילוני. בכתב האישום נטען כי בסוף 2007 בבדיקה שנערכה לצינור מטעם קצא"א נמצא כי בעטיפת הצינור קיימים מספר רב של ליקויים שמשמעותם היא שלאורך חלקים נרחבים של הצינור הוא אינו מוגן מפני דליפות. עוד נמצא שבחלקים מסוימים הצינור חשוף ולא טמון באדמה.
בשל כך, ב-2008 הפסיקה קצא"א את הזרמת הדלק הסילוני בצינור. בהמשך הוחלט ע"י משרד הביטחון וקצא"א כי זו תשפץ את הצינור במימון משרד הביטחון ותחזיר אותו למצב תקין. על פי ההסכם עבודות השיפוץ בוצעו על ידי קצא"א באמצעות קבלני משנה, והכל באחריותה המלאה והבלעדית ותחת פיקוחה.

2 צפייה בגלריה
זיהום נחל צין ב שנת 2011 קצא"א
זיהום נחל צין ב שנת 2011 קצא"א
זיהום נחל צין בשנת 2011, בגלל דליפה מצינור קצא"א
(ישראל יוסף)

כתב האישום עוסק בשני אירועים בהם נפגע הצינור בעת שימוש בציוד הנדסי, בחודשים יוני וספטמבר 2011, וכתוצאה מכך זרם דלק סילוני בכמויות גדולות וגרם לזיהום כבד של נחל צין וסביבותיו.
באירוע הראשון מתואר כיצד במהלך העבודות נפגע הצינור ופרץ סילון של דלק בעוצמה גבוהה והתיז על נחל צין וסביבותיו. חלק מהדלק זרם במורד אפיק נחל צין וחלקו הותז במעלה הנחל ועל הגבעות שסביב לו. נטען כי קצא"א לא נערכה מראש לפריצת דלק בהיקף זה ולא נערכה להגעת אמצעי חירום לשטח הגן הלאומי ובכך נמנעה הקטנת הנזק במידה גדולה יותר מזו שנעשתה בפועל. בסך הכל פרצו מהצינור 722 אלף ליטר של דלק, ומתוכן נשאבו בפעולות החירום שלאחר מכן כ-100 אלף ליטר.
עקב זאת, זוהם שטח של 60 דונם בנמל וסביבותיו ופונו כ-26 אלף טון קרקע מזוהמת. פריצת הדלק אף העמידה את האקוויפרים המצויים מתחת לנחל צין בסיכון גבוה של זיהום, וכתוצאה גם את קידוחי מפעל נחל צין הנמצאים 25 ק"מ משם. באפיק הנחל שרר ריח חריף של דלק שהפריע לאנשים במשך תקופה ארוכה של מספר חודשים לאחר האירוע. נגרם אובדן של בית גידול של ערוץ הנמל לצומח ולחי, נשקפה סכנה לבעלי חיים ונחסמה למטיילים למשך 3 חודשים הדרך למעלה צין מאיזור מדרשת שדה בוקר.

לא קוים פיקוח מספק

נטען בכתב האישום כי כמנכ"ל הנאשמת, הנאשם 2 יאיר וידה, כשל בכך שלא היה מעורב די באופן ניהול הפרויקט, שתחת ניהולו לא קוים פיקוח מספק על קיומן של הנחיות העבודה באופן שהיה בו כדי למנוע את הפגיעה בצינור. האירוע השני התרחש 9 שבועות לאחר מכן, במסגרת עבודות השיפוץ נפגע הצינור מכלי עבודה ושוב פרץ זרם עז של דלק סילוני.
בפסק הדין המשתרע על פני 194 עמודים, ציינה השופטת כי אמנם למנכ"ל לא יכולה להיות אחריות מוחלטת לכל מקרה של הפרה של אירוע סביבתי. היא כתבה כי במישור של מניעת הפריצה, המחדל היחיד שרובץ לפתחה של חברת קצא"א הוא כישלון הפיקוח. "אינני סבורה שניתן לבוא בטרוניה למנכ"ל בעניין זה. אין מדובר באיש ביצוע או במהנדס...", כתבה.

2 צפייה בגלריה
צינור נפט קצא"א 2
צינור נפט קצא"א 2
צינור נפט של קצא"א
(צילום: קצאא)

יחד עם זאת השופטת ציינה כי הדברים אינם תקפים ביחס לאחריות המנכ"ל לטיפול בפריצה לאחר שאירעה בשני המקרים. לפיכך נקבע כי הוא מורשע ביחס לעבירות המיוחסות לו בשני האירועים אך זאת בהתייחס לטיפול בחירום, והוא לא נמצא אשם בקרות הפריצה באף אחד מהאירועים.
לעניין חברת קצא"א קבעה השופטת כי אחריותה נגזרת מאחריותם של בעלי התפקידים בה ובנסיבות אלה יש להרשיעה בכלל העבירות המיוחסות לה בכתב האישום.

רשות הטבע לא פעלה כפי שהיה עליה לפעול בחקירת האירועים ובהעברת חומרי החקירה

בפסק הדין מתחה השופטת ביקורת על התנהלות רט"ג (רשות הטבע והגנים) וכקבעה כי מהראיות שבפניה עולה בבירור כי רט"ג לא פעלה כפי שהיה עליה לפעול הן בחקירת האירועים והן בנוגע להעברת חומרי חקירה רלוונטיים.
החברה להגנת הטבע שהגישה בג"ץ נגד הסכם קצא"א לשינוע נפט במפרץ אילת הגיבה להרשעה ומסרה: "הרשעתם של בכירי קצא"א לשעבר, רק ממחישה את חשיבות ונחיצות מדיניות המשרד להגנת הסביבה, של אפס תוספת סיכון. מדובר בחברה מזהמת, בפעילות מזהמת, שמהווה סיכון לבריאות האדם, לטבע ולחיות הבר. אנחנו מקווים שההרשעה מהיום, תהיה צעד נוסף, בדרך לחיסול פעילותה המזהמת של קצא"א".
ארגון אדם טבע ודין מסר: "אנו רואים חשיבות עליונה בהטלת אחריות אישית של מנהלי קצא"א על פעילותה חסרת האחריות והזלזול הבוטה שלה בסביבה ומשמעותה לחיי האדם. אנו מקווים שההחלטה תכה גלים בקצא"א שממשיכה להתנהל באותו אופן ורק לפני מספר חודשים גרמה לזיהום אדיר בחופי אשקלון ובחברות נוספות שממשיכות בזלזול וזיהום הסביבה באופן יומיומי תוך סיכון חיי אדם ובעלי חיים".