בבוקר: תחנת השלום בת"א נפתחה, ברכבת מבטיחים חזרה לשגרה מלאה
הרכבת חוזרת לשגרה אחרי פגיעה בקווי החשמול והקדמת עבודות בטיחות: גם הקווים אשקלון-בנימינה וכרמיאל-באר שבע, ישובו לפעילות מלאה
תחנת רכבת השלום בתל אביב נפתחה הבוקר (ב'), וכלל קווי הרכבת חזרו לפעילות. זאת לאחר שאתמול חודשה תנועת הרכבות מדרום לתל אביב והתחנות גני אביב וכפר חב"ד נפתחו.
תחילה נמסר כי היום (ב') תחזור הפעילות לשגרה למעט קווי קו אשקלון-בנימינה וכרמיאל-באר שבע, שלא יפעלו כקווים ישירים; ואולם בערב הודיעו ברכבת כי הצליחו להקדים את לוח הזמנים, כך שגם הקווים אשקלון-בנימינה וכרמיאל-באר שבע ישובו לפעילות מלאה.
מהרכבת נמסר כי הקדמת לוחות הזמנים התאפשרה הודות לבכירי חברת החשמול SEMI הספרדית, ובהם המנכ"ל, שנענו לבקשת משרד התחבורה, הגיעו לישראל, ותיגברו את צוותי העבודה.
לפני כשבוע וחצי פגעה רכבת משא בקווי החשמול של הרכבת וגרמה לשיבושים רבים בקווים. ברכבת ישראל החליטו לנצל את ההזדמנות ולשלב עבודות בטיחות שתוכננו במקור לתחילת ספטמבר, אלו כללו שינויים משמעותיים בקווי הרכבת ואת סגירת תחנת השלום. למרות האתגרים המורכבים, הצליחו ברכבת להקדים ביממה את סיום עבודות התשתית, שעל פי התאריך המקורי היו צפויות להסתיים רק היום. באזור הפגיעה מדרום לתל אביב הסתיים התיקון, באזור הפגיעה בוויתקין הצוותים עדיין עובדים על תיקון התשתית והיא לקראת סיום.
ברכבת ישראל סיימו לחקור את האירוע ובעקבות ממצאי הדו"ח הראשוני הוחלט על הקמת ועדת בדיקה חיצונית. על פי הדו"ח הראשוני רכבת משא פגעה בקווי חישמול על מסילת הרכבת וגרמה לנזקים רבים ושיבושים רבים במערך הרכבות. ממסמכי הבדיקה שהגיעו לכלכליסט עולה כי הרכבת הופעלה עם 20 קרונות שטוחים, מתוכם 18 קרונות עם מכולות ריקות ושני קרונות עם שטחי העמסה המכונים פלטים.
כבר בשעות הצהריים בודק הקרונות שהתבקש לבדוק את הרכבת סירב לאשר את הנסיעה ואמר למנהל המשמרת כי מעולם לא נתקל במטען מסוג משטחי העמסה ברכבת משא, והוא אינו מכיר את הוראות הטעינה המתייחסת לסוג זה של מטען ומעולם לא הודרך בנושא. גם נהג הרכבת סיפר כי זו הפעם הראשונה שהוא מוביל מטען מסוג זה. בסופו של דבר, כשהנהג הגיע למשמרת - הוא קיבל ויזה ואישור נסיעה. באזור דרום תל אביב הנהג הבחין כי כבל חשמל מכה על השמשה הקידמת של הרכבת. הוא מיהר לעצור את הרכבת ולדווח על המקרה, וקיבל הוראה להישאר בקטר. במקביל, רכבת נוסעים שחלפה על המסילה הנגדית דיווחה כי יש על המסילה וסביבתה כבלי חשמל קרועים.
לשטח הגיעו צוותי קבלן חישמול ולאחר שעתיים של המתנה ובדיקות הוחלט לאפשר לרכבת להמשיך בנסיעה. בשלב זה התחלפו הנהגים והנהג החדש שהגיע לשטח קיבל עדכון על כך שכבל חשמל פגע בקטר, נמסר לו כי בוצעו כל הבדיקות הנדרשות, והוא כלל לא ידע כי המקרה התרחש עקב תקלה בהעמסת המשא. ב־13:20 הנהג המחליף המשיך בנסיעה ולקראת 14:20 התרחש המקרה הנוסף בו נקרעו קווי חישמול באזור ויתקין.
על פי סרטוני האבטחה של הרכבת, בשני המקרים בהם הרכבת פגעה בקווי החישמול, דופן משטח, שלא הועמס על פי הנהלים, נפתח לזווית של 90 מעלות ופגע בכבלים - במדובר בתקלה זהה לחלוטין שבמשך שעתיים של בדיקות אף אחד מהנוכחים לא עלה עליה. יתרה מכך, על פי הוראות הטעינה שעודכנו ביולי האחרון, במקרה של הובלת פלטים סגורים ברכבת משא, יש לוודא כי המשטח העליון נעול ומעל הדפנות המקופלות של הפלט העליון הועברו חגורות המונעות את פתיחת הדפנות במהלך הנסיעה. אך לטענת המעורבים במקרה, הפלטים בשני הקרונות לא היו קשורים ברצועות וזה ככל הנראה מה שגרם לאירוע. הנזק שנגרם לתשתית החישמול מוערך בעשרות מיליוני שקלים, לא כולל הנזקים הכלכליים שנגרמו לרכבת עקב השיבוש בקווים ועצירת הסעת מטענים במתכונת החדשה של משטחי העמסה.
ברכבת ישראל עושים מאמץ כדי לצמצם את הנזק לתשתיות וכן את הנזק התדמיתי הגדול לחברה. בתוך כך, הרכבת פועלת בלי מנכ"ל מאז עזיבתו של המנכ"ל הקודם, משה (שיקו) זנה, שסיים את תפקידו יממה לפני האירוע ואת מקומו ממלא באופן זמני סמנכ"ל ההפעלה והמשנה למנכ"ל, אבי אלמליח. משרד התחבורה והדירקטוריון טרם הצהירו על מנכ"ל חדש, אך התפקיד, שבעבר נחשב לנחשק ויוקרתי, הפך בשבוע האחרון לטייטל מאיים.






























