דו"ח ראשוני חושף: מה גרם לתקלת הענק ברכבת?
ממסמכי הבדיקה עולה כי בודק הקרונות סירב לאשר את הנסיעה, כבל חשמל חשוף הכה על שמשת הרכבת ורכבת נוסעים דיווחה על כבלי חשמל על המסילה. גורם ברכבת ישראל: "אם היו צריכים לחלץ רכבת מלאה בנוסעים מקווים עם חשמל חשוף זה היה קטסטרופה"
רכבת משא פגעה בקווי חישמול על מסילת הרכבת ביום חמישי שעבר וגרמה לנזקים רבים ושיבושים רבים במערך הרכבות. האירוע נבדק על ידי ועדה פנימית של הרכבת שקבעה כי הנזק נגרם עקב חיבור לא תקני של פלטות.
ממסמכי הבדיקה שהגיעו לכלכליסט עולה כי הרכבת הופעלה עם 20 קרונות שטוחים, מתוכם 18 עם מכולות ריקות ו-2 עם שטחי העמסה המכונים פלטים. כבר בשעות הצהרים בודק הקרונות שהתבקש לבדוק את הרכבת סירב לאשר את הנסיעה ואמר למנהל המשמרת כי מעולם לא נתקל במטען מסוג משטחי העמסה ברכבת משא והוא אינו מכיר את הוראות הטעינה המתייחסת לסוג זה של מטען. גם נהג הרכבת סיפר כי זו הפעם הראשונה שהוא מוביל מטען מסוג זה.
בסופו של דבר כשהנהג הגיע למשמרת הוא קיבל ויזה ואישור נסיעה. באזור דרום תל אביב הנהג הבחין כי כבל חשמל מכה על השמשה הקידמת של הרכבת, הוא מיהר לעצור את הרכבת ולדווח על המקרה וקיבל הוראה להישאר בקטר. במקביל, רכבת נוסעים שחלפה על המסילה הנגדית דיווחה כי יש על המסילה וסביבתה כבלי חשמל קרועים. "אם היו צריכים לחלץ רכבת מלאה בנוסעים מקווים עם חשמל חשוף זה היה קטסטרופה, אנשים לא מבינים כמה המקרה הזה מסוכן", אומר גורם ברכבת.
לשטח הגיעו צוותי קבלן חישמול ולאחר שעתיים של המתנה ובדיקות הוחלט לאפשר לרכבת להמשיך בנסיעה. בשלב זה התחלפו הנהגים והנהג החדש שהגיע לשטח קיבל עדכון על כך שכבל חשמל פגע בקטר, נמסר לו כי בוצעו כל הבדיקות הנדרשות, והוא כלל לא ידע כי המקרה התרחש עקב תקלה בהעמסת המשא. ב-01:20 הנהג המחליף המשיך בנסיעה ולקראת 2:20 התרחש המקרה הנוסף בו נקרעו קווי חישמול באזור ויתקין.
על פי סרטוני האבטחה של הרכבת, בשני המקרים בהם הרכבת פגעה בקווי החישמול, דופן משטח שלא הועמס על פי הנהלים, נפתח לזווית של 90 מעלות ופגע בכבלים, במדובר בתקלה זהה לחלוטין שבמשך שעתיים של בדיקות אף אחד מהנוכחים לא עלה עליה.
על פי הוראות הטעינה שעודכנו ביולי האחרון, במקרה של הובלת פלטים סגורים ברכבת משא חלה חובה לוודא כי המשטח העליון נעול וכי מעל הדפנות המקופלות של הפלט העליון הועברו חגורות המונעות את פתיחת הדפנות במהלך הנסיעה, אך לטענת המעורבים במקרה, הפלטים בשני הקרונות לא היו קשורים ברצועות וזה ככל הנראה מה שגרם לאירוע.
בעקבות הממצאים הוחלט על הקמת ועדת בדיקה חיצונית בראשות מנכ"ל נת"ע לשעבר, יהודה בראון, עו"ד שרית דנה, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ואינג׳נר אפי כליפא, בעל תואר שני בהנדסת חשמל. הנזק שנגרם לתשתית החישמול מוערך בעשרות מיליוני שקלים, לא כולל הנזקים הכלכליים שנגרמו לרכבת עקב השיבוש בקווים ועצירת הסעת מטענים במתכונת החדשה של משטחי העמסה.
למרות כל האירועים הדרמטיים ברכבת קיבלו החלטה להקדים עבודות שיפוץ שתוכננו ל-1 בספטמבר ולשלב אותם עם העבודות על שיקום תשתית החשמל. החל מאתמול (ד') העבודות מבוצעות במרכז הרשת הרכבתית, בין תחנות תל-אביב ההגנה ותל-אביב סבידור מרכז, וכוללים טיפול ושדרוג של מרכיבי תשתית. עד יום שלישי 26.8.25 יחולו שינויים משמעותיים בתנועת הרכבות: תופסק תנועת הרכבות בתל אביב ולא תתאפשר נסיעה בין הצפון לדרום, תחנת ת”א השלום תיסגר זמנית לשירות, רכבות מדרום יגיעו עד תל אביב ההגנה, רכבות מירושלים ומודיעין יגיעו עד נתב”ג, ורכבות מצפון יגיעו עד ת”א סבידור מרכז.






























