שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
משפט

כתב אישום נגד קצא"א: "גרמה לזיהום כבד של נחל צין וסביבותיו"

כתב האישום כולל גם את החברות רולידר, מובילי הר הנגב ו-12 נאשמים נוספים שעבדו בחברות אלו, בין השאר יאיר וידה, ששימש כמנכ"ל קצא"א. "קצא"א כשלה בפיקוח על מילוי הוראות וקיום הנחיות העבודה שהיא עצמה קבעה", נכתב בכתב האישום

זוהר שחר לוי 13:0418.01.16

כתב אישום הוגש הבוקר (ב') נגד חברת קו צינור אילת אשקלון (קצא"א) המייחס לה, ולבעלי משרה בה, זיהום כבד של נחל צין וסביבותיו. "קצא"א כשלה בפיקוח על מילוי הוראות וקיום הנחיות העבודה שהיא עצמה קבעה, ובכך אפשרה את הפגיעה בצינור, וכן בכך שלא הייתה ערוכה לתרחיש של פגיעה בצינור שתביא לדליפה של כמויות דלק סילוני רבות", נכתב בכתב האישום.

 

את כתב האישום הגישה המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה, בעקבות חקירה של המשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה ועל ידי רשות הטבע והגנים.

נחל צין נחל צין צילום: ישראל יוסף

 

כתב האישום שהוגש לבית משפט השלום באשדוד כולל פרט לקצא"א גם את החברות רולידר, מובילי הר הנגב ו-12 נאשמים נוספים שעבדו בחברות אלו, בין השאר יאיר וידה, ששימש כמנכ"ל קצא"א. האישום כולל 2 אירועים שבהם נפגע צינור הובלת הדלק הסילוני של קצא"א במהלך עבודות שיפוץ בחודשים יוני וספטמבר 2011.

 

לפי הפרקליטות, כתוצאה מהפגיעות בצינור, נגרם זיהום כבד של נחל צין וסביבותיו. כתב האישום מייחס למעורבים עבירות של זיהום מים בנסיבות מחמירות, השלכת פסולת המכילה חומר מסוכן ולכלוך רשות הרבים, הפרת חובת נושא משרה לפקח ולמנוע עבירות על חוק שמירת הניקיון, פגיעה בגן לאומי בנסיבות מחמירות ועבירות סביבתיות נוספות.

 

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד עדי דמתי שגיא, קצא"א מחזיקה ומנהלת את הצינור שמחבר בין אילת ואשקלון המשתרע על פני כ-153 קילומטרים, בין אשל הנשיא ובין שיזפון. הצינור משמש לצורך הובלת דלק סילוני.

 

בסוף שנת 2007 נערכה בדיקה לצינור מטעם קצא"א והתגלו ליקויים שמשמעותם היא כי לאורך חלקים נרחבים של הצינור אין הוא מוגן מפני דליפות. כן נמצא כי בחלקים מסוימים הצינור חשוף ואינו טמון באדמה. כתוצאה מאותם ליקויים הפסיקה החברה להזרים דלק בצינור ובהמשך הוחלט על שיפוצו באמצעות קבלני משנה – חברת רולידר, חברת הנדסה אזרחית שנבחרה במכרז לביצוע עבודות השיפוץ, וחברת מובילי הר הנגב, החברה הקבלנית שהתקשרה מול רולידר לביצוע עבודות עפר במהלך השיפוץ. חלק מתוואי הצינור שנועד לשיפוץ, עובר בגן לאומי "גן הפסלים", סמוך לנחל צין, מהגדולים והחשובים בנחלי הנגב, שאורכו כ-120 קילומטר.

 

האישום הראשון בכתב האישום מתאר כיצד נפגע הצינור בעקבות עבודות חפירה שבוצעו במקום. בעקבות הפגיעה בצינור פרץ דלק סילוני בעוצמה גבוהה שהתיז ל נחל צין וסביבותיו ונגרם זיהום שטח של כ-60 דונם באזור. לפי האישום, במהלך ביצוע עבודות השיקום פונו מהנחל וסביבותיו כ-26,500 טון קרקע מזוהמת.

 

"על אף פינוי הקרקע המסיבי, חלק נכבד של הדלק הסילוני נשאר בערוץ ובגדות הנחל גם לאחר סיום עבודות השיקום", נכתב בכתב האישום. "פריצת הדלק הסילוני העמידה את האקוויפרים המצויים מתחת לנחל צין בסיכון של זיהום. בנוסף, שרר באפיק נחל צין וסמוך לו ריח חריף של דלק במשך תקופה ארוכה של מספר חודשים לפחות לאחר האירוע".

 

כמו כן, כותבים נציגי הפרקליטות, "נגרם אובדן בית גידול של ערוץ הנחל ונשקפה סכנה לבעלי חיים וביצי בעלי חיים שבאו עמו במגע, ולבעלי חיים שניזונים מצמחיה שנפגעה מהדלק. כתוצאה מביצוע עבודות השיקום נחסמה הדרך למעלה צין למטיילים מאזור מדרשת שדה בוקר למשך 3 חודשים".

 

קצא"א, כך נטען עוד, "כשלה, בין היתר, בפיקוח על מילוי הוראות וקיום הנחיות העבודה שהיא עצמה קבעה, ובכך אפשרה סטייה משמעותית מהוראות הבטיחות ואת הפגיעה בצינור, וכן בכך שלא הייתה ערוכה לתרחיש של פגיעה בצינור שתביא לדליפה של כמויות דלק סילוני רבות".

 

בשל האירועים הללו הורה המשרד להגנת הסביבה על הפסקת עבודות השיפוץ ואלו נמשכו רק ביולי 2011, תחת אישור המשרד ובתנאים שונים. אולם, על פי האישום השני בכתב האישום, נפגע שוב הצינור וגרם לזרימה של כמה מאות מ"ק של דלק סילוני, לאחר שקצא"א לא עמדה בתנאים שהוצבו לה על ידי המשרד להגנת הסביבה. כתוצאה מהפגיעה, כך נטען בכתב האישום, נגרם נזק לאזור נחל צין וסביבותיו, לצמחים, לבעלי החיים ולמערכת האקולוגית. במהלך עבודות השיקום הוצאה מהאזור כ-7,200 טון אדמה מזוהמת בדלק סילוני.

 

מקצא"א נמסר: "טרם התקבלו המסמכים במשרדי החברה, ומשיתקבלו נשיב עליהם".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x