סגור
Dun's 100

"מגן עולה" - על דרכו של עו"ד בן מעוז לדירוג עורכי הדין המובילים בישראל

עוד בהיותו ילד היה ברור לקרוביו של עו"ד בן מעוז שהוא יהיה סנגור, בזמן שדאג להגן על הילדים שסבבו אותו ולהציל אותם מהסתבכויות. כיום, עשרות שנים אחרי, עו"ד מעוז מייצג לקוחות בפרשיות המתוקשרות והמורכבות ביותר בישראל. "בכל תיק מחדש אני נשאב לעולמו של הלקוח, חושב כמוהו, חש ומדמה את הסיטואציה בזמן אמת כדי למצוא את הפתרון המשפטי הטוב והמדויק ביותר"

המפגש הראשוני עם עורך דין פלילי במסגרת עבודתו מתרחש לרוב בנסיבות פחות נעימות, לעיתים אפילו קיצוניות, נסיבות שגם יכולות להסתבר כמאתגרות מאוד עבור האדם שמבקש את עזרתו של הסניגור. לא פעם מתפרסמות פרשיות אשר 'מתפוצצות' בתקשורת ומרגע שהן הופכות לנחלת הכלל, עוד לפני שניתנה ההחלטה משפטית, הציבור או סביבתו של החשוד גוזרים את דינו של החשוד, "פעמים רבות בעבודה שלי אני פוגש אנשים בסיטואציה הקשה ביותר בחיים שלהם, בנקודת שפל. לעיתים אפילו האנשים הקרובים אליהם ביותר זונחים אותם ומפסיקים לתת בהם אמון והם נמצאים לבד בקרב חייהם. במקרים האלה, הסניגור הוא המגן האחרון בקרב הבלימה שהם מנהלים על חייהם, על כבודם ועל שמם", מספר עו"ד בן מעוז, בעלים ומייסד של בן מעוז משרד עו"ד העוסק בתחום המשפט הפלילי, "מטבע הדברים נוצר חיבור מסוים שכולל במקרים רבים גם תמיכה כנה שהיא מעבר ליחסי סניגור ולקוח. במצבים שכאלה, הייצוג, הליווי והשירות שניתן הוא לא רק משפטי, הוא כולל פעמים רבות ניווט של הלקוח, הנמצא בלב ים בעיצומה של סערה, אל עבר חוף המבטחים, בדרך המהירה והיעילה ביותר. גם היום, למרות התיקים הרבים בהם טיפלתי בשנים האחרונות, אני מעריך בכל פעם מחדש את האמון שאני מקבל מלקוחותיי תוך שאני מודע לכובד המשקל שיש על כתפיי כשאני מייצג נאשם במשפט פלילי. האמון שאני מקבל מלקוחותיי מחייב אותי לתת הכל כל פעם מחדש כדי להוכיח שאני ראוי לאמון הזה".
כידוע, האופן שבו פועלת מערכת המשפט שונה מהמשפט הציבורי, המשפט התקשורתי, ומזה שמתנהל ברחובה של עיר על ידי דעת הרוב. המערכת המשפטית פועלת לפי עקרונות וכללים משפטיים, עקרוניים וערכיים שתפקידם להביא למשפט צדק ולהימנע מהאפשרות של הכנסת אדם חף מפשע לכלא. עורכי הדין מהתחום הפלילי פועלים בסביבה משפטית, ציבורית וחברתית שמחייבת אותם לתכנן מחדש את צעדיהם בכל תיק שהם לוקחים, ולעתים לעשות זאת מספר פעמים באותו התיק, "התפיסה והראייה שלי – אותה אני מעביר גם לצוות במשרדי - היא שכדי להגיע להצלחות בתיקים פליליים חייבים לחשוב מחוץ לקופסה ולהיות יצירתי. הרבה פעמים ניתן להצליח בתיקים פליליים לאו דווקא מחומר החקירה שנאסף על ידי המשטרה, אלא מהחומרים והראיות שצריך לחפש ולמצוא במקומות אחרים, כמו למשל, בבדיקות פוליגרף, באמצעות חוקרים פרטיים, מומחים, נבירה בארכיונים, הכרת עולמות תוכן לעומק, כאשר יש צורך להוסיף יכולת אלתור ותחכום. בכל תיק מחדש אני נשאב לעולמו של הלקוח, חושב כמוהו ורואה עצמי בנעליו, חש ומדמה את הסיטואציה בזמן אמת וגם מגיע לזירת האירוע במידת הצורך כדי לחפש את הפתרון המשפטי הטוב והמדויק ביותר עבור הלקוח. להיות עו"ד פלילי זו תפיסת עולם, זו אחריות, זה אומר, בין היתר, להיות זמין עבור הלקוחות מסביב לשעון בכל מקום בעולם" מסביר עו"ד מעוז, "אני לא בוחן את הלקוח ואת התיק בעיניים שיפוטיות. אני יוצר הפרדה ברורה בין אמות המידה המוסריות האישיות שלי לבין הייצוג שלי בתיקים. אקח כמעט כל תיק שבו אדם זקוק לייצוג, למעט עבירות נגד בטחון המדינה. לכל אדם מגיע ייצוג ועומדת לו חזקת החפות – זו לא סיסמא, זו אמנותי".

"בסוף אין קסמים, הנסיקה מגיעה בעבודה קשה ובתוצאות בבתי המשפט"

בן מעוז נולד בשנת 1986 וכבר מגיל צעיר, מספרים קרוביו, כיצד היה מתייצב תמיד לצד החלש ודאג להגן על זכיותיהם של אלה שנחשבו כפחות פופולריים. הרומן שלו עם מערכת אכיפת החוק החל בשירות הצבאי שלו. הוא שירת כבלש ולאחר שסיים קורס קצינים קודם מעוז לתפקידים שונים ושימש כסגן מפקד בסיס וראש מדור בילוש. כיום הוא משרת כסרן בשירות מילואים ביחידה הצה"לית לאיתור נעדרים (אית"ן). את לימודי המשפטים הוא סיים בהצטיינות יתרה ואת ההתמחות ביצע בפרקליטות הפלילית בחיפה. לאחר זמן קצר בו עבד כשכיר במשרד עו"ד, בשנת 2014, פתח עו"ד בן מעוז משרד עורכי דין עצמאי וכיום משרדו ממוקם בקומה 43 במגדל מידטאון במרכז תל אביב. הוא נשוי לשרון, בעלת גן ילדים פרטי בתל אביב, ויחד חובקים השניים שני ילדים, רפאל וארי, "המקצוע שלי תובעני מאוד ואשתי מקבלת את צרכי המקצוע בהבנה ותמיכה מלאה. היא עושה כל מה שהיא יכולה כדי שאוכל להגשים את עצמי כאשר בסופו של דבר היא מבינה שאני קם בבוקר ויוצא לעבודה גם לרווחת המשפחה", מספר עו"ד מעוז, "קיימת בינינו חברות אמיתית. כל אחד עושה כמיטב יכולתו כדי שהשני יגשים את חלומותיו".
1 צפייה בגלריה
עו"ד בן מעוז
עו"ד בן מעוז
עו"ד בן מעוז
(צילום: יח"צ)

עו"ד מעוז מגדיר את עבודתו ככזאת המתבצעת 'סביב השעון' ואת רוב לקוחותיו כ'אנשים נורמטיביים', "מה שמייחד את פרופיל הלקוחות של המשרד זה שבדרך כלל מדובר על אנשים שלא חיים בשגרה אורח חיים עברייני, רובם במעמד סוציו אקונומי בינוני וגבוה אשר חיו חיים נורמטיביים אך הסתבכו בעבירות פלילית. החל מעובדי מדינה, דרך ראשי ערים, וכלה במנכל"ים של חברות פרטיות וממשלתיות, כמו גם אנשים מן השורה". העבודה האינטנסיבית של עו"ד מעוז נושאת פרי והוא אף מדורג בדירוג הרשמי והיוקרתי של חברת דן אנד ברדסטריט ברשימת עורכי הדין הפליליים המובילים בישראל, "אני חושב שהמשרד שלי הוא מהמשרדים שנכנסו במהירות הרבה ביותר לרשימת המשרדים המובילים בישראל", מתגאה מעוז, "בסוף אין קסמים, הנסיקה מגיעה בעבודה קשה ובתוצאות שאני מביא בבתי המשפט. אני חושב שלקוחות מרגישים שאני רואה בהם בני אדם ולא "תיק", וכל אחד מהם עבורי הוא עולם ומלואו. אני מלווה את הלקוח בכל תחום שקשור לתיק ובתיק עצמו. ניהול פרשיה משפטית בעלת עניין ציבורי דורש – מעבר לייצוג בבתי המשפט – גם מלחמה על התודעה הציבורית והגנה על שמו של הלקוח בכלי התקשורת" מציין עורך דין מעוז.
התיקים הרבים בהם הוא עוסק והשם שרכש בתחומו, הובילו אותו לייצג במהרה לקוחות כאשר מולו מתייצבים עורכי הדין הוותיקים ביותר בתחום הפלילים בישראל. "אני מכבד כל עורך דין שמתמודד מולי, אבל כשנכנסים לאולם המשפט, אני רואה מול עיני רק דבר אחד – ניצחון. אני ממוקד בעצמי, בלקוחות שלי ומשוכנע שאני מסוגל לעשות את הטוב ביותר עבורם".

"בתיקים בהם מעורבים ידוענים יש מורכבות שונה שמצריכה הבנה מקיפה של המערכה המשפטית והציבורית"

כאמור, עו"ד מעוז טיפל בשנים האחרונות בתיקים בעלי עצימות תקשורתית גבוהה מאוד, באחד מהם, התיק בו הוא ייצג את שירה איסקוב – שכמעט ונרצחה על ידי בעלה אביעד - הוא אף הוביל לתקדים יוצא דופן של תיקון בחוק האפוטרופסות. לאחר הייצוג של איסקוב החל עו"ד מעוז לטפל בנפגעות עבירה נוספות, כולל מתלוננות בתיקים נגד שי אביטל וישראל אור. תיקים נוספים שעלו לסדר היום הציבורי והתקשורתי בהם הוא היה מעורב הינם ייצוג הסוהרת מכלא צלמון החשודה בשוחד, הפרת אמונים וקיום יחסי מין עם אסירים, הצעיר מרחובות שרצח את אמו, ייצוג חשבת השכר של סטימצקי שנחשדה במעילה מהחברה, ייצוג אחד המקורבים לאיל גולן בפרשת אונס הקטינות (פרשת 'משחקי חברה'), ייצוג הנאשם בניסיון הרצח בישיבת הכנסת הגדולה (הנאשם זוכה), ייצוג שחקן הכדורגל ממכבי נתניה בפרשת סרטוני המין, ייצוג בעבירות אלימות ומין חמורות ובייצוג שורה ארוכה של אנשי ציבור – וגם סלבריטאים, על כל המורכבויות הציבוריות המשתמעות מכך, "בתיקי סלבריטאים, כלפי חוץ עושה רושם שיש שוני, אבל בסוף, כשמטפלים בתיק, מבחינתי זה לא משנה כלום. השוני שכן קיים הוא ברמה של הציבוריות והפרופיל התקשורתי של התיק, כמו גם משמעות החשיפה של הלקוח, שזו התמודדות בפני עצמה. בתיקים אלה אני מוצא עצמי פעמים רבות מגן על הלקוח שלי לא רק בבית המשפט, אלא גם בפני התקשורת והציבור תוך שמירה מרבית על שמו הטוב", אומר מעוז, שבין לקוחותיו ניתן למצוא את ליהיא גרינר, תום ואלימלך קשתי, שימי תבורי, ועוד, מה שסימן אותו כעו"ד המתמחה בייצוג סלבריטאים ושמבין כיצד לנהל הליכים משפטיים בהם מעורבים סלבריטאים, "הרבה פעמים אני נתקל בהתנגדות משמעותית יותר דווקא מצד הרשויות כי הם יודעים שהתקשורת מסקרת את כל מה שקשור למשפט, כך שנוצרת התנגדות בגלל הפרופיל התקשורתי שלא הייתה קיימת לולא הסיקור אחרי כל דבר שקשור לתיק והייתה יותר גמישות – מה שנקרא: 'למען יראו ויראו'. כאמור, במרבית המקרים יש לנהל את המשפט גם בהיכלי המשפט וגם בזירה התקשורתית ציבורית, ואסור להתעלם מהזירה התקשורתית שגם לגביה צריך לתכנן אסטרטגיה ברורה. באופן כללי, בתיקים בהם מעורבים ידוענים יש מורכבות שונה שמצריכה הבנה מקיפה של המערכה המשפטית והציבורית".
בשנה האחרונה החל עו"ד מעוז לפתח מחלקות נוספות במשרד שבבעלותו, כולל מחלקה העוסקת בדיני משפחה ומחלקה העוסקת בדיני עבודה, "אנחנו צומחים באופן תמידי ושואפים להיות המשרד הכי טוב בכל תחום בו אנחנו עוסקים ועוד נעסוק. אנחנו גדלים ומצליחים רק בזכות התמדה ועבודה קשה. מבחינתנו כל לקוח הוא כאילו הלקוח היחיד שלנו ואנחנו מוכיחים לו כל פעם מחדש שאנחנו ראויים לאמון שניתן בנו. זו עבודה יום יומית שהמשמעות שלה היא לקום כל בוקר ולהוכיח מחדש שאנחנו ראויים להיות במקום בו אני והמשרד שלי נמצאים".
מלבד השאיפה לשמור על מעמד המשרד כמוביל בתחום הפלילי בישראל, מקנן בעו"ד מעוז 'החיידק' הפוליטי, "התחושה שמביאה עמה השליחות ציבורית היא תחושה מיוחדת אשר בוערת בי באופן תמידי. אני חש את זה גם במילואים וגם בהיבטים מסוימים שאני חווה בעבודה. אין לי ספק שתמיד אהיה בעולם המשפט, במקביל, מאז היותי ילד גם הפוליטיקה מעניינת אותי ויש בי רצון בהמשך הקריירה להיות בעמדה שאוכל להשפיע בה על אנשים באופן חיובי ושאוכל להוביל בה שינויים לטובת הכלל. הזמן יגיד, אך בינתיים, אני קם כל בוקר לעבודה עם תשוקה אמיתית להגן על לקוחותיי ולהעניק להם את השירות המשפטי הטוב ביותר".
d&b – לדעת להחליט